nfrma 0 Postad 1 Maj , 2008 Jag har en VP md 2. När motorn kommer upp i arbetstemp så visar mätaren på knappt 40 grader. Jag tror inte att detta stämmer. Frågan är om det är givaren eller mätaren som har gett upp? Kan man testa detta på ngt sätt? Ngn som vet? MVH/Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco23 2 Postad 2 Maj , 2008 Hej. Innan du gräver förmycket i tempmätaren så jämför tempen med en lös typ Clas Olsson tempmätare. Om du har VDOmätare så kan du kontollera mätaren på följande sätt: 1 Dra av givarledningen från anslutning G på instrumentet. Om du nu kopplar in strömförsörjningen eller lägger instumentet under spänning med en direkt ledning, så måste visaren ge fullt vänsterutslag. 2 Koppla instrumentets anslutning G, vid borttagen givarledning till minus. Visaren på instrumentet måste ge fullt högerutslag. Själva givaren är inte lika lätt att kontrollera men om du ohm mäter givaren bör startvärdet vara ca 700 ohm och slutvärdet ca 22 ohm. (mellan G på givaren och jord) Lycka till Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Goesen 0 Postad 2 Maj , 2008 Har den fungerat riktigt någon gång? Om inte, det finns två typer av givare till de flesta äldre motorer, en för en körplats och en för två körplatser. Så det är olika givare om man har ett eller två instrument. Kommer inte ihåg vilket håll det visar fel men om det visar åt det lägre så skulle ju motor tempen i ditt fall ligga på 80 grader i verkligheten. Men som sagt, har det fungerat tidigare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nfrma 0 Postad 2 Maj , 2008 Hej igen och tack för svaren. Jag har ägt båten i två år och mätaren har varit lika dan hela tiden. Jag får ut i helgen och försöka felsöka. 80 grader låter ju mer normalt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 3 Maj , 2008 Hej, Har du kännt på motorn efter du har kört en bit? Låter ju som mätarfel men endå. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nfrma 0 Postad 4 Maj , 2008 Jodå motorn blir varm och fin! Har testat och det verkar som om mätaren är ok. Ska byta givaren o hoppas på det bästa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser