davahl 0 Postad 28 April , 2008 Tjena. Farsan har en båt med en Volvo Penta MD 2020. På premiärturen så hände följande: Går bra tills varm/Arbetstemparatur, när termostaten öppnas så kommer d'r glykol genom ventilations slangen som alltså rinner rakt ut. Efter ett tag kommer där även sjövatten ut. Vad beror detta på tro? David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 28 April , 2008 Vilken ventilationsslang??Vevhusventilation?? Hur ser oljan ut?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davahl 0 Postad 29 April , 2008 Oljan är svart och fin. Vet ej exakt vilken slang han menar då han bara förklarat per telefon. Jag ska ut och titta på den ikväll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davahl 0 Postad 29 April , 2008 Jag har nu varit ute och tittat. Där har kommit in vatten i motorn så oljan är helt grå. Vet någon vänlig själ vad det kan vara? Det är från denna slang som glykolen kommer ut. Jag har noll koll på VP dieslar så jag är jättetacksam för all hjälp. Någon som bor i skåne och vill tjäna en hacka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davahl 0 Postad 29 April , 2008 Bättre bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 29 April , 2008 Här är en länk med sprängskiss över det där området. http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7746800-25-18720.aspx Jag är inget motorproffs direkt men det känns som att något är tokigt i limpan...Mitt tips är att demontera den och kika runt lite. Blev sjövattensidan ordentligt fylld med glykol i höstas??Det vore ju inge skoj om nått frysit sönder.. Senast ändrad av guzzlon | 29 april 2008 | 21:19 Senast ändrad av guzzlon | 29 april 2008 | 21:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 29 April , 2008 Jag har själv en 2020, och ser en del skillnader. Expansionskärlet är det nymonterat? Jag har inget på min, utan det är en lägre vattennivå (något över kylpaketet) i vvx-aren. Slangen som det läcker ur är till för att leda bort vattnet, om man har fyllt motorn med för mycket. Så som det ser ut på bilden med högt monterat expansionskärl så borde inte den andra slangen finnas. Vattnets expansion tas upp av ledig volym i expansionskärlet. Det hela går att jämföra med nya och gamla bilars kylsystem. I dag sitter det ett expansinskärl och förr hade man lägre nivå i kylaren. Det som är oroande är att det du skriver om att det kom vanligt vatten efter ett tag. Det tyder på trasig värmeväxlare :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davahl 0 Postad 30 April , 2008 Jeppp... Verkar inte bättre. 12 lock. = ( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
churtbeullar 0 Postad 15 Maj , 2024 (redigerade) Halloj. Har samma problem på min nyinköpta båt. Vad var lösningen på detta problem? @davahl Redigerad 15 Maj , 2024 av churtbeullar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 15 Maj , 2024 2 timmar sedan skrev churtbeullar: Halloj. Har samma problem på min nyinköpta båt. Vad var lösningen på detta problem? @davahl Då TS inte varit inloggad sedan 2011, så tror jag att du inte kommer att få något svar. Det verkad vara en trasig/läckande värmeväxlare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 17 Maj , 2024 2024-05-15 vid 20:46 skrev churtbeullar: Halloj. Har samma problem på min nyinköpta båt. Vad var lösningen på detta problem? @davahl Om sjövatten trycks in i färskvattensystemet är det värmeväxlaren som läcker. Kan vara så enkelt som att dra slangklämmorna till gummigavlarna, eller också är insatsen trasig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser