christoferrosengren 0 Postad 30 April , 2008 Hej Jag har en Flipper Flash med en AQ171c/290 som vill hoppa hela tiden trots att det är stilla vatten, fullt tankad och två oers i framsätena.. Om jag trimmar ner drevet till -3 blir det bättre men då blir ratten mer trögstyrd och dessutom bör väl en båt gå upptrimmad snarare än nertrimmad för att få hög toppfart och bra gång?!?! Någon som har erfarenhet som kan ge tips?! Tack Christofer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 30 April , 2008 Min första tanke blir proppen ... Kolla att du har rätt dimension o.s.v ...viktigare än man kan tro ! ta en diskution med en bra propellerverkstad typ Propellertrim i Sthlm . ( eller någon på din ort ) Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dumpdidump 0 Postad 30 April , 2008 Skulle tänka mig att båten med innombordare och drev gör att båten blir baktung. Skulle för att slippa det stampigheten satsa på att montera trimplan. Detta för att hjälpa till att trycka upp aktern och ner fören. Det blir då att med hjälp av trimplanen hitta avvägningen mellan körkomfort v.s förbrukning. Om båten nu sätter sig pga av att den är baktung lär bränsleförbrukningen snarare förbättras då aktern trycks upp effektivare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christoferrosengren 0 Postad 30 April , 2008 Men en baktung båt borde väl sträva efter att hålla fören upprätt hela tiden? Varför gungar då båten, dvs doppar med nosen när jag trimmar upp motorn? Trimplan är veäl tveksamt om det funkar på en flipper i och med flippersteget? Vid akterspegeln kommer väl mest luftblandat vatten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dumpdidump 0 Postad 30 April , 2008 Tolkade din ursprungsbeskrivning av hur båten uppförde sig att den var extremt stampig även i lugnt vatten. Men då förstår jag att det inte är det du har bekymmer med. Har därför i skrivandes stund inte några idéer på lösningar. Ja just det ja flippersteget finns ju på båten..tänkte inte på det. Dock kollade jag nu snabbt på http://www.flipperbat.se/bc9317bc-7596-4fa2-a831-cf3fb1e98cce-29.html och ser där står på negativa egenskaper för Flipper Flash att trimplan är nödvändigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christoferrosengren 0 Postad 30 April , 2008 Intressant. Jag tror jag skall ut och testa den mer ordentligt vid olika hastigheter och trimvinklar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
balt 0 Postad 30 April , 2008 Båtar med för stor bottenvinkel, över 20 gr, kan ha den tendensen om de är felbalanserade. Det blir alltså för liten våt yta som bär och stabiliserar båten. Vet du vilken bottenvinkel du har? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 30 April , 2008 Jag tror att jag har samma skrov som Flash, Sunfish 535. jag kan få den att guppa men endast med utbordaren uttrimmad till max. Och ja även om sjön är blank, eller kanske just när det är platt ?. 115kg motor plus tank i aktern, även förarplatsen är längre bak än i Flash. /Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dumpdidump 0 Postad 30 April , 2008 Vill bara för jämförelsen skull fylla på med följande fakta; AQ171c med 290-drev väger enligt specifikation 289 kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbechampions 0 Postad 30 April , 2008 Hoppar den i sjön?????? -Köp en Gokart!!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Waveracing 0 Postad 1 Maj , 2008 Om jag trimmar upp fören för mycket så blir min oxå stampig. Bruksanvisningen säger att man skall lyfta fören 5 grader och det är inte mycket. Hoppas du löser detta med din båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 1 Maj , 2008 Tack !, min båt har endast 70hk. antar att Flash aq. har fler. Jag var ute och körde idag ensam, platt sjö och vid trimmindikator 1 ( 5 streck ). Börjar gungning, dock endast vid marsh. ca: 22 knop. Vid full sula ca:30knop kan jag trimma ut till 2.5 streck. /Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dolphin775 0 Postad 2 Maj , 2008 Hej ! Jag har tyvärr samma problem som dig med min Fjord Dolphin 775 och mina erfarenheter är att det enda som funkat bra för mig är mera vikt i stäven. Jag har som tur är min vattentank långt fram så jag kör nästan alltid med mycket vatten (220 liter= vikt) i den. Min båt går kanon upp till ca:26-28 knop men sedan börjar den hoppa och då får jag också trmma ner (-2) drevet för att häva hoppandet. Trimmar jag upp blir det till att sätta på njurbälte. Jag har bytt motor på min båt ifrån en bensin till diesel så den är nu dryga 100 kg tyngre bak, men det har faktiskt inte påverkat hoppandet. Vilket känns konstigt då det verkar ha med viktbalansen i båten att göra (!?). Jag har till iår monterat större trimplan som hade positiva effekter på gångläget i marschfart (det jag var ute efter :-) men hoppandet verkar vara kvar. Har dock bara varit ute o testat en gång. Efter motorbytet testade jag tre olika storlekar på propparna men det gjorde inte heller någon skillnad på hoppandet, för mig. Mvh. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dea_F23 0 Postad 2 Maj , 2008 Sök på porpoising på forumet och webben så hittar du en del tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J_sthlm 0 Postad 3 Maj , 2008 Jag hade en Flipper Flash för några år sedan, den båten betedde sig precis på samma sätt som du beskriver, lösningen för mig var trimplan för att få ned fören, då gick båten betydligt bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7anne 0 Postad 3 Maj , 2008 Dom erfarenheter jag har av galloperande båtar är helt enkelt att man trimmar ut drevet tills det börjar, sen tillbaka ytterst lite för att få bort det. Har inga erfarenheter av trimmätaren till SX-drev men ni ska nog inte kolla för mycket på den då egenskaperna skiljer sej från båt till båt. Uppenbarligen kan ni få ett minusvärde vilket verkar lite konstigt och förvillande. Hade skalan börjat från 0 och sen gått uppåt så hade det blivit mer logiskt. Att kunna trimma upp drevet är ju en fördel, men man gör det tills man får negativa egenskaper. Det är ju inget fel att köra med 0 i trimm, i synnerhet när det inte handlar om några fartbåtar... På mer högfartsbåtar där man har mer att ge försvinner det med ökat gaspådrag, man kan tillta ut mer osv... Att båten vill gallopera beror på att drevet vill vinkla upp stäven på ett sätt som kraften inte räcker till för, den ramlar ner... Vinklar man ner stäven försvinner det, inget fel... Edit: Att tillta ut drevet och sen pressa ner fören med trimplan blir ju två motverkande krafter som borde medföra ökad bränsleförbrukning. Drevet vill höja stäven, trimplanen vill sänka den.... Trimplanens funktion är i 1:a hand att kompensera sidolutning.. Vid behov av att pressa ner stäven tilltas först drevet in max, räcker inte det så hjälper man till med trimplanen... Som jag ser det, aldrig trycka ner stäven med trimplan om inte drevet först är fullt nertilltat... Förmodligen är ert 0-läge på trimmmätare ngn, form av genomsnitt men det skiljer sej enormt mellan olika båtar och hastigheter... Senast ändrad av 7anne | 03 maj 2008 | 21:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christoferrosengren 0 Postad 5 Maj , 2008 Vilken härlig debatt, kul med alla synpunkter. Tror flash har 19 grader i botten?! Intressant att höra att trimplan uppenbarligen funkar på flash trots flippersteget. Jag skall testa att trimma ner drevet tills det slutar och helt enkelt inte bry mig om att det står minus på trimmätaren, kanske är den inte helt rätt kalibrerad ändå. Intresseant teori att en flatbottnad båt stampar pga av kort våt yta, det låter ju rimligt men borde inte steglisterna motverka just ett stampigt beteende? Skall bli fint väder i STHLM hela veckan så nu blir det teståk på allvar. Christofer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christoferrosengren 0 Postad 6 Maj , 2008 Jag var ute igår med 5 man ombord vilket onekligen ger en hel del vikt i aktern...Båten hoppade åter rejält men vid trim -6 lugnade den sig och gick rakt, ca 2600 varv kanske 22 knop. Nu känns det ju lite konstigt att köra på -6 i trim, borde dra en del soppa med nosen så nedtrimmad? Skall drevet vara monterat så att -0 är det optimala trimläget oavsett vilken båt man kör eller kan det variera mellan olika modeller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 6 Maj , 2008 Hej. Min flipper 570 med honda bf 90 i aktern galopperar också på platt vatten när jag trimmar till trimmätarens mittläge mellan 20 och 24 knop. Lösningen är att antingen trima in eller att öka farten. Annledningen till att den hoppar tror jag beror på att motorn är för tung. Galoppering kan framkallas om jag trimmat så att båten ligger på gränsen till att börja hoppa och en passagerare flyttar sig från fören till aktern, dvs ökar vikten ytterligare i aktern så börjar galoppen om igen. /Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7anne 0 Postad 6 Maj , 2008 Bara skit i vad det står på trimmätaren, den är ju mest som en referens så att du ska veta var du har drevet... Kan tänka mej att 0= 0 grader i förhållande till akterspeglen, men det är inget konstigt med att behöva ha en negativ vinkel i förhållande till akterspeglen. (om det nu ens är det...) Som du beskriver vid tung last i aktern, även vid planing i låg fartmm, mm... Ju högre hastighet desto mer kan du trimma ut drevet... När du ska upp i plan: Trimma in drevet, när du är förbi planingströsklen, trimma ut tills båten går bra. Börjar den gallopera, öka i varv, tappa styförmåga, så trimma tillbaka ngt, Ökar du sen hastigheten så kan du trimma ut ytterligare, när du känner att den börja bli väldigt lättstyrd är du nära att ha den för mycket uttrimmad. Risk finns att du tappar styregenskaper. Likaså håll ett öga på varvtalet, ökar det utan ngn, farthöjning är även då drevet för uttrimmat... Kan säga att vid så låg fart som du beskriver så tror jag nog att du behöver ha drevet intrimmat... Tex, den jag har nu trimmar jag sällan ut drevet alls vid marshfart, endast om jag ökar och ligger på typ fullgaskörning en kortare stund... Det ger inte ökad förbrukning att ha drevet intrimmat så att båten går bra, däremot att ha det för mycket uttrimmat, den försöker höja stäven men orkar inte... Den gallopperar... Tycker inte att jag kan bli tydligare...! Om det inte var meningen att man skulle behöva ligga på minus så hade ju drevet inte gått att trimma dit heller... Självklart om ni är fem man, hög vikt i aktern och kör så långsamt som 22 knop så måste ju drevet trimmas in för att kompensera det, annars hade du nog inte ens kunnat plan i den farten... Ett ypperligt exempel när -skalan behövs... EDIT: Här ser du en båt som har kraft att köra hyffsat uttrimmat :-) (dräggel) Som du ser när han kör från bryggan är den inte nämnvärt uttrimmad, men vid högfart ser man det tydligt. Ändå är den inte överdrivet uttrimmad... Hål till godo... http://youtube.com/watch?v=nRhO26kn6mM Senast ändrad av 7anne | 06 maj 2008 | 13:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christoferrosengren 0 Postad 6 Maj , 2008 Ok, låter bra, tuta och trimma tills det känns gött och sen inte bry mig om vad instrumentet säger. Kanske helt enkelt är så att jag kör för sakta...;-) Hydroliften går fint i filmen, minimal våt yta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser