Dizza 0 Postad 28 April , 2008 Hej. Vet att det vart bra och en del sämre åsikter om usaonlines-produkter,så detta är inget ställningstagande då det bygger på rykten. Har hört att en del 383:er är för mycket borrad så cyllarna spricker och att vevstaksbultarna är avslipade,det också med sämre resultat. Nån som har erfarenhet? Dizza? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
badcam70 0 Postad 29 April , 2008 Jag har själv byggt så kallade 383a när jag åkt Dragracing med jänk så jag kan kanske sprida lite ljus över det hela. 383a byggs på slitna och använda block ja men den överborr 0.30 som man använder är inte på något sätt ett problem med att väggarna blir för tunna så länge vi pratar bilblock,har man däremot ett gammalt marinblock så kan det tänkas att det kan kanske vara ett problem. Det du nämner om att vevstaksbultarna är avslipade så stämmer det men varje 383a är unik beroende på vilken kam man stoppar i blocket ju vildare kam desto mer får man ta. Det är framför allt på 2 av vevstakarna som man får gå loss på,att detta måste göras beror på att slaglängden ökar från 3.48tums(350cui)slag till 3.75tums(383a)det blir alltså trängre om utrymmet i blocket och mot kamaxeln,så det behövs till och från även att man tar ur i blocket oxå i bland beroende på vilken årgång på block det är. När man bygger den så får man dra runt hela vevpartiet sakta och kolla med tandläkar spegel och bladmått att allt går fritt,sen är det bara att ta ur med högvarvare där det behövs. Jag har ingen erfarenhet av usaonlines motorer däremot men byggtekniken är densamma. GM bygger idag även en fabriks 383a som heter HT383 denna är inte att förväxla med den 383a som jag beskriver och har lite annorlunda slag/borr och dras inte med dom negativa saker som jag beskrivit(antagligen denna som är bas i Mercrusiers 383a). 383an som motor är mycket trevlig med mycket bra vridmoment från låga varv och passar bra som marinmotor. mvh Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dizza 0 Postad 29 April , 2008 Tack för info. Tydligen så är överborren 0.60. Om det är någon avsevärd skillnad mellan 0.30 och 0.60 i borrsammanhang vet jag inte,men det känns som en chansning att införskaffa sig en sån motor,med tanke på att det ligger ett par rasade,tydligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
badcam70 0 Postad 29 April , 2008 Är borren 0.60 så skulle jag avråda att köra den för marint bruk helt klart. Med slaglängd 3.75 så blir 0.60 överborr 388kubiktum så det låter skumt alltihopa kanske ska ta och kika in vad det är för nåt...... mvh Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dizza 0 Postad 29 April , 2008 Skumt som sagt,låter märkligt att man säljer gamla nyrenoverade maskiner som inte håller!Men som sagt,rykten är ju rykten.Ska luska vidare i ämnet,tack för dina råd!!! Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser