Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
dekarson

Montera ur aq130?

Rekommendera Poster

Hej

Någon här som har monterat ur en aq130? Det jag undrar är hur man bäst delar den från drevet (vp100).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har monterat ur AQ 130-270 ur min båt. Nu i efterhand vet jag hur man gör det på det lättaste sättet enligt mig. Först plockar du bort drevet. Det är lite pyssel men det går ganska bra. Sedan monterar du bort klämringen som sitter med sex bultar i skölden. När klämringen är bortmonterad ska det bara vara att lyfta ur motorn med lämpligt hjälpmedel.

Mvh Benkan44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips. Motor är ur nu. Men klämringen sprack. Så om någon har en klämring till ett vp100 drev över, så hör gärna av er till mig.

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm...

Gammelbåten och båtsläp ställde vi under en ek med kraftiga grenar.

Lossade på 4 eller 6 bult från svänghjulskåpan och startmotorn.

( nr 1 på http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7736850-26-12787.aspx )

När bultarna var loss hissade vi upp motorn körde bort båten och ställde dit ett släp som vi sänkte ner motorn på.

Inget meck med drev!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju smidigt att inte behöva lossa drevet men på t.ex. min båt finns ingen möjlighet att komma åt svänghjulskåpan inne i motorrummet. Kan ju vara så för flera. I mitt fall måste jag i alla fall lossa motorn vid klämringen.

Senast ändrad av Utbult | 30 maj 2008 | 09:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...