bollem 0 Postad 29 April , 2008 Finns det någon båt med en b20 som klarar under 1l/nm? Har kollat på tex monark 670 eler nimo 22 Ska vara över 6 meter och inte kosta mer än 70-80 tusen. Eller är man helt ute och fiskar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Affe44 0 Postad 29 April , 2008 Tja min båt drar 0,9 l/nm vid machfart på 22 kn.... en draco 2000DC, väger 1100 kg... med Aq130 Affe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZilSwe 1 Postad 29 April , 2008 Hej! Kolla in denna som är 7,5 meter och drar starx under 1 l/nm.http://www.blocket.se/vi/16148150.htm?ca=11_s //P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dumpdidump 0 Postad 29 April , 2008 Vad en b20 drar rapporteras från båtägare till båtägare vara allt från 0,7 liter/n till 2 l/n. Tycks variera enormt beroende på hur hårt motorn får jobba. Volvos egna beräkningar (då för motorn gissningsvis optimal propeller, skrovform, trim) ger så lågt som som 0,7 l/n vid 24 knops marschfart på en 21 fots DC som väger 1,8 ton. Se länk (AQ130) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 29 April , 2008 Nä...jag tvilar på att nån båt i den storleken kommer under 1l/d det är en lyckokalkyl. Verkligheten och testen är sällan detsamma, tyvärr. En kompis till mej hade en Monark 670 med en AQ 130 den drog 1,4. Själv hade jag då en Nimo 22 med en AQ 200, 5 l V8. Den drog 1,2 l/d. Vad är senmoralen av detta, jo ju mer vrid i motorn ju högre stigning på proppen desto mindre varv på motorn. Det är vad jag tror, kanske är det fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bollem 0 Postad 29 April , 2008 Kan det göra någor att den där alfan har aluminium skrov? Kanske den går lättare? Vad vet jag..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bollem 0 Postad 29 April , 2008 Man får väl köpa en albin 25 då långsamt men billigt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 29 April , 2008 Eller segelbåt. Verkar kunna vara mycket båt för pengarna, inte minst i den prisklassen. De kan ju som regel gå för motor också, håller väl då ungefär samma fart som en Albin 25. Den låga farten gör ju också att man inte kan göra av med så mycket bränsle, oavsett förbrukning. Min båt drar strax över litern (1,1-1,2) i snitt, men bränslekostnaderna är hur som helst den lilla pengen i sammanhanget. Ska man åka väldigt mycket, eller har törsta V8:or, så blir det kanske annorlunda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZilSwe 1 Postad 30 April , 2008 Jag tror man skall köpa båt genom att fundera över: Hur den skall användas, fiske, vattenlek, transport, semester? Skick snarare än Ålder! Käns denna båt rätt? Pris 75 000 - 100 000 eller 500 000 - 750 000? Jag kan inte se att bränsleförbrukningen skulle vara det avgörande här. //P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
falo 0 Postad 30 April , 2008 Min Folkparca med Weberförgasare drar ca. 0,8l/distans i 11-12 knop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bollem 0 Postad 30 April , 2008 Jag är som sagt lite kluven. ht båten som jag har idag funkar bra för att åka bada,fiska samt kortare dagsturer. Är man dock 4-5 personer så går det trögt . Köper jag albin 25,an så mpste jag ha en mindre båt också för att fiska och bada. Men då kan jag ge mig i väg på längre turer. Köper jag tex en nimo 22 så behöver jag bara en båt, dock så måste jag tanka lika ofta som nu:( Vad har du för motor i folkparacan? Senast ändrad av bollem | 30 april 2008 | 10:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZilSwe 1 Postad 30 April , 2008 Risken med att köpa t.ex. en nimo 22 är att du varken får en båt som du kan semestra i eller fiska ifrån... Jag har letat med ljus å lykta efter den ultimata kombibåten utan att ha lyckats. Har konstaterat att man helt enkelt får ha 2 olika båtar, en för familjen och en för fiske/vattenlek. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 30 April , 2008 en grej är väl förgasarna! inställda och renoverade! Åker B30 i min Fjord på 1,35 L dist. Enligt andra ska det inte gå att få denna motor under 1,8 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bollem 0 Postad 30 April , 2008 Det känns som detta är ett i-landsproblem det borde finnas en båt på ca 23fot som gör 20 knop och drar 05 l/nm undrar om många skulle stå i kö för att köpa en? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dumpdidump 0 Postad 30 April , 2008 Man får tacksamt konstatera att vi lever i ett i-land och har förmånen att få äga en båt vars enda syfte är att höja vår livskvalitet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 1 Maj , 2008 Mycket påverkas av motorns kondition. Är motorn frisk och kamaxel samt förgasare riktiga, tändning rätt mm så ger det lägre förbrukning. Tillsammans med en båt som är lättdriven i vattnet. Om det sedan ska vara med en B20 eller B21:a kanske det finns andra här som kan säga vilken som är mest ekonomisk mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 1 Maj , 2008 Läste ett test i en båttidning från 70 talet där de testade den nya vp 140 eller om det var en vp145, På exakt samma båt som de året innan hadde körts med B20 Slutsattsen de drog då var att den nya vp140 B21 drog mera soppa bullrade mera men kanske gick något fortare. Detta var deras slutsatts. Vet inte varför den ska ta mera soppa då det är samma slaglängd. Kanske de körde med samma utväxling och stigning på propeller då vp 140 kanske är starkare ! Min båt med B20 går på under 1 L/D Marieholm Catalina M22 Nu ska hon även få Brytarlös tänning ! Senast ändrad av strole | 01 maj 2008 | 08:44 Senast ändrad av strole | 01 maj 2008 | 08:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JasonFire 0 Postad 12 Maj , 2008 Min Draco 2000 HT drar 0,9 l/nm vid machfart på 22 kn.... en draco 2000HT, väger 1100 kg... med en B20 (AQ 130) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser