Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
perpro

Tuta på färja?

Rekommendera Poster

Hallå, jag är en väldigt grön nybörjare (3h totalt!) som körde runt lyrön på min jungfrufärd. När jag kom till bilfärjan mellan orust och lyr står det fartyg skall tuta - vid fartbegränsningstavlan. Gäller detta även små styrpulpetare som jag, eller räcker det att jag håller mig undan? Egentligen är alltså frågan: Är en liten privatbåt samma sak som ett fartyg? :)

undrar

landkrabban per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

google gav mig detta:

• Ett fartyg är en farkost som är avsedd att användas till sjöss och som har skrov och konstruktiv styrförmåga (till exempel ett roder).
  • Sjölagen delar in fartygen i skepp och båtar. Fartyg som har en största längd av minst 12 meter och en största bredd av minst 4 meter kallas skepp. Mindre fartyg kallas båt.

Dvs är Fartyget 12 meter lång och 3 meter bred är det en båt!

Detta betyder att allt som flyter och som man kan manövrera på vattnet är ett Fartyg men det finns en skillnad mellan båt och skepp...

Jag skulle tippa på att skylten riktar in sig på Skepp och där klassas inte din styrpulpet in :)

Senast ändrad av ZilSwe | 28 april 2008 | 14:37

Senast ändrad av ZilSwe | 28 april 2008 | 14:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yep, det låter rimligt. Då skippar jag att köpa en siren då ;-) Tack hjälpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan iofs vara bra att ha om man behöver kalla på upopmärksamhet vid ev problem... Finns ju handburna som man kan se hos publiken på div sporterangemang.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lagen är inte helt enkel att tolka när myndigheten har olika information beroende på vad man träffar med sin sökning Förvånad

Enligt Sjötrafikföreskrifter m.m.
http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Gemensamma/sjotrafikforeskrifter.pdf

Regel 3 – Allmänna definitioner
I dessa regler skall nedanstående ord och uttryck, där ej annat följer av sammanhanget,
ha följande innebörd:
a. Med ”fartyg” avses varje farkost, inklusive ej deplacerande farkost, WIG-farkost och sjöflygplan, som används eller kan användas till transport på vattnet.

Så gummibåt, badmadrass,, flotte, badbrygga (ej fast förtöjd) eller vad-som-helst som KAN användas för transport = fartyg.Obestämd

Det där med konstruktiv styrförmåga (som mycket riktigt samma verk på en annan länk http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____209.aspx säger, kommer från sjölagen 1:3 Till fartyg med dess skrov och styrinrättning hör..  

Frågan uppstår då..vilkendefinition gäller egntligen, är du redare/befälhavare på fartyget PumpatUpp när du i alsköns ro guppar i bavikens vågor på din badmadrass, den både kan och används ju till transport på vatnet

Sjötrafikföreskrifterna är ju svenska tillägg till sjölagen (med både undantag och exrtaregler) så min gissning är att föreskrifterna borde gälla ,men samtidigt verkar det helt korkat Gråter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Jag har försökt ringa till färjan men de har visst bytt nummer. (Jag ringde förresten till musselodlarna på mollösund för att fråga om man stör när man bränner förbi i 35 knop, men han idiotförklarade mig nästan...vadå de ligger ju under vattnet..)

Om vi säger så här då: Skulle ni tuta själva?

En liten tuta ligger i vilket fall på inköpslistan.

//Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tuta på, perfekt funktionskoll av tutan. Jag brukar alltid tuta där med mitt fartyg (9,5x3m).

Per Trönnberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan!

Jag håller inte riktigt med om att Sjötrafikföreskrifterna är svenska tillägg till Sjölagen, Sjölagen är till att börja med en genomsvensk allmogelag men det är riktigt att det finns tillägg till den i form av en förordning och en kungörelse. I Sjöfartsverkets regelsamling Sjötrafikföreskrifter m.m. finns utdrag ur Sjölagen med kompletterande förordning och kungörelse, men större delen i boken innehåller Sjövägsreglerna som är internationella (International Regulations for Preventing Collisions at Sea, 1972).

Sjövägreglerna är en konvention som alla sjöfartsnationer har ratificerat i IMO. I IS finns väjningsregler, lanternor och signaler, bilagor med tekniska uppgifter om lanternmontering, ljudsignaleringsutrustning, nödsignaler mm.

Sjölagen är stiftad av riksdagen och innehåller övergripande nationella bestämmelser som registreringsbestämmelser, befälhavarens skyldigheter vid sjönöd, roderfylleri, gott sjömanskap mm. Dessutom lanternor för fritidsbåtar, listor över rekommenderad säkerhetsutrustning för fritidsbåtar och kunskapskrav för förarintyg och kustskepparintyg.

Sjötrafikförordningen är utgiven av regeringen och innehåller övergripande bestämmelser om sjösäkerheten och vissa bestämmelser för krigsförhållanden.

Sjötrafikkungörelsen är utgiven av Sjöfartsverket och innehåller tillägg till och undantag från sjövägsreglerna för trafik på svenskt sjöterritorium (till 12 M utanför de yttersta skären) och svenskt inre vatten (innanför de yttersta skären). Här finns också föreskrifter för sjötrafiken i vissa områden.

Begreppet Fartyg finns definierat och återgivet ovan, din båt, grannens vindsurfingbräda och lillkusinens vattenskoter är alla fartyg i formell mening och reglerna gäller er alla.

Huruvida du måste tuta när det står att fartyg skall tuta är därmed formellt utklarat, men måste du det i praktiken? - Det tror jag bedöms som i andra sammanhang, t.ex. om en situation skulle uppstå där färjan hamnar i problem, det blir rättsak och färjeskepparen bevisar att det berodde på att du inte tutade så kan du få ett ansvar för detta. Men så länge du tar vederbörlig hänsyn och släpper fram färjan trots att du har rätt till väg så har jag svårt att se att du skulle hamna i problem för att du inte tutar.

Men någon form av signaleringsapparat kan ju vara bra att ha ändå, t.ex. i en nödsituation eller för att påkalla uppmärksamhet i andra sammanhang.

Simma lugnt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror grundtanken bakom den där skyllten är om du har lite sämre manöverförmåga och inte kan göra en undanmanöver väldigt enkelt att färjan väntar tills du passerat, men skall man läsa det bokstavligt så skall du ju tuta, och det är väl alltid roligt att få använda tutan lite då och då Glad

men tror inte nån hänger dig om du inte gör det med din styrpulpet sålänge du inte utgör nån fara för dig själv eller färjan

men en tuta skall du ju alltid ha, ifall nåt händer, eller det blir väldig dimma så du kan använda dig av mistsignalerna.

lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...