Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
strandad

Drevhelvetet!!

Rekommendera Poster

Inför en ljuvlig båtsommar besämde jag mig för att byta drevbälg. Båten som jag köpte i påsk hade stått still sedan tre år tillbaka och en service är således på sin plats. Tyvärr räknade jag kallt med att arbetet skulle gå som en dans. Ner med drevet, byt bälg och sedan tillbaka med drevet igen. Dessvärre gick jag på patrull redan i moment ett när jag skulle montera ner drevet. Bultarna som håller fast pivothuset är av en tolvtandsmodell från helvetet! Skrikandes

Jag gjorde en sökning på nätet, hittade en xzn-hylsa som passade men var tvingad att beställa M14 då M12 varför litet. Det vidriga var att även om M14 såg ut att passa så var den också marginellt för liten. Så endera måste jag ha en specialnyckel eller så har man släppt nån tummodell av xzn-hylsorna som skulle motsvara storleken större än M14.

Nu behöver jag desperat er hjälp på MG! Drevet är ett Volvo Penta SX och är från 1998-99. Allt är byggt i USA och kanske har någon stött på något dyligt tidigare? Jag bifogar en bild på eländet.

post-29005-1394235446,7996_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man värkligen ta lös drevet på det där sättet då ?

Mitt gammla 270 drev hakar man låss så bara skölden blir kvar på båten är det inte så på dessa då ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom brukar det vara insexskruvar dessa man skall låssa på då drevet avmonteras ser på dina billder att det är torxbultar  på ditt drev. Men som sakt jag har bara erfarenhet av äldre 270 drev !



Senast ändrad av strole | 01 maj 2008 | 16:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det dom två bultarna som står ivägen för att lossa drevet. Jag skulle teoretiskt också kunna bara lossa drevet från pivothuset också men det har satt sig som om någon svetsat samman delarna! Kan nån tipsa om ett universlknep för att ta isär det där så mottages det gärna!

Appråpå torx så är de 6-tandade, dessa är 12-tandade. Alltså som xzn-hylsor men det passar ändå inte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givaren somsitter på andra sidan, den som mäter drevvinkeln har ju samma 12 taggare som du behöver. Om du mäter på ytterdiametern på den så borde du kunna köpa rätt nyckel. //P 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drev är inte min starka sida men drev.se borde väl kunna ordna fram rätt verktyg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

STOPP !!!!!Tyst

 

Det ser ut som en 'intolv' men är ½ insex.  OBS prova inte med ngt annat, blir skallen rund invändigt får du ALDRIG av den.

Jag har själv 2 st VP SX och bytt på båda, samt på kompisens 2 x VP SX.

// RC 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det rådet. Funkar det med en insex så får jag ta på mig helgens dumstrut! Något jag dock gör med glädje om skiten lossnar! Ska upp och prova imorgon...

Återkommer med resultat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör i ordningen som jag illustrerat brevid så blir det bra, och var nogrann.

lycka till

RC

post-23208-1394235447,0663_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste få loss drevet från pivothuset först. Det är nog axeln

som sitter fast i medbringaren på svänghjulet. Försök att spraya

rostolja på axeln där den går in i medbringaren. Du ser den om

du tittar ner bakom motorn. Ett gammalt Mercruisertrick är att

lossa de sex muttrarna som håller drevet, och placera en bräda

mellan drev och pivothuset, lyfta drevet och slå ner det med kraft.

Då brukar det lossna. Volvo Penta rekommenderar att man tar

loss drevet varje år, och smörjer splinesen. Bultarna till pivothuset

Kan verka förvirrande, men om man tänker sig bultskallen som en

tolvkantsnyckel och insexnyckeln som en sexkantskalle så klarnar

det. Det är 1/2 insex. Det sitter även ett stödlager i skölden som

kan behöva bytas. Det kan vara riktigt besvärligt att få ut. Man

behöver en avdragare med glidhammare av bra kvalitet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte lossa dessa bultar för att byta bägge bälgarna, det räcker med att ta loss drevet och vinkla upp den delen som blir kvar.

Jag har haft ett likadant drev och bytte bälg/bälgar på detta sätt vid flera tillfällen

glöm inte att sätta tillbaka jordningen under slangklämmorna

Det är ett snabbt jobb att byta drivknutsbälgen, ca 1tim

 

Du lossar de sex muttrarna och växelmekanismen som håller drevet



Senast ändrad av Petta1 | 01 maj 2008 | 22:23



Senast ändrad av Petta1 | 02 maj 2008 | 07:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stopp!

Du ska inte lossa pivothuset!!!

Lossa drevet, sex muttrar, växelvajer m.m.

Bälgen byter du underifrån, sväng ut drevet så kommer du åt lättare.

Lite trixigt men det går.

/A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen!

Efter att ha kört i sönder den första hylsan så fungerade den andra 1/2 tums insexnyckeln. Förra ägaren hade tydligen säkrat upp fint med locktight!

Sedan väntade ytterligare två timmar i verkstan med gas och brytjärn för att få isär pivothus och drev som satt sig i en vacker oxiderande fusion! Har någon haft nått dyligt problem tidigare?

En sista undran för er som grejat med SX-drev tidigare. Jag tycker det ser lite tveksamt ut i drevet och skyddet mot vatten. Bälgen sitter ju endast tryckt mot kanten i drevet och det ser inte ut att kunna hålla tätt nått vidare. Är det någon som kan lugna min rädsla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå den sitter bara i ett 'vek' och tätar/kläms mot konan i drevets överdel (där drivaxeln kommer ut)

Hur har det gått för dig annars?

/RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns å köpa hos www.drev.se

Insexhylsa Artnr:90200 Beskrivning:

För att lossa bälghuset på Alpha/Bravo vid bälgbyte.

Pris 139:-

 

Har handlat av dom å det funkade kannon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar som frågar!

Det har gått fint. Idag hängde jag tillbaka drevet på båten och det verkar ha gått ganska smärtfritt! Det som varit mest irriterande har varit bristen på plats att skruva slangklämmor och att en ordinarie slangklämmemejsel inte passar klämmorna. Finns det en modell som passar de man får med original från Volvo Penta?

Att drev.se tydligen har en passande nyckel fick jag reda på försent. Fast det är ju inte så noga när 1/2 tums insex fungerar så vackert.

Vill passa på att tacka alla som hjälpt mig genom bälgbytet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ska man få ut stödlagret ur ett SX drev med V6 motorn?

Jag har det nya lagret samt bälgar .

Jag frågade runt lite idag och fick 2 svar man kunde typ ta en stång med tyngd på och slå ut lagret bakåt??

Den andre sa du måste bort med motorn och dra det innåt..

Någon som vet eller har gjort stödlagerbyte.

Mycket tacksam för svar.

post-10005620-1394235623,6835_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det samma lager som Rollen skriver om längre upp?

Det sitter även ett stödlager i skölden som kan behöva bytas. Det kan vara riktigt besvärligt att få ut. Man behöver en avdragare med glidhammare av bra kvalitet

I så fall tolkar jag det som att du tar ut det bakåt när drevet är borta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har inte varit inne på forumet på länge, men ja lagret tas ut bakåt och det krävs en smal, bakvänd avdragare med 3 långa klor dvs en specialare - jag har haft förmånen att låna en avdragare från en Penta verkstad. Jag försökte med glidhammare också innan jag frågade marinan som bara garvade åt mig....

Hoppas att det löst sig - ser att frågan är ett halvår Skäms

/RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

www.drev.se så kan man köpa ett specialverktyg för att få loss stödlagret.  

post-10005627-1394235894,9546_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...