laban1 2 Postad 29 April , 2008 Hoppas på en mindre blåsig sommar i år ! I höstas blåste det så mycket att vajern som sitter i skothornet och sträcker bomliket gick av inuti bommen. Nu vet jag i och för sig inte om det är vajern i sig eller den insplitsade tampen eller eventuellt blocksystem inuti bommen som gått av. Vet inte hur det ser ut inuti bommen. Båda bomändarna sitter fast med poppnitar. Hur får man bort dom? Det man kan se utifrån i allafall är att en vajer går ut via ett block i skothornsänden. I halshornsänden går det ut en tamp via ett block. Tampen kläms fast i en fästanordning på bommens undersida. Båten är en Johnson 26. Någon som har tips på hur man kan fixa detta? Lycka till med sjösättningarna framöver! Själv sjösätter jag på lördag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 29 April , 2008 Hej Jag skulle borra upp de gamla pop-nitarna om jag inte löste det på annat sätt. Handlar det bara om att dra en vajer eller ett rep genom bommen kan man försöka ta ett bomullssnöre och suga med dammsugare från andra hållet. Sen kan man använda snöret som dragsnöre. Ibland måste man täppa till en del hål med tejp för att det ska bli något drag men det brukar gå (har dock aldrig försökt med en bom men...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 29 April , 2008 Det är troligen ingen talja med utväxling inuti bommen. Då skulle en tyngd och en sytråd kunna släppas igenom bommen. Blykula med diameter som vajern/tampen. Sytråden kan dra in ett snöre som kan dra in vajern/tampen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosslady 0 Postad 29 April , 2008 Råkade ut för samma problem för några år sedan på en Comfortina jag hade.Du klarar aldrig detta utan att borra ur popnitarna, drag ut hela rasket ur bommen och trä i ny wire eller tamp. ( det är väl uthalet vi pratar om). Sedan kanske du kan poppa fast ändarna igen, eller som jag gjorde, borrade och gängade upp för att skruva ihop paketet.Fungerade perfekt. Det är inte svårt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laban1 2 Postad 5 Maj , 2008 Tack för svaren hittills! Fick låna en popnittång av en vän och funderar på att borra upp en popnit i ena änden. Kanske prövar jag med en tyngd i tampen först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laban1 2 Postad 6 Maj , 2008 Borrade upp popnitarna i bomnocken. För dom som funderar på att göra detta kan jag berätta att i min bom var det ett blocksystem. Så här funkade det för mig: 1. Blocken närmast masten är löstagbara 2. borra ur popnitarna i bomnocken 3. Dra ur tamp och blocket som löper inne i bommen och låt vajern följa med frammåt ( förläng vajer med ett snöre). För att vajern ska komma loss helt måste det fasta blocket i bomnocken monteras av. Min satt med saxpinne. 4. Montera hela blocksystemet med tamp på sidan närmast masten. 5. Dra tillbaka vajern med snöret mot bomnocken. Lycka till ! Det som gick sönder för mig var att vajern hade lossat från blocket som löper inne i bommen. Antagligen har låsringen klippts av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser