Gäst Robert Postad 15 Maj , 2004 Jag har precis införskaffat en Johnsson 60hk 83:a med följande symptom: Går fint på normala o höga varv. När den är kall vill den stanna på tomgången, men när den är varm går den bra även på tomgång. Det stora problemet är just när man lägger i växeln fram eller back, då vill den dö innan man hinner ge gas. Om jag är snabb och slänger in växeln så jag hinner gasa dör den inte.. Har endast hunnit byta tändstift ännu, funderar på att se över bräslepumpsmembranet, eller att bara höja tomgången. Tacksam för tips från någon mer erfaren. Tar gärna emot tips om vilken normal årsservice denna motor önskar sig.. Ska smörja drevet... Antar att impellern är ok eftersom kylvattnet strömmar ut i en fin stråle. Något mer att tänka på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Roy Postad 15 Maj , 2004 Skit i förgasaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Niklas Nordin Postad 15 Maj , 2004 kan vara att blandningskruven (bränsle/luft) skall justeras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Robert Postad 15 Maj , 2004 Tackar för svaren... Ska göra en insats i veckan, får se om det blir någon framgång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mats Postad 26 Maj , 2004 titta på portarna i förgasaren om dom står lika har du bytt växelhus olja bör göras varje gång du köper en motor har du för lite olja får inte övre lagret någon smörjning vanligt att det är för lite olja okej börja med att smörja alla reglars se till att gasplatta står på start annars skruva på stora skruven så att den gör det tomgången bör ej höjas sliter hårt på dreven när du läger i växel prova och mickla greja måste bli kompis med en tvåtaktare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nicke Postad 27 Maj , 2004 kolla kompressionen....kanske är en cylinder med lägre komp. då kan den bete sig sådär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kungen 0 Postad 27 Maj , 2004 Dålig och nysande tomgång på Johnson brukar bero på igensatta eller dåliga backventiler. De sitter på vevhuset och är ca 15 mm långa. Kostar inte mycket och gör underverk för tomgången! Min 120 gick inte under 900 varv utan belastning, men efter byte 600 varv med vxl i.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Robert Postad 29 Maj , 2004 Tackar tackar.. Nu har man en massa fina tips att testa... 8) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Micke Postad 29 Maj , 2004 ta loss förgasarna och blås rent alla kanaler coh munstycken så skll du se att det blir bätre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Robert Postad 30 Maj , 2004 Kungen, det där med backventilerna i vevhuset... Har du mer info, jag hittar inte dem inte... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kungen 0 Postad 31 Maj , 2004 Ska försöka ta reda på var dom sitter på en 60 hk, på 120 v4 sitter två nere och två uppe på blocket i framkant, mellan insuget och blocket om jag minns rätt. Det går tunna slangar till dom, ca 4 mm i diam. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bar190 0 Postad 4 November , 2004 Jo.. mina vänner, nu så här i efterhand kan jag avslöja att slangklämman till bränsleslangen till ena förgasaren lossnat, slangen satt lös och drog in tjuvluft... Efter att jag åtgärdat det blev den bra mycket driftsäkrare. Ja det var jag som la in första inlägget under namnet Robert alltså. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser