Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Gäst Robert

Döende Johnsson 60

Rekommendera Poster

Gäst Robert

Jag har precis införskaffat en Johnsson 60hk 83:a med följande symptom: Går fint på normala o höga varv. När den är kall vill den stanna på tomgången, men när den är varm går den bra även på tomgång. Det stora problemet är just när man lägger i växeln fram eller back, då vill den dö innan man hinner ge gas. Om jag är snabb och slänger in växeln så jag hinner gasa dör den inte.. Har endast hunnit byta tändstift ännu, funderar på att se över bräslepumpsmembranet, eller att bara höja tomgången. Tacksam för tips från någon mer erfaren. Tar gärna emot tips om vilken normal årsservice denna motor önskar sig.. Ska smörja drevet... Antar att impellern är ok eftersom kylvattnet strömmar ut i en fin stråle. Något mer att tänka på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Roy

Skit i förgasaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Niklas Nordin

kan vara att blandningskruven (bränsle/luft) skall justeras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Robert

Tackar för svaren... Ska göra en insats i veckan, får se om det blir någon framgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mats

titta på portarna i förgasaren om dom står lika har du bytt växelhus olja bör göras varje gång du köper en motor har du för lite olja får inte övre lagret någon smörjning vanligt att det är för lite olja okej börja med att smörja alla reglars se till att gasplatta står på start annars skruva på stora skruven så att den gör det tomgången bör ej höjas sliter hårt på dreven när du läger i växel prova och mickla greja måste bli kompis med en tvåtaktare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nicke

kolla kompressionen....kanske är en cylinder med lägre komp. då kan den bete sig sådär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dålig och nysande tomgång på Johnson brukar bero på igensatta eller dåliga backventiler. De sitter på vevhuset och är ca 15 mm långa. Kostar inte mycket och gör underverk för tomgången! Min 120 gick inte under 900 varv utan belastning, men efter byte 600 varv med vxl i..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Robert

Tackar tackar.. Nu har man en massa fina tips att testa... 8)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Micke

ta loss förgasarna och blås rent alla kanaler coh munstycken så skll du se att det blir bätre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Robert

Kungen, det där med backventilerna i vevhuset... Har du mer info, jag hittar inte dem inte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska försöka ta reda på var dom sitter på en 60 hk, på 120 v4 sitter två nere och två uppe på blocket i framkant, mellan insuget och blocket om jag minns rätt. Det går tunna slangar till dom, ca 4 mm i diam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo.. mina vänner, nu så här i efterhand kan jag avslöja att slangklämman till bränsleslangen till ena förgasaren lossnat, slangen satt lös och drog in tjuvluft... Efter att jag åtgärdat det blev den bra mycket driftsäkrare. Ja det var jag som la in första inlägget under namnet Robert alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...