Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Dizza

sb 383

Rekommendera Poster

Hej.

Vet att det vart bra och en del sämre åsikter om usaonlines-produkter,så detta är inget ställningstagande då det bygger på rykten.

Har hört  att en del 383:er är för mycket borrad så cyllarna spricker och att vevstaksbultarna är avslipade,det också med sämre resultat.

Nån som har erfarenhet?

Dizza? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv byggt så kallade 383a när jag åkt Dragracing med jänk så jag kan kanske sprida lite ljus över det hela.

383a byggs på slitna och använda block ja men den överborr 0.30 som man använder är inte på något sätt ett problem med att väggarna blir för tunna så länge vi pratar bilblock,har man däremot ett gammalt marinblock så kan det tänkas att det kan kanske vara ett problem.

Det du nämner om att vevstaksbultarna är avslipade så stämmer det men varje 383a är unik beroende på vilken kam man stoppar i blocket ju vildare kam desto mer får man ta.

Det är framför allt på 2 av vevstakarna som man får gå loss på,att detta måste göras beror på att slaglängden ökar från 3.48tums(350cui)slag till 3.75tums(383a)det blir alltså trängre om utrymmet i blocket och mot kamaxeln,så det behövs till och från även att man tar ur i blocket oxå i bland beroende på vilken årgång på block det är.

När man bygger den så får man dra runt hela vevpartiet sakta och kolla med tandläkar spegel och bladmått att allt går fritt,sen är det bara att ta ur med högvarvare där det behövs.

Jag har ingen erfarenhet av usaonlines motorer däremot men byggtekniken är densamma.

GM bygger idag även en fabriks 383a som heter HT383 denna är inte att förväxla med den 383a som jag beskriver och har lite annorlunda slag/borr och dras inte med dom negativa saker som jag beskrivit(antagligen denna som är bas i Mercrusiers 383a).

383an som motor är mycket trevlig med mycket bra vridmoment från låga varv och passar bra som marinmotor.

mvh Mats  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för info.

Tydligen så är överborren 0.60.

Om det är någon avsevärd skillnad mellan 0.30 och 0.60 i borrsammanhang vet jag inte,men det känns som en chansning att införskaffa sig en sån motor,med tanke på att det ligger ett par rasade,tydligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är borren 0.60 så skulle jag avråda att köra den för marint bruk helt klart.

Med slaglängd 3.75 så blir 0.60 överborr 388kubiktum så det låter skumt alltihopa kanske ska ta och kika in vad det är för nåt......

mvh Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skumt som sagt,låter märkligt att man säljer gamla nyrenoverade maskiner som inte håller!Men som sagt,rykten är ju rykten.Ska luska vidare i ämnet,tack för dina råd!!! Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...