Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Malarnara

startar ej efter vinterkonservering - varför?

Rekommendera Poster

Hej, var duktig i höstas och vinterkonserverade den årsnya Yamaha 2-takt utombordaren genom att ta loss alla tändstift och sprutade in rikligt med motorkonserveringsolja.

Nu när jag skulle sjösätta startar den inte. Batterierna var bra så startmotorn gick som den skulle men inte en tillstymelse till att den tänder. Bensinen är fulltank och bensinpumpen är handpumpad.

Några tips på vad som kan vara orsaken. Är det sörja på tändstiften från vinterkonserveringen??? Är det någon rutin jag missat?

Jättetacksam för alla svar då situationen är jä...lig just nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontrollera stiften och gör rent dom. Går det ändå inte så kolla om du får gnista på stiftet.

Om detta inte hjälper så tror jag du har stopp i förgasarens munstycken. Detta är väldigt vanligt numera med denna skit soppa som levereras till oss. Det blir som vita kristaller i förgasaren.

Lycka till  Seawing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vanligaste är att det blir för mycket olja på stiften så att det inte blir någon gnista. Tvätta rent stiften eller byt till nya.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en stroboskoplampa så kan du kolla att du får gnista.

Hur menar Du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej..När du konserverar en motor så ska du använda Aspens bensin den miljövänliga på att köra.Kör då motorn varm med en trädgårdslang på vatten intaget med en muff så motorn blir spolad med sötvatten i kanalerna ock kör den varm så termostaten öppnar.Sedan sprutar du in konserveringsolja i insugen ett o ett men lite bara eller direkt i vakumutagen .Men var försiktig med oljan du kan blåsa ett stifft om det blir för mycket.Slå sedan igen den fort efter det.

Om du inte har kört på aspens fina dyra bränsle så har du säkert avlagringar i förgasare ,,munstycken ,,flottören med nålen ..Ja do egenskaperna skapar vanlig bensin med höga halter av svavel o bensen o kolväten o vet vad....så Så AO är att konservera med fint bränsle .

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla stroboskoplampans induktionssensor över tändkabeln och försök starta. Blinkar lampan, så går det gnista till tändstiftet. Lampan måste givetvis ha ström från ett startbatteri eller dylikt.

 

Alternativt så håller man tändstiftet mot godset i motorn, med isolerad tång förslagsvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Om du inte tömde förgasarna på bensin i höstas inför vinterförvaringen finns risk att de beckat igen. Prova med CRC förgasarrengöring (i första vändan provar du med det utan att plocka isär förgasarna).

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att du inte lyckats byta plats på tändkablarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta hade jag provat innan jag börjat riva ner saker.Ta bort bottenpluggarna på förgasarna å pumpa tills det kommer ny frisk bensin.Montera pluggarna igen.Elda på tändstiften med en tändare å borsta dom med en stålborste.Pumpa upp tryck på bensin blåsan å i med lite startgas.pumpa på blåsan under tiden du startar....

Var tändstiften blöta efter förra startförsöket ?

finns även en smidig sak som man sätter mellan tändkablen å stiftet med en liten lampa som blinkar till om det skickas en gnista mot stiften.kostar bara några tior på biltema å har hjälpt mig många gånger..

/ Denne

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns även en smidig sak som man sätter mellan tändkablen å stiftet med en liten lampa som blinkar till om det skickas en gnista mot stiften.kostar bara några tior på biltema å har hjälpt mig många gånger..

Blinkar lampan betyder det väl att det går ström genom tändkabeln, inte att det faktiskt genereras en gnista på stiftet? Är stiftet nergeggat med olja eller annan skit i gapet eller om elektroden inte har rätt eller inget avstånd blir det ingen, eller fel gnista, men likväl blinkar stroboskopet eller biltemas lampa, eller?

Säkraste metoden är väl att ta ur stiftet, jorda det och visuellt kontrollera gnistan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jojo men jag skrev att han skulle ta ut stiftet å elda på det med en tändare å sedan rengöra med stålborste....å då ser man ju om tex gap å så är ok.å den funkade ju när han ställde in den så gapet på stift kan ju inte ändra sig.

jag tror ju oxå att det e förgasaren som kleggat igen.Men den ska ju starta på startgas annars är det inte bränslet....

 

Denne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag vill ha sagt är att man bara för att lampan på stroboskopet eller biltemas grunka blinkar är det inte 100 % säkert att stiftet genererar en tändande gnista!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det OK om jag lånar tråden? Vi kanske kan ge varandra tips här Glad Jag har sjösatt idag, men jag har samma problem som trådskaparen. Funkade när jag körde in den i höstas, men nu får jag ingen gnista. Startmotorn snurrar igång, men ingenting händer.

Jag har kollat gnistan med metoden tändstift mot motorblock....INGEN GNISTA!

Så vad gör jag nu? Jag har en Suzuki 85hk från 1982. Finns det någon säkring nånstans till tändningen som kan gått sönder?

 

Just det, ska tillägga att bensin kommer fram. Tändstiften blir blöta efter några startförsök.



Senast ändrad av Sardaukar | 01 maj 2008 | 18:51



Senast ändrad av Sardaukar | 01 maj 2008 | 18:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde precis samma sak i höstas, dvs lät motor dränkas i konserveringsolja så att den självdog. Och idag när jag skulle starta den så gjorde den inte en tillstymmelse till att starta. Så jag skruvade bort stiften och de dröp ju givetvis av olja så jag gjorde rent dem och testade att det blev gnista på dem. Sedan skruvade jag i dem igen och gav motorn ett par sprayer med startgas samtidigt som jag vred på tändningen. Jag fick hålla i tändningen lite i början eftersom motorn annars dog, men efter typ 10 sekunder så gick den av sig själv. Lät den vara på i ca 3-4 minuter tills den värsta röken hade slutat komma ur motorn. Efter det startar motorn direkt. Jag hade givetvis en vattenmuff på motorn så att den fick kylning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga:
Är det nödvändigt att konservera motorn över vintern?

Jag har haft ett antal olika utombordare, från 2,5-hk snurror som jag använt på lånebåtar till 115-hk fast monterade och den enda motor som krånglat rejält är en Yamaha 60-hk motor som vinterkonserverades säsongen före jag köpte den och som krånglade en hel säsong med flagor och annat skräp i förgasarna. Övriga motorer har aldrig varit några direkta bekymmer med, småmotorerna har visserligen stått i minst kallgarage över vintern, men de större fast monterade har ju stått ute. Inte heller de inombordsmotorer jag haft har vinterkonserverats på något speciellt sätt, utan oljebyte före varje säsong har räckt och de har fungerat klanderfritt varje vår.

Är vinterkonserveringen nödvändig, eller är det bara ytterligare ett sätt för handlarna att kränaga dyra speciella marinprodukter till oss oroliga båtägare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte med. Till att börja med så är bensin, alkylatbensin och olja inget annat än just kolväten. Handelsbensin är i princip helt svavelfri. Om den inte vore det skulle katalysatorerna i våra bilar ta skada och det finns ingen speciell skitbesin för båtar. Jag rekommenderar tvärt om att motorn skall köras på handelsbesin när den konserveras. Anledningen är att alkylat kan torka ut gummidelaljer i bränslesystemet. Detta har ibland varit ett problem med åtminstonne gräsklipparmotorer och det är onödigt att ta risken med att låta alkylaten stå kvar i bränslesystemt över vinter. Detta hindrar naturligt vis inte att man skall vidta de åtgärder man kan för att tömma bränslesystemet sedan man stängt av motorn för sista gången. T.ex. genom att låta motorn gå tills dör och därefter tömma flottörhusen om man nu har förgasare. Mn motor har sex förgasarhalsar så det är inte att tänka på att försöka få in någon konservering den vägen. Istället kör jag motor på 10 % mineralolja frn en separat tank, kopplar bort bränsleslangen och låter den självdö. Tid till annan kommer påståenden om beninen var bättre förr. Så är det inte, den har aldrig varit bättre än den är idag. Speciellt är den renare och egenskaperna har standardiserats så att kvaliteten blir jämn. Om så inte vore fallet så skulle dagens moderna bilar helt enkelt inte funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har heller aldrig konserverat nån motor. Det ska gå många år med mycket fukt innan en fet tvåtaktare börjar rosta i ett garage. Men om man ska förvara den i salt fuktig miljö är det nog bra att få ett extra kraftigt oljeskikt i motorn.

 

Jag provdrog en motor som stått i ouppvärmt garage i 7-8 år och det vara inga problem fast den inte varit inoljad. Hade gått på västkusten innan och inte renspolad med sötvatten vilket troligen var orsaken till att det var vit oxid runt packningar. Saltet drar till sig fukt så det torkar aldrig i kylkanalerna.

 

Det är nog viktigare att spola ur kylkanaler med sötvatten än att dränka motorn med olja.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag kan ju också tillägga att jag aldrig konserverar mina motorer. De har funkat ändå. Dessutom kör jag endast i sötvatten. Så detta verkar inte vara mitt problem. Något har hänt med tändningen sedan jag drog upp båten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får ju oxå lägga till att jag själv ite heller vinterkonserverade min...den stod i kallgarage i vintras...å ibland när jag tänkte på det så drog jag runt motorn för hand....jag glömde även att dränera förgasarna...så när min skulle igång fick jag ta bort bottenpluggarna å pumpa fram frisk bensin...sen gick den fint..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt vill inte låta oförskämd, men har du kanske ett dödmansgrepp som krånglar ?

/Jugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att dränera förgasarna innan man ställer undan motorn är viktigt i öppna förgasare. Bensinen i flottörhuset får dålig tändbarhet efter någon månad och måste ersättas med ny.

 

Har man glömt det på hösten går det bra att göra på våren förutom att vissa rester från den dunstade besinen kan ligga kvar.

 

Skämd bensin är den vanligaste orsaken till att en motor inte startar efter vinteruppehållet. Gäller de flesta småmotorer som gräsklippare, motorsågar, MC osv.

 

Dränera förgasarna!

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att få rent riktigt inoljade stift kan vara knepigt även om man bränner dem. Kör på startmotorn utan stift så eventuell olja blåser ur och stoppa i NYA stift om de inte är av den överjävligt dyra sorten tex iridium. Går inte motorn då brukar startgas vara ett utmärkt hjälpmedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Stoppa en slangstump i munnen ta ett sug bensin, täta med tungan, stoppa slangen i stifthålet och släpp supen. Gör samma med övriga cylindrar så sköljs all konservering bort och den tätat och hoppar igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan hjälpa till med ett betydligt mindre besvärligt sätt. Stoppa ned slangen i dunken och sätt tummen för öppningen. Mängden bensin i slangen är lika långt upp som den övriga ytan.  Du behöver inte suga med munnen. Klart onödigt och besvärligt. I övrigt håller jag med om att reningen på detta sätt fungerar utmärkt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

tummen är bättre och bäst är genomskinlig slang.

struntade i konserveringen och min hoppade igång på första varvet på fjolårsbensinen som fortfarande var kvar i dunken,men det är ju en murcla, japsen är väl lite kinkigare och kräver väl lite soja sås för att vakna till liv.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är inte oförskämd...för du hade rätt. Det är jag som ska skämmasSkäms

Dödmansgreppet som jag aldrig använder hade lossnat från reglageboxen SkämsSkämsSkäms

Startade på första försöket efter jag satt tillbaka den Skrattande



Senast ändrad av Sardaukar | 02 maj 2008 | 22:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Åja, en inombordare behöver lite mer kärlek kanske. Framförallt glöm inte kylningen av avgasröret. Så för att inte ge några falska förhoppningar så självklart mår motorn bäst av att tas om hand, men det betyder inte att den ska dränkas i olja etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla tips, ett nytt extra batteri, startgas på stiften och i stifthålen och i förgasarinsuget efter att ha blåst ut det värsta utan stift först blev lösningen. Dagen efter började det dock om och fick göra om processen igen. Har nu kört några längre repor på 4000 varv för att blåsa rent och nu verkar den bete sig normalt igen. Kanske ska vinterkonservera vartannat år i fortsättningen :) Klegg i förgasarna och olja på stiften var troligtvis orsaken, lite nyfiken på en beskrivning av hur man kan göra rent förgasaren utan att ta isär den? Sprayar man helt enkelt in CRC el liknande i insuget?

 

Senast ändrad av Malarnara | 11 maj 2008 | 22:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Det står hur man gör i instruktionen till CRC förgasarrengöring:

Gå till CRC hemsida (www punkt crcind punkt com ), välj Sweden och Swedish, sen Produktinformation, CRC röd, Förgasarrengöring(under rubriken Avfettningsmedel).
Informationsblad hur du använder den: Tryck på länken Information, sen Teknisk info Svenska.
Lite omständlig ovan men det går ej göra länk direkt till dit jag vill (antar Maringuiden hittat på nåt att man inte får länka direkt till vissa tillverkare, det har funkat förr)

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...