fuzzzy_thor87 0 Postad 1 Maj , 2008 Hej.. Vet inte vad det är för fel på motorn. köpte båten för ett par dagar sedan och jag visste innan att att startmotorn inte fungerade på tändlåset. efter mkt elsökande så så fick jag igång startmotorn, men har INGEN GNISTA. Motorn är en Suzuki 50hk 2 takts, 80 tals modell. gjejen är att jag har mätt upp strömmen så går från cdi boxen och får ca: 180 volt. men när jag kopplar in dom 2 kablarna till tändspolen (kablarna som går till tändstiften) och mäter får jag inget värde alls. Ska det vara så??? har ingen aning! NÅGON DUKTIG MOTORINTRESSERAD SOM KAN VETA VA DET ÄR FÖR FEL? MVH/ Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 1 Maj , 2008 Jag har visserligen ingen förklaring till det du ser, men spänningen över tändspolen låter sig inte mätas med en vanlig multimeter. Du behöver ett toppvisande instrument för att göra detta, ex. ett oscilloskop. Att du inte ser något på instrumentet, måste inte betyda att det inte finns en spänning in över tändspolen. Jag vill också varna för att labba med att mäta dessa spänningar. Gör man fel så kan CDI:n gå sönder eller, man få en rejäl stöt. Speciellt farligt om man mäter medan motorn är igång. 180 V toppspänning ut från CDI:n är hur som helst i rätt härad, med tändspolen inkopplad. Men vanligen är toppspänngen något högre. Ofta finns en spänningbegränsning i CDI:n som håller den inom rimliga gränser, så skillanden i toppspänning med eller utan tändspolen inkopplad bör inte vara så stor, men som sagt, utan rätt instrument så kan du inte mäta den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fuzzzy_thor87 0 Postad 1 Maj , 2008 okej. Jo man skickar ju visserligen in en viss liten ström i cdi boxen som säkert kan skada den. Vad kan jag göra för att få reda på vad det är fel med gnistan????? förvirrad båtägare. Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 1 Maj , 2008 Det finns många sätt att göra fel på. Om man t.ex. minskar belastningen (strömmen) i en krets så stiger vanligen spänningen. Detta är vad som händer om man kopplar bort tändspolen. Saknas då en väl fungerande spänningsbegränsning, så kan mycket väl elektronik som ingår i kretsen gå sönder och en CDI eller tändspole går normal inte att laga, bara byta ut. Spännings- och strömförlopp i en CDI är ganska komplicerat. Jag skulle inte labba med detta på utan att vara hyggligt insatt i konstruktionen och vilka konsekvenser det jag gör kan tänkas få. Jag och andra har skrivit om hur en CDI-tändning funkar så det finns en del att läsa i ämnet om du använder sökfunktionen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WaterWolf 0 Postad 2 Maj , 2008 Kolla kablarna till dödmansgreppet. Jag hade liknande då Marinan efter service glömt att koppla in den kabeln Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser