Bryggkalle 0 Postad 30 April , 2008 Hej Båtvänner! Jag har kommunikationsproblem eller rätttare sagt min GPS och VHF har! I min ägo har jag en Garmin 420 S GPS och en jag har också införskaffat en Northstar Explorer 710 EU VHF. Enligt resp. instruktionsbok ska desa kunna kopplas samman så att positionen visas i VHF:en. Men detta funkar inte! Hur jag än försöker koppla ihop enheterna enligt anvisning så säger VHF:en: NO GPS SIGNAL! Är inte dessa två enheter kompatibla eller vad gör jag för fel! Kan någon vänlig själ i cyberspace ge mig några tips? OBS! Jag är ingen elektronikexpert så jag behöver enkla svar! Varma Båthälsningar! Bryggkalle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zanata 0 Postad 30 April , 2008 Kan vara en hel massa anledningar till att det inte funkar. Kontakta svenska agenten så hjälper de säkert dig. MASTERNAV 431 53 MOLNDAL SWEDEN E-mail: ULF@MASTERVOLT.SE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 30 April , 2008 GPSen skall ställas in på ett språk som VHFen förstår, NMEA 183 Bd=4800 brukar vara det vanligaste. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JaHa_ 0 Postad 30 April , 2008 Hur har du kopplat? Från GPS (420s) ska du koppla brun1 (eller violet2) kabel till båtens jord, och blå1 (eller grå2) till nmea in på vhf'n. nmea ut på vhf'n kopplar du till båtens jord, fungerar det inte så så är det nåt fel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 494 Postad 30 April , 2008 Jag har en 525:a, så menyerna borde vara likartade. På den finns det ett inställningsläge för om du vill ha NMEA kommunikation. Det finns 2 utgångar som kan aktiveras respektive avaktiveras. Kolla att det du valt är aktiverat. Annars får du ingen kontakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 1 Maj , 2008 excel319 har troligen helt rätt, att det är en inställningsfråga, jag hade precis samma problem men när jag väl hittade den inställningen gick det som en dans ..... Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser