Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
velig

Rätt motor till min båt samt lite andra frågor

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en rodbåt och fabrikatet är Sibo(Bergslagsbåt) liggandes på landet som jag åker lite med på sommaren.Nu hade jag tänkt skaffa lite större motor

Den är 455 lång och 1,70 bred och man åker lätt 5 pers i den

Nu idags läget har jag en 4hk monterad, men nu vill jag köpa större motor

Så frågan är vad båten klarar och vad som kan rek till denna båten?

När jag ändå skriver så undrar jag om någon känner till något om båten Sibo??

Båten är i mycket fint skick så vad kan denna båt ha för värde?

Motorn jag har idag till den är en 4hk Evinrude från 1990.Värdet på denna motor??

Tackar på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att det inte finns någon blåskylt i båten, på den brukar det stå rek. motorstyrka. Du har ingen bild på den ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan att veta så mycket om just Sibo-båtar så skulle jag inte rekommendera så mycket större motor till den.

Den är väl just en roddbåt med smalt akterskepp för optimala roddegenskaper och därigenom är den inte speciellt bärig i aktern.

Detta medför att den gräver ner sig med större motor och fören pekar upp i skyn.

Utan någon större fartökning.

Skulle väl tänka mig att det kan fungera med en 6 hk motor med lasten jämt fördelad i båten.

Vild gissning på värdena är: båten 5-8000:-, motorn 2-3000:-.

Lycka till

/df90

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har sett mindre roddbåtar med upp till 10hk motorer men allt beror på hur skrovet är uppbyggt.. Som sas här innan finns det risk att båten gräver ner sig istället, samt att akterspegeln inte håller.

Kan nog inte rekommendera mer än 4hk som är det som brukar vara max på mindre roddbåtar.. utan att se hur din ser ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lägger in  bilder så blir det kanske lite lättare att ge svaren på frågorna,

bt1ld7.jpg

bt2qx2.jpg

bt3ns2.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle tippa på 5-6hk. Det ser inte ut att vara ett planande skrov.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Din båt liknar väldigt mycket Jofa Havsbris. Kolla på några sådana på blocket osv så kan du jämföra. Jofa Havsbris är godkänd för 15 hk. Kanske det är samma båt, Sibå kanske helt enkelt gjutit av en Jofa Havsbris och sålt?

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

10 hk verkar det vara enl blå skylten som fanns på den tiden. Men de verkar köra med 15 hk många om man kollar på begagnade Havsbris.
Jag gissar att 15 hk funkar om man kör med förnuft (man behöver ju en köra på fullgas jämt). Frågan är dock hur den går i planing (om den gör det) så man får nytta ev t ex 15 hk och kanske kan plana i 16-17-18 knop? Frågan är om inte båten skall gå i snipafart (4-5 knop)?

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har en Sibo 455 med en Evinrude 20Hk motor och det fungerar bra.

// Klas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...