havetsstorm 0 Postad 14 Maj , 2004 hej alla båt fantaster ..... jag har nyligen köpt en gammal cascade 19 från 1968 och undrar nu om någon vet var man kan hitta historik kring den . jag har sökt med ljus o lykta men inte hittat nån ting...... tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Robert Postad 14 Maj , 2004 Halloj Caskad-broder... Har precis köpt en likadan.. Caskad 20 heter den har jag för mig, dock ombyggd till utombordare enl. bild: http://hem.passagen.se/katila/Caskad20.jpg Även jag är nyfiken på historik kring denna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Robert Postad 14 Maj , 2004 Halloj Caskad-broder... Har precis köpt en likadan.. Caskad 20 heter den har jag för mig, dock ombyggd till utombordare enl. bild: http://hem.passagen.se/katila/Caskad20.jpg Även jag är nyfiken på historik kring denna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 14 Maj , 2004 njaaää cascade 19 vill jag nog fastslå att den heter och jag har fått reda på så pass att de ska va den vanligaste modellen av cascade och tillverkades i lindköping av en gammal grisfarmare på 60-70talet.......de lustiga e att den är bara 5.75 m lång och e jag inte helt ute o cyklar så ska en fot vara 32.5 cm och skulle då alltså vara ca. 6.2 m..hmmm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Robert Postad 14 Maj , 2004 Där ser man.. Själv har jag inte hunnit sätta mig in i speciellt mycket kring denna båt, men den planar lätt i alla fall tycker jag... Och går fint i sjön, det lilla jag hunnit vara ute. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 14 Maj , 2004 ja de är helt klart en ball båt me lite former inte så hård o kantig som en volvo 240 tex :-) de skulle va kul o veta hur många de finns och VA FAN dem är vänster styrda för hehe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Robert Postad 14 Maj , 2004 Ja, vänsterstyrt är ju kult... får man hoppas.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 14 Maj , 2004 ja...eller iaf ovant att köra med....om man skulle av nån anledning ha sönder vindrutan på en sådan skapelse som cascade 19 så e de samma ruta som till opel rekord 58 och finns att köpa hos dem flesta bilglashandlare för ca 2000 :- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Per Postad 1 Juni , 2004 Hej alla Cascadare. Lite info. Båtarna är byggda i Köping av en svinfarmare som hette Nils, även kallad Grisanisse… Måtten på 19´ är 5,8x2,12. 850 kg Toppfart är satt till 30 knop. Lennart Mörk ritade båten 1960 och ca 180 byggdes. Tiilverkning och försäljning av Båt-Industri Ab i Köping. Nypris 20-22000. Själv har jag en Cascade 23, mkt ovanlig. Har motorn innanför kapellet under ett bord med fåtöljer på sidan. Har fortfarande inte sett en likadan på 5 år… varken på nätet, tidningar eller på sjön. Är det ngn som har en liknande vore en kontakt trevligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Knipslug Kustpipare Postad 1 Juni , 2004 Det finns en Cascade 23 till salu på Blocket! Länk: http://www2.blocket.se/view/2382408.htm?l=0&c=1&city=0 /Knipslug Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst cjrister Postad 1 Juni , 2004 tack för all info.....kul och veta hur många de finns eller få rättare sagt...men trots detta så stötte jag ihop med en på andra svängen jag tog me min pärla och de va ju inte som att träffa nån med en flipper direkt de vart en del snack och gemförelser :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 1 Juni , 2004 tack för all info.....kul och veta hur många de finns eller få rättare sagt...men trots detta så stötte jag ihop med en på andra svängen jag tog me min pärla och de va ju inte som att träffa nån med en flipper direkt de vart en del snack och gemförelser Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 1 Juni , 2004 på modellskylten ovanför ruffdörrarna på min cascade 19 står de 197/68 .........jag fick för mej att 197 stog för den 197:de båten i ordningen och 68 för årtal. nån som vet om de kan va så eller om jag bara inbillar mej? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jonathan Postad 9 September , 2004 Hej vad är det för en bok du har med på bilden? Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Madplumber 0 Postad 19 Juli , 2006 Gammal länk men finns både höger och vänsterstyrda verkar som de blev högerstyrda 68-70 äger en 64:a tror jag? enligt tillverkningsplåten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Madplumber 0 Postad 19 Juli , 2006 Gammal länk men hoppas på svar ändå är det övre vindrutan du menar? vet att nedre cabinrutan är bakrutan från Opel kapitän -57,-58 men har måttat övre rutan som inte är från Kapitän Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hunnebo 0 Postad 25 Juli , 2006 Hej. Är ägare till en cascade 23 DC 1970 med en aq170 270. Mvh kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snottra 7 Postad 21 Januari , 2008 Japp är ägare till en cascade 23 köpte den på blocket i nov tror jag , så nu blir det att vänta till våren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunedin 0 Postad 10 Juli , 2008 Hej... Har en cascade 19 på gång. Behöver lite info om den, Vad är en sådan båt värd i dag? Rutan uppe? Rutan i kabinen? mm mm Är 10.000 ett bra pris? sitter en innombodare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Majolica 0 Postad 10 Juli , 2008 Med risk för att vara en besserwisser, en fot är 30,48 cm. bra länk är: http://www.convertworld.com/sv /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 22 Mars , 2009 såg där på bilden i boken att den har skarp v botten men min är bara v bottnad i fören sen vid aktern är den nästan helt plan är detta bara min eller vill gärna ha mer info vet dock att denna tråd är gammal men än då mvh penta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Madplumber 0 Postad 23 Mars , 2009 V formad i fören slät bakåt. Det stämmer. mvh MP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
massing 0 Postad 15 Juli , 2009 Jag har precis köpt en cascade 28 och vore tacksam för lite information. Johnny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frasssse 0 Postad 5 Augusti , 2009 Hej! Jag har också en Cascade 28, det var i varje fall vad säljaren uppgav när jag köpte båten i aug 2007. Tyvärr har jag ingen som helst dokumentation eller information om båtarna. Får du tag i någon information så är jag också intresserad. Min båt har två MD32 med AQ-drev. Jag bor i Göteborg. Bifogar en bild på båten. m.v.h. Anders tel 031-497777 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrasse 0 Postad 28 November , 2009 Tjenare! Vi har också en Cascade 19 årsmodell 66. Jag har fått höra att dessa eller om det var Cascade 23 båtarna gick som polis båtar i Vänern och Vättern. Cascade 19 -66 Vann ialla fall tydligen Roslagsloppen som jag har hört det. Kan komma med mer dokumentation senare då en bekant till oss har mycket information gällande Cascade 19. På återhörande/vårda denna båt ömt!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wonko 0 Postad 1 Juni , 2010 Hej, jag är också en stolt/hoppfull ägare till en Cascade 19. Jag inser i efterhand att det kanske var en dum första båt, men jag har lärt mig en herrans massa om båtar iaf =) Jag har hittat lite info om denna skönhet för Er som är intresserade: http://privat.bahnhof.se/wb179482//robert/Kaskad19/kaskad19.htm Jag har slitit ur motorn ur min och lämnat in den på renovering, i helgen slipade jag upp allt trä, betsa om det och ska idag lacka detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eddie_65 0 Postad 28 Oktober , 2010 sätter lite nytt liv i detta inlägg jag har också en cascade 19 och undrar vilket propeller ni använder och hur ni tycker att den funkar MVH Eddie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snottra 7 Postad 28 Oktober , 2010 Riktigt roligt med så många cascade ägare ,kanske dags att skaffa cascade klubb kanske Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eddie_65 0 Postad 29 Oktober , 2010 ingen som vet vilket propeller det är till cascade 19 ???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snottra 7 Postad 29 Oktober , 2010 Ring propellertrim och berätta vad du har ,båtlängd ,motorstyrka,mm Det gjorde jag och är nöjd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser