Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
bollem

b20 och soppa

Rekommendera Poster

Finns det någon båt med en b20 som klarar under 1l/nm?

Har kollat på tex monark 670 eler nimo 22

Ska vara över 6 meter och inte kosta mer än 70-80 tusen.

Eller är man helt ute och fiskar?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja min båt drar 0,9 l/nm vid machfart på 22 kn.... en draco 2000DC, väger 1100 kg... med Aq130

Affe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad en b20 drar rapporteras från båtägare till båtägare vara allt från 0,7 liter/n till 2 l/n.

Tycks variera enormt beroende på hur hårt motorn får jobba. Volvos egna beräkningar (då för motorn gissningsvis optimal propeller, skrovform, trim) ger så lågt som som 0,7 l/n vid 24 knops marschfart på en 21 fots DC som väger 1,8 ton. Se länk (AQ130)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nä...jag tvilar på att nån båt i den storleken kommer under 1l/d det är en lyckokalkyl. Verkligheten och testen är sällan detsamma, tyvärr. En kompis till mej hade en Monark 670 med en AQ 130 den drog 1,4. Själv hade jag då en Nimo 22  med en AQ 200, 5 l V8. Den drog 1,2 l/d. Vad är senmoralen av detta, jo ju mer vrid i motorn ju högre stigning på proppen desto mindre varv på motorn. Det är vad jag tror, kanske är det fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det göra någor att den där alfan har aluminium skrov?

Kanske den går lättare?

Vad vet jag.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får väl köpa en albin 25 då

långsamt men billigtGlad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller segelbåt. Verkar kunna vara mycket båt för pengarna, inte minst i den prisklassen. De kan ju som regel gå för motor också, håller väl då ungefär samma fart som en Albin 25. Den låga farten gör ju också att man inte kan göra av med så mycket bränsle, oavsett förbrukning.

 

Min båt drar strax över litern (1,1-1,2) i snitt, men bränslekostnaderna är hur som helst den lilla pengen i sammanhanget. Ska man åka väldigt mycket, eller har törsta V8:or, så blir det kanske annorlunda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror man skall köpa båt genom att fundera över:

  1. Hur den skall användas, fiske, vattenlek, transport, semester?
  2. Skick snarare än Ålder!
  3. Käns denna båt rätt?
  4. Pris 75 000 - 100 000 eller 500 000 - 750 000?

Jag kan inte se att bränsleförbrukningen skulle vara det avgörande här.

//P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Folkparca med Weberförgasare drar ca. 0,8l/distans i 11-12 knop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är som sagt lite kluven.

ht båten som jag har idag funkar bra för att åka bada,fiska samt kortare dagsturer.

Är man dock 4-5 personer så går det trögt .

Köper jag albin 25,an så mpste jag ha en mindre båt också för att fiska och bada.

Men då kan jag ge mig i väg på längre turer.

Köper jag tex en nimo 22 så behöver jag bara en båt, dock så måste jag tanka lika ofta som nu:(

Vad har du för motor i folkparacan?

 

 



Senast ändrad av bollem | 30 april 2008 | 10:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken med att köpa t.ex. en nimo 22 är att du varken får en båt som du kan semestra i eller fiska ifrån... Jag har letat med ljus å lykta efter den ultimata kombibåten utan att ha lyckats. Har konstaterat att man helt enkelt får ha 2 olika båtar, en för familjen och en för fiske/vattenlek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en grej är väl förgasarna! inställda och renoverade! Åker B30 i min Fjord på 1,35 L dist. Enligt andra ska det inte gå att få denna motor under 1,8

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns som detta är ett i-landsproblem

det borde finnas en båt på ca 23fot som gör 20 knop och drar 05 l/nm

undrar om många skulle stå i kö för att köpa en?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får tacksamt konstatera att vi lever i ett i-land och har förmånen att få äga en båt vars enda syfte är att höja vår livskvalitet. Glad  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket påverkas av motorns kondition.

Är motorn frisk och kamaxel samt förgasare riktiga, tändning rätt mm så ger det lägre förbrukning.

Tillsammans med en båt som är lättdriven i vattnet. Om det sedan ska vara med en B20 eller B21:a kanske det finns andra här som kan säga vilken som är mest ekonomisk

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste ett test i en båttidning från 70 talet där de testade den nya vp 140 eller om det var en vp145, På exakt samma båt som de året innan hadde körts med B20

Slutsattsen de drog då var att den nya vp140 B21 drog mera soppa bullrade mera men kanske gick något fortare.

Detta var deras slutsatts. Vet inte varför den ska ta mera soppa då det är samma slaglängd. Kanske de körde med samma utväxling och stigning på propeller då vp 140 kanske är starkare !

 

Min båt med B20 går på under 1 L/D Marieholm Catalina M22

Nu ska hon även få Brytarlös tänning !



Senast ändrad av strole | 01 maj 2008 | 08:44



Senast ändrad av strole | 01 maj 2008 | 08:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Draco 2000 HT drar 0,9 l/nm vid machfart på 22 kn.... en draco 2000HT, väger 1100 kg... med en B20 (AQ 130)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...