dekarson 0 Postad 29 April , 2008 Hej Någon här som har monterat ur en aq130? Det jag undrar är hur man bäst delar den från drevet (vp100). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dumpdidump 0 Postad 29 April , 2008 Vet inte om du inte hunnit läsa mitt svar på tråden om sprängskiss till 100-drev? Gav där en länk till verkstadshandboken för AQ130 där det beskrivs hur motorn demonteras ifrån drevet. Se denna sida http://koti.mbnet.fi/fredrikr/AQ105,115,130,165,170/0008.JPG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dekarson 0 Postad 29 April , 2008 Den delen hade jag missat. ett stort tack för hjälpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Benkan44 0 Postad 30 April , 2008 Hej. Jag har monterat ur AQ 130-270 ur min båt. Nu i efterhand vet jag hur man gör det på det lättaste sättet enligt mig. Först plockar du bort drevet. Det är lite pyssel men det går ganska bra. Sedan monterar du bort klämringen som sitter med sex bultar i skölden. När klämringen är bortmonterad ska det bara vara att lyfta ur motorn med lämpligt hjälpmedel. Mvh Benkan44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dekarson 0 Postad 29 Maj , 2008 Tack för alla tips. Motor är ur nu. Men klämringen sprack. Så om någon har en klämring till ett vp100 drev över, så hör gärna av er till mig. /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tyreso 0 Postad 29 Maj , 2008 Hmm... Gammelbåten och båtsläp ställde vi under en ek med kraftiga grenar. Lossade på 4 eller 6 bult från svänghjulskåpan och startmotorn. ( nr 1 på http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7736850-26-12787.aspx ) När bultarna var loss hissade vi upp motorn körde bort båten och ställde dit ett släp som vi sänkte ner motorn på. Inget meck med drev! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utbult 0 Postad 30 Maj , 2008 Det är ju smidigt att inte behöva lossa drevet men på t.ex. min båt finns ingen möjlighet att komma åt svänghjulskåpan inne i motorrummet. Kan ju vara så för flera. I mitt fall måste jag i alla fall lossa motorn vid klämringen. Senast ändrad av Utbult | 30 maj 2008 | 09:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser