AP07H 0 Postad 2 Maj , 2008 Hej, jag har några frågor som är av vikt i en affärsplan för en motortillverkare. - Hur stor del av den totala segelbåtsmarknaden i Sverige (88 000 båtar) är av typen lättseglad? - Hur är standarden på segelbåtarna i Sverige? Är det många båtar som behöver byta motor? Jag har fått höra att det är en stor del av segelbåtsflottan är tillverkade runt 70-talet och många motorer är i behov av upprustning. Stämmer detta? Jag förstår i fall dessa frågeställningar kan kännas något vaga men det jag behöver är era personliga reflektioner för att styrka eller förkasta mina tidigare antaganden. Tack på förhand! Alex Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 2 Maj , 2008 Begreppet lättseglade! Måste definieras, segla båten ensam, två eller fler? Standarden är vad en 70-tals båt står för. Dålig komfort men robusta. Motorer är väldigt olika, jag har en O22 som tar 1,7 liter i timman vid sex knop. En motor som bara går och går. Sköter man om dom och ser till att de trivs, spinner dom på och går aldrig sönder. Segelbåtsmotorer går ju väldigt lite. Billigare att reparera eftersom och lära sig den motor man har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Maj , 2008 Jag kan tro att motorbyte på 70-talsbåtarna är en utdragen process. Motorerna som byggdes då är hållbara saker. En hel del renoverar sina motorer och lär sig lite om tekniken samtidigt. Det drar ytterligare ut på livslängden. Förstår inte frågan om lättseglad. Finns det så många svårseglade båtar? Tycker man att man har en svårseglad båt så fixar man till så den blir mer lättseglad. Eller menas att det är i hamnar som motorn ska göra att båten blir mer lättmanövrerad? Man kan ju tänka sig att ta ett S-drev och göra det svängbart runt sin axel och få båten att förflytta sig vart man vill. Om man låter motorn driva via en vinkelväxel på lämpligt sätt kan man få denna egenskap och slipper då bogpropeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AP07H 0 Postad 2 Maj , 2008 Var nog lite vag i defintion angående huruvida båten är lättseglad eller inte. Som jag nämnde tidigare är jag en novis i seglarsammanhang. Det jag försöker belysa med lättseglad är en båt som man inte behöver gå särskilt mycket med motor, en mer utpräglad seglar båt, om ni kan förstå mtt resonemang.. Alex Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 2 Maj , 2008 Nja, lysfaktorn menar du då. Visst en båt som har lys 1,30 eller mer pinnar på bra i lätta vindar. Där hänger inte jag med kan jag säga, men kommer lite swenare och har istället haft möjligheten att laga mat och tagit mig en tupplur under tiden . Kanske en öl också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 3 Maj , 2008 Det är mer besättningen som avgör om det behövs gå mycket för motor, inte båten. Nya, fina, tysta, snåla dieselmotorer verkar också främja motorgångsviljan - en ny båt är ju oftast mer lättseglad än en gammal 70-talare med jättegenua, ändå är det de nya båtarna som man oftast ser tuffa fram på fjärden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser