Jakop 0 Postad 28 April , 2008 Jag är på väg att införskaffa en ny vagga till min Forgus 31:a och är lite osäker på vilken leverantör jag skall välja. Vad har ni för erfarenheter och vem skall jag handla av? Jakop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rock 0 Postad 28 April , 2008 Jag använder inte vagga men jag har en kompis som har en Bavaria 30 o han använder Press o Son´ s stora vagga o den verkar faktiskt inte alls dum , den var lätt att montera o verkar inte ta sån stor plats nermonterad men den kostar ju en del dock . Lilla vaggan verkar kosta runt 7500:- o stora runt 9800:- på några ställen jag kollade . http://www.press-son.com/produkter/batvaggor.4.165f5b18d0e3d7fff164.html /Peppe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 28 April , 2008 På min klubb har man helt förbjudit vaggor och man rekommenderar Seaquip-stöttor istället. Och efter att ha lånat några sådana när jag stod på land en tid (ligger i sjön året runt vanligtvis) insåg jag tydligt hur suveränt och smidigt det var med Seaquip. Jag skulle aldrig satsa på en vagga eller annat om jag hade båten på land utan välja Seaquip eller motsvarande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 28 April , 2008 Ursäkt att jag kommer bort lite från ämnet, men vad är orsaken till att man har förbjudit vaggor? Seaquip, är inte det dom där fristående stöttorna? Jag vet inte hur många gånger man i min klubb har svurit över dessa vid upptagning. Där rekommenderar man vaggor istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoJa 0 Postad 28 April , 2008 Hej Jakop Kan rekommendera Tyresövaggan och jag har en över som jag haft till min Omega 36. Det är en typ2 vagga, 4meter lång och för båtar med maxdjup 1.9m och vikt 7ton. Du kan få köpa den för 5.000 kr (nypris 13.300 kr) Vaggan finns nedmonterat skick i Waxholm Hälsningar Rolf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 28 April , 2008 Hos oss får man inte använda vaggor som inte går att fälla ihop, och det är alltså av utrymmesskäl då området måste utrymmas sånär som täckgården. Stöttor rekommenderas. Vid upptagning tycker jag nog att det oftast går betydligt fortare att hantera stöttor. Särskilt en del vaggor kräver ganska mycket pyssel och/eller exakt positionering av båten innan båten är säkrad. Men det beror säker på vilka förhållanden man har, som uppställningsområdet, exakt hur upptagningen går till osv. Smaken lär vara olika och det finns ju ganska många olika modeller på vaggor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 28 April , 2008 Två skäl: Vaggorna tar enorm plats sommartid. Och kräver många gånger en j-a massa folk för att kunna flyttas. Seaquipstöttor går fortare att placera vid torrsättning och kranen hinner fler båtar. Detta är min erfarenhet också. Se http://www.hundudden.se/vinter.html Exakt vad är problemet med Seaquipstöttor enligt din klubb? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 29 April , 2008 På min klubb står vaggorna oftast på samma plats år efter år, så vaggorna är redan inställda och klara från året innan. fördelent med vaggor är att stöttorna alltid sitter på samma plats. Det är bara att ställa ner båten och spänna åt stöttorna så är det klart. Med Seaquip måste man hela tiden fråga båtägaren vart de skall stå. Det är inte säkert heller att han/hon vet exakt vart de skall stå utan måste måtta vilket tar en evighet. En annan sak är säkerheten. Det finns ett antal tillbud med Seaquip när dom har glidit isär lite och sedan inte orkat hålla båten på rätt köl. Visst sköts det rätt är det ingen fara, men jag känner att man lättare kan göra misstag med fristående stöttor. mvh Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 April , 2008 Jag hade båt på Svinninge Marina i några år. De hade krav på att främre delen på vaggan var lätt demonterbar, så att deras sjösättningsvagn kom åt att ställa och ta båten. De hade även en speciell vagga som var mycket enkel att montera och demontera. http://www.svinningemarina.se/ Se under Svinningevaggan. Då årshyran inkl. montering och bortplockning var ca 20% av vad vaggan kostade att köpa, köpte jag en. Även att jag nu har båten på en kraftig båtkärra har jag haft mycket nytta av vaggan för tillfälliga extra stöttning när jag tex arbetat längst fram på fördäcket mm, Då den är mycket enkel att anpassa för olika behov. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 29 April , 2008 Jag förstår inte varför man måste veta var de ska stå? Man ställer båten på kölen och sätter an stöttorna så att det blir så stabilt som möjligt, på ett ungefär. Just det faktum att det inte måste vara exakt rätt är det som normalt gör stöttorna snabbare, en vagga kan kräva att båten sätts ner med större precision, men det varierar med konstruktionen. Stöttorna måste säkras till varandra med spännband eller liknande så att de inte kan glida isär, men det kan göras i lugn och ro efter lyftet. Samtidigt ska väl sägas att stöttorna passar bäst med någorlunda moderna skrovformer med mer plan botten. Har man lyxen att kunna lämna vaggorna på sin plats försvinner också en stor del av nackdelen med dem. Det finns också fall på olika forum där man har tryckt ett av benen på en vagga genom båten för att man inte har lyft jämnt, och fall där en vagga har gett sig och båten skadats då den rasat omkull, så alla vaggor är nog inte heller helt säkra om de inte är rätt skötta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 30 April , 2008 Båten får aldrig vila på stöttorna utan de är vad de heter; stöttor. Båten skall stå/vila på kölen och stå lodrätt. Då är det ingen risk att trycka igenom stöttorna i båtens sida (om man har en platta på stöttan som fördelar trycket dvs). Att vara noggran vart man ställer ner båten är knappast någon tidsförlust direkt... Kan man släppa på slinget innan man har spännt åt banden mellan Seaquip-stöttorna?! Jag ser en bild framför mig hur båtar ramlar omkull som käglor. Gissar att det finns delade meningar om detta (som inte går att ändra på). Enought said. /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 30 April , 2008 De båtar jag har stött på står alldeles utmärkt utan säkring mellan stöttorna. Säkringen ser till att stöttorna inte kryper isär när vinden börjar skaka om båten under vintern. Stöttan är ju utformat på ett sådant sätt att den tar spjärn mot marken, den halkar inte iväg hur som helst. Vi står på grusplan ska tilläggas, det kanske kan upplevas olika med andra markförhållanden. Har du inte en vagga finns det ingen exakt position att noggrant ställa ner båten på. Man ställer ner den och sätter an stöttorna, bort med slingen, kran och folk tar nästa båt medan ägaren säkrar ihop stöttorna. Men visst, jag kan tänka mig att det kan finnas båtar med smala v-bottnade förskepp som inte är lämpliga för stöttor, där den utåtriktade kraften kanske kan bli för stor för att kunna bäras upp av stöttans geometri på ett säkert sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jakop 0 Postad 14 Maj , 2008 Jag får tacka för råden. Det blev Press och sons stora vagga för 9800:-. Jakop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser