Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
TommyH

Förgasarproblem Holley?

Rekommendera Poster

Heja!!

Våran Volvo penta 5,0 GL -98:a får i sig alldeles för mycket soppa, så mycket soppa att oljenivån ökar dramatiskt och mycket taskig gång. I vintras byttes båda topplocken till nya fräscha, i övrigt har det inte gjorts några ingrepp på varken förgasare eller bränsletillförsel/bränslepump. Läste om en annan figur här på forumet som hade samma symptom, i hans fall var det bränslepumpen som lämnade för högt tryck och en tryckregulator gjorde susen. Nu har jag som sagt inte rört pumpen alltså borde den väl kunna uteslutas..? Har kontrollerat flottören och den var ok. Finns det någon som sitter inne med några tips..?

(Vet inte vilken modell det är på förknasaren, har inte sett några nummer alls. Det enda jag vet är att det är en tvåportad Holley)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fattar jag trögt eller har du fått bensin i oljan?? mkt skumt.. ska 'grunna' på detta en stund.. RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

kass mekanisk pump och du fyller in bensin den vägen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du har en mekanisk pump som falerat.  Skaffa en elektrisk pump och en regulator från Holley.  Kolla med Hansen i Spånga, de kan det här.  På grund av för högt brännsletryck har din olja blivit utspädd med bensin, något som alla packningar och dylikt inte alls mår bra av, så byt olja snarast och tillsätt en flaska omega 917. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Heja!!

Var lite otydlig i mitt inlägg. Bränslepumpen är elektrisk. Motorn gick bra innan jag upptäckte att ena toppen läckte in vatten via en spricka till en kylkanal. Båda topparna byttes. Renoverade och borrade blocket förra vintern och motorn är knappt inkörd. Har nu gjort ett komptest som visade att 7 cylindrar visade ca 155 psi och cylinder nr 2 visade ca 125psi, kan det vara en hint??

MVh

Tommy

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett medel som mjukar upp trötta packningar, packboxar m.m. Eller sådana som fått stryk av bensinblandad olja. Många tror inte på dessa s.k. undermedel, men det här har jag egna possitiva erfarenheter av. Köp eller låna en bränsletrycksmätare, du ska inte ha högre tryck än 0,3 psi. Din elektriska pump levererar nog högre tryck än så mot förgasaren och motorn drunknar i bränsle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Heja igen!!

Jag fåt dubbelkolla det där med bränsletrycket. Tycker bara att det vore konstigt om det var orsaken då motorn gick rent och fint förra året med samma pump...

Mvh

Tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ett tips jag fick från en gammal 'raggare' ( av pedantmodell ) var att om motorn skall stå en längre tid fylla flottörhuset med bensin - på Holly är det ganska lätt 4 skruv och fylla ända upp, annars torkar packningarna i förgasaren.

Han har själv ett antal pedant renoverade 50 och 60 tals bilar, både Cheva och Cadillac... och förgasarna är ju dom samma än idag. (istortsett)

Det hjälper ju inte just nu, men kan vara en förklaring till varför den flödar över.

En ny packningssats till Holly är inte så dyr, kolla med Hansen Racing, och berätta för alltivärlden inte att det är till en båt V8, då hoppar priser upp regält..

Kolla upp vad din förgasare har för beteckning t ex 600, 750, 4160 mm innan du ringer. (2 portaren TROR jag bara finns en modell av, 4 portaren finns det en djungel av)

Sitter fördelaren i framkant på motorn har du en Ford 302 motor, och sitter fördelaren i bakkant mot drevet har du en Cheva 305 motor. (Penta köper V8:or lite här och lite där)

 

//RC 



Senast ändrad av RCarlsson | 08 maj 2008 | 22:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Tack för ditt tips RC. Är själv inte jättehaj på förgasare men har haft flottörhuset borta för kontroll och även tittat på membramet som verkar vara helt och intakt. Har nu lämnat över motorn till en v8 kille som har börjat felsöka. Håller tummarna för att det inte är något större fel. Återkommer med resultat.

Tack för hjälpen alla.

Mvh

Tommy H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har en vp 5,7 liters v8 och har varit ute för exakt samma problem, bensin i oljan. I mitt fall handlade det om att automatchoken hängde sig/ gick inte tillbaka ordentligt. alltså motorn gick bra på tomgång kall men kass  vid gaspådrag, pillade med en massa grejer innan vi hittade det löjligt enkla felet. Kopplade bort automatchoken, den behövs inte på en båtmotor som bara går på sommaren :-).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här låter som ett simpelt fel som t ex choke,för högt bränsletryck(max 9psi annars flödar Holleyn över),felaktiga munstycken eller powervalve osv.

Har du lämnat den till nån som kan Holley så ska det väl inte vara nåt större problem att lösa.

Benämningarna som näms högre upp i tråden 600/750/650 är storleken på en förgasare hur mycket den flödar i bränsle/luft blandning i volymen kubikfot per minut cfm,benämningen 4160 som oxå dök upp är en modellbeteckning,om jag kom ihåg rätt så är 4160 en 4ports modell,din 2 portare är mest sannolikt en 450cfm fugge i storlek och får ses som en ekonomimodell.

Choke behövs inte på sommaren och man kan enkelt montera bort spjället eller helt sonika fräsa bort choketornet.

Hälsningar från en före detta rattlåsracingåkare och raggare Cool.

   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Heja!!

Tror och hoppas att det ska var löst nu. Mecken som hade båten i tre dagar och felsökte kom fram till följande:

-felaktigt membram(oklart varför det bytts av tidigare ägare)

-för hårt injusterade ventiler.

-gammalt otjänligt bränsle.

När han ändå såg över motorn bytte han muttrar till injustering av ventiltryckarna, bör tydligen inte återanvändas alltför många gånger, och finjusterade tändningen. Tanken är tömd och ska tankas upp till helgen, åker nog på att byta olja en gång till för säkerhets skull. Håller nu tummarna att det ska vara löst och åkokeySkrattande 

Än en gång tack till alla som varit behjälpliga och kommit med tips och ideér.

Mvh

Tommy H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...