Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
okn1

Ingen satellit?

Rekommendera Poster

Hej!

Min gps från -91 (en shipmate) hittar inte längre någon satellit... En släkting till mig påstår att dom har slutat sända... någon som känner till detta?

Ha de bra, Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej dom har inte slutat att sända! Felet beror sanolikt på att din GPS har ett chip (som jag inte kommer ihåg namnet på) som inte klarar av hantera det faktum att man från USA skickat upp en satelit till, en mer än vad ditt chip vet skall finnas. Det blir ett räknefel som slår ut din GPS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ofan de låt ju inte bra... finns de något att göra för att få den att funka igen?

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

*Snyft*

*Snyft*

*Snyft*

Ja ja livet går vidare.......................... (eller kanske inte när sambon får reda på att nästa löning kommer läggas på en gps eller varför inte en plotter)

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej okn1

Spar tårarna, det där tror jag inte på. En extra satelit slår inte ut de gamla och det räcker att du kan få in ett par tre stycken på samma gång.

Min gamla Garmin som är ungefär lika gammal ville heller inte hitta nåt i våras. Så jag gick in i menyerna och angav en ungefärlig plats att börja leta på  å efter en kvart eller så har den kommit överens med de celesta fenomenen snurrandes däruppe.

Apparaten tappar en massa grundinformation som det tar lång tid att hitta igen om den varit ur funktion tillräckligt länge. Så ge den en chans till.

Sen är det en annan sak att det kan ju vara bra att den är trasig så får man anledning att motivera ett inköp av en plotter, så inget ont som ......Flört

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har skickats upp en ny sattelit som har nummer 32.

Äldre GPSer kan inte hantera den.

Satteliterna har en omloppstid på ca 12 timmar.

Under den tiden 32an ligger under horisonten skall din GPSfungera.

När 32an dyker upp kan din GPS stanna om den inte kan tas emot.

Har du ett stapeldiagram där du kan se mottagna satteliter?

Där kan du se om 32an tages emot.

Eller så kan du koppla GPSen till datorn,och köra gratis programmet GPS diagnostic.

http://www.download.com/GPSDiag/3000-2130_4-10055902.html

post-571-1394235444,8418_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mer info: http://www.navcen.uscg.gov/lnm/Saab_R3_AIS_prob.htm och: http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXNewsPage____8740.aspx

Det sagt, tar min egen GPS-mottagare en ganska bra stund, storleksordningen flera minuter, på sig att komma igång igen om den har varit avstängd en tid, så man ska inte ge upp för snabbt som tidigare nämnts.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Den fungerade för någon vecka sen men när ja sen stängde av den så hittade den inte någon satellit på dom 48h som den stod på... någon som vet när den satellit -32 kom upp?

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...