Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
garoto

Starta inombordare på land?

Rekommendera Poster

Hej, hur gör ni när ni startar inombordaren på land? Var sätter ni slangen för att ta in vatten?

Själv sätter jag en hink på marken med en vattenslang i och drar sedan en lång slang in o motorrummet där jag kopplar på den där gumislangen från drevet går i hop metalröret till pumphuset.

Lite krångligt, har någon annan en bättre lösning. Har ett 280 drev och en Vp b21.

/fre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en anpassad tunna som jag hänger upp på drevet och pallar under lite, sen e de bara att sätta på vattnet.

Har även den när jag vintekonserverar....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ju drevet av på vintern. Så jag har ju fri tillgång till den vanliga kylvattenslangen. Ett 22 mm elplaströr passar precis där. En lagom rörlängd ner i en hink så är det bara att starta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma som jag gjorde när jag hade drev...en jävla massa färdigblandad glykol i 25-litersdunkarGlad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma lösning med slang i hink kopplad till motorn, men jag brukar ha hinken ombord. Går åt mindre glykol då än i varianten med tunna. Hade förut hinken på marken men blev skraj att pumpen inte skulle orka suga så högt.

Någon enstaka sekund kan du i värsta fall köra utan kylning, men bara för att kolla att den hostar igång. Kan jämföras med att det tar några sekunder att suga upp vattnet i slangen, särskilt om du har hinken stående på backen.

Det som är känsligt är gummibälgen mellan avgaslimpan och drevet (som blir förstörd ifall den utsätts för varma avgaser som inte är utblandade med vatten), samt impellern i sjövattenpumpen. Själva motorn är ju sötvattenkyld så det tar nog några minuters gångtid innan den blir för varm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar ni starta den på land på våren innan den åker i eller väntar ni tills den ligger i vattnet?

Visst e jag rookie på inombordare....

/fre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hör att den tänder, låter den slå något varv. Det som far mest illa är nog impellern.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessa motorer kan vara lite tjuriga kalla pga. att de saknar choke på förgasaren. Därför kan det vara idé att varmköra motorn lite innan man lägger i, då blir det en mindre sak att tänka på när båten kommit i vatten. Jag brukar låta slangen sitta kvar efter konserveringen över vintern och ta bort den precis innan sjösättning. Lite startgas kan vara ett annat knep att ha till hands.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Eftersom jag har mitt cobra drev av och impellern sitter i drevet

så ställer jag en måttanpassad hink med glykolblandning under skölden på marken.

Sätter en billig länspump i hinken med slang till sköldens vattenanslutning.

Detta underlättar uppvärmning då returvattnet svätter ut i hinken och pumpas in igen i ett himla fint kretslopp.

Sen går det ju inte åt så himla nycket glykol heller!

/Mattias

Senast ändrad av Saittam | 01 maj 2008 | 09:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När ni konserverar med glykolblandningen;

hur många liter vätska behöver jag?

Tänkte låta blandningen gå runt några varv

Stoppar ni hinken/tunnan vid avgasutblåset, eller har ni någon specialare där?

aq130, drev280

Jag har bara låtit motorn spola genom med färskvatten, via självsug från hink, via motorn, rätt ut på marken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag har ett 1/2 fat av plast. passar perfekt. bara ställa under o köra som vanligt.

Sedan har jag 2st 25litare med glykolblandning som jag använder år efter år....då får man ju ut allt vatten i drev o limpa om man nu har båten ute under vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...