Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
waccas

el problem

Rekommendera Poster

Hej alla  duktiga människor 

Har ett problem med gnista på brytaspetsen.   tändstift brytare tändspole kondensator allt är sprillans nytt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

Kanske är ute och snurrar nu men utgår att du har mätt upp så du har 12v på tändspolen?.

Mvh

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten gnista på brytaren är fullt normalt. Är det allvarligare än så skulle jag gissa på att kondensatorn är ett måndagsexemplar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan även ha uppstått ett fel i dödmansgreppet som strular till det med tändningen. Hände mig då servicemekanikerna glömt att koppla in detta efter byte av instrument

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TACKAR FÖR ALLA SVAR ,JAG HAR INTE  KOLLAT STRÖMMEN ELLER BYT KONDENSJAG LIDER  AV TIDSBRIST SKALL NER TILL BÅTEN 1 MAJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen jag har bytt till ytterliga en ny kondensator kollat att ström kommer fram till tändspole och det gör det när jag slår på tändningen,även kollat att det går ström från tändspole till konde brytare ,men likförbannat så får jag ingen gnista mellan brytarn kan man koppla fel på tändsole eller finns det något annat sätt att kolla om grejerna är hela typ motstånd o dyligt jag fattar ingeting

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm,. vad är det för motor du har? Visst KAN man koppla fel om man råkar polvända & - på spolen. Har du fått rätt tändspole?. Jag ver att jag själv behövde en spole som skulle användas med förkopplingsmotstånd. Var det så att du bytte detta på tändsidan för att du hade problem med gnistan tidigare? Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej den gammla tändspolen som jag hadde där var det ett motstånd på så jag tog med spolen  till mekonomen och fick ett lika dant med motstånd sen kopplade jag på samma sätt som den gammla va kopplad,men man vet ju aldrig kanske har blivit felkopplat.Jag satte på tåndningen och kollade alla kabelstift på  tändspolen och där fick jag utslag på 12 volt så som jag fattar det så har jag ström till spolen på alla sätt ,kollade även att det gick fram ström till konden  jag fattar inget ting

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok,

Det låter konstigt men hade du gnista innan du bytte dina tänddelar?

Eller va det därför du bytte dessa?

Försöker bara lokalisera felet =)

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo allt fungerade innan jag bytte konde,brytare ,tändspole,rotor,fördelarlock,stift

vet ej om jag har kopplat fel under resans gång och kanske brännt något annat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Om jag förstått dig rätt så har du 12v på båda sidorna på tändspolen, det skall du ha när brytarna är öppna men bara på ena sidan när dom är slutna. När dom är slutna så kortsluter dom mot - och då skall du ej ha 12v på dessa. Jag har varit med om att nya brytare varit infettade så att dom ej har brytit som dom skulle. Sedan är det att rekomendera att alltid byta konding med brytarna en dålig konding äter upp dom nya brytarna på nolltid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...