Guda 0 Postad 2 Maj , 2008 Har sjösatt min båt, motorn går bra men varvräknare har fått spel... När jag vrider på tändningsnyckeln, ett steg, slår nålen i taket, 6000 varv. Nästa steg samma sak, i taket, när jag kör så står nålen på 6000 varv, narturligtvis rusar inte motorn utan går och låter som den ska. Var inga problem när jag tog upp båten i höstas. Har kollat kablar men hittar ingen kortslutning. Om en säkring gått borde den vara helt död eller? Om jag inte är helt ute och cyklar så sitter kabeln på tändspolen? Tacksam för hjälp. Har sökt svar i forumet men de flesta har problem med varvräknare som är död eller fastnar på låga varv. Motor B30 och varvräknare original VDO. Senast ändrad av Guda | 02 maj 2008 | 15:49 Senast ändrad av Guda | 02 maj 2008 | 16:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JungmanJansson 0 Postad 2 Maj , 2008 Har du provat att dra av på gasen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Guda 0 Postad 2 Maj , 2008 Roligt, nu är det som jag beskriver inte motorn som varvar utan instrumentet det är fel på... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Goesen 0 Postad 2 Maj , 2008 Är det typen med display för timräknaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Guda 0 Postad 2 Maj , 2008 Hej, njae timräknare är det inte utan en vanlig varvräknare, ser ut så här http://www.marinepartseurope.com/PentaPictures500/2120.jpg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Goesen 0 Postad 2 Maj , 2008 Ok, jag vet att den halv nya typen (Med timräknare) kan få kondens i sig. Det brukar dock oftast visa sig i att timräknaren slutar fungera. Men senare under säsongen, så där framme vid semester så kommer den tillbaka igen då sommarvärmen har torkat ur den igen. Men gör ett försök, tag ur den ur båten och lägg in den i ugnen på välldigt välldigt låg värme och låt den ligga några timmar. Försöka duger ju, elräkningen för detta är garanterat lägre än en ny orginal räknare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 2 Maj , 2008 några gissningar utan att hasett just din mätare. impulsen får den väl från kabel t-spole ner tillbrytare sitter denna rätt eller har du anslutit den till tspole plus. mätaren har väl en minus och en plus detta för referens samt skalbelysning kolla minusanslutningen så inte skalbelysningen drar minus genom impullsladen, samma med plussladen kolla så inte spänningsfall finns där. är mätaren hopjordar med andra saker kolla jorden och testa med att lägg en extra jord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Guda 0 Postad 3 Maj , 2008 Tack för alla tips, jag börjar med att försöka torka ur den. Eftersom jag inte rört några sladdar sedan i höstas, då varvräknaren fungerade bra, så hoppas jag på att den bara är fuktskadad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kjellek 0 Postad 3 Maj , 2008 Hejsan. Har en exakt likadan mätare.Fenomenet jag fick på min var att den pendlade kraftigt istället.Jag tog isär den,ock fick se att ena koppar- fjäder släppt i lödningen.Löde ihop det ,pilligt men de funkade. Mvh.Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Guda 0 Postad 3 Maj , 2008 Steg 1 - hur får jag isär den? Har plockat ut mätaren ur båten och lossat på alla skruvar på baksidan men får inte isär den. Sitter som berget och vågar inte ta i för hårt... nåt tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 4 Maj , 2008 Kolla med KG Knutsson. Jag såg på när KGK öppnade mina VDO instrument för bil på 70-talet. Det gjordes genom att bända bort ringen håller glaset. Ringen på de för bilbruk var mattsvart och jag gissar att ta marininstrumenten är av samma konstruktion men med en kromad ring. Vid ihopsättningen användes en ny ring som sattes dit med ett specialverktyg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 4 Maj , 2008 just därför kanske bara dålig kontakt eller oxid, enklast är att kolla detta innan du bänder sönder mätaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 4 Maj , 2008 byt skiten. gamla skit grejer som krånglar är inte bra på sjön. plocka isär o vela går bort på gammal el skit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser