Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Sardaukar

Ingen gnista här heller...

Rekommendera Poster

Tar det från början...

Sista turen när jag skulle köra upp båten i höstas small det någonstans när jag vred om nyckeln. Ni vet ett sånt där klick-ljud som hörs när en säkring går sönder. Då dog startmotorn. Så jag drog igång motorn med dragsnöre, och det var inga problem alls. Startade på första draget. Sen körde jag till rampen och drog upp den, körde in den i ladan.

Nu efter vintern var startmotorn lika död som innan. Jag kopplade ur batteriet...och kopplade in det igen efter fikat för att visa farsan. Vipps så snurrade startmotorn igång, utan att jag gjort någonting egentligen. Den bara funkade...men nu ingen gnista. Det var ju gnista när jag körde in båten i höstas! Jag har kollat gnistan genom att lägga an tändstiftet mot motorblocket, och dra runt startmotorn.

Bensin kommer fram. Tändstiften blir blöta efter några startförsök, men stendött Gråter

Vore tacksam med lite tips. Ser att det är fler som har problem med gnistan. Jag har dock inte konserverat min motor, då jag anser inte det nödvändigt eftersom jag kör i sötvatten och förvarar båten inomhus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm..ingen gnista på något av stiften....jordfel kanske ?

Denne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom du inte har konserverat den, undrar jag är det gammal soppa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gammal soppa eller inte känns irrelevant Obestämd.. Det är ju ingen gnista i tändstiften, och medicinen mot det är inte ny bensin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar, men jag skäms nästan för att berätta felet. Dödmansgreppet hade lossnat whack.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äh, inget att skämmas över. Vem har inte letat runt efter glasögon/solglasögon för att sedan hitta dem på huvudet. Eller felsökt tekniskt apparatur en längre stund för att sedan komma på att nätsladden inte sitter i. 

Denna tråd kommer säkert hjälpa någon med liknande bekymmer i sin felsökning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En klassiker. Jag stod och ryckte som satan i startsnöret till min annars så pålitliga snurra i en lite stressig situation innan jag insåg vad som hänt för något år sedan. Så fort jag pillat eländet på plats startade den glatt på första rycket. Lite korkad känner man sig, men det är bara att bjussa på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fråga om någon bekant har ngt kit som man tar på tänd kabeln och kollar så inte stiftet är paj, men eftersom tydligen ingen funkar så låter det otroligt, kolla elen så kablar sitter fast , kolal med voltmeter från tändspolen och bak och se när strömmen först kommer , kolla runt lite och testa skriv sedan vad du får för svar så ska vi se vad vi kan göra! :)

Mvh: Wille.  ps. vart bor du ngn stans? bor du nära Falköping kanske man kan vara snäll o hjälpa dej =)

Senast ändrad av boatnisse | 04 maj 2008 | 23:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Misstänkte det;) Hade samma fel på min båt och skrev detta i en annan länk på samma fråga. Ha en bra båtsommar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för omtanken! Det var bussigt Glad

Men som du ser, är problemet redan löst Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...