Sardaukar 12 Postad 28 April , 2008 Halloj.... Fick tag på två stycken fullt fungerande Archimedes 3,9hk billigt i höstas. Tanken är, att använda en av dem som hjälpmotor till min Bella. Får bara hoppas att den är tillräckligt stark nog att kunna driva båten i åtminstone ett par knop så jag kan trolla med den. Nu till min fråga... På framsidan på motorerna finns det två likadana hål. Ovanpå hålen på kåpan står det 12V. Vad innebär det? Finns det en generator i dessa gamla motorer? Isf, kan jag då ladda mitt batteri medan jag fiskar? En följdfråga blir då...vilken är plus, och vilken är minus? Det är två identiska hål utan något plus- och minustecken på, eller vid dem. Kanske rentav ska sitta någon form av adapter i dessa hål för att kunna få ut någon ström? Glömde ta bild när jag var vid båten i helgen. Hade kanske underlättat... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 28 April , 2008 Lite info om motorn... Tillverkningsår / Modell 1972 – 1974 Crescent 3,9 Monark 3,9a / Archimedes Penta 39a Effektklass 3,9 hk 3200/4000 Motor 1 cyl. 2-takt (ingen motorkåpa, från1972, halv motorkåpa) Cylindervolym 70 cc Tändsystem Svänghjulsmagnet. Generator 6V 17W Kylsystem Luftkyld Propeller diam./stigning 2 blad 210 / 140 mm Vikt 13 kg Tankvolym Inbyggd tank 1.9 liter Övrigt Omsvängbar 180 grader. Pressgjuten rigg, Hämtat från: http://www.nymansuppsala.se/hemsidan/marin-filer/bmarinmodeller.htm Står att den har generator.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 28 April , 2008 Jag har inte någon bra koll på sådana här saker, utan har bara läst lite om det. Det kan nog vara så att generatorn är en extra uppsättning spolar på svänghjulet. I så fall kan spänningen variera med varvtalet och eventuellt ha lite andra hyss för sig också enligt Ström ombord, Jon Winge. Kanske idé att vara lite försiktig innan man kopplar in den i en krets med elektronik. Jag antar att du inte har tänkt trolla på fullgas, laddströmmen kan bli beskedlig vid lägre varvtal. Om det står 12V på din kåpa och 6V i datat på länken ovan, verkar det inte vara riktigt samma motor man pratar om. Vad som är plus och minus kan du väl ta reda på med en multimeter, men det är inte alls säkert att det är likström som kommer ut ur den, det kan vara växelström. Du får väl laborera lite eller se om någon har mer direkt erfarenhet av din motor. Senast ändrad av fjollberg | 28 april 2008 | 13:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 28 April , 2008 Det som levereras från de två uttagen är växelspänning, som är starkt beroende av varvtalet och avsett att driva lanternorna, där det ju inte är kritiskt vilket som är plus respektive minus. Visst kan du sätta in en likriktare och få fram likspänning, men det ger så lite ström så det är bara vid fullvarv som någon egentlig laddning sker. Laddningsregulator kan du oxo glömma i detta läget eftersom du troligen inte kör fullvarv någon längre tid. Spänningen du får efter likriktningen blir högre än 12 volt, nämligen 12xroten ur 2, vilket utskrivet blir 12 x 1.414. Ha en fin sommar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sotarn 0 Postad 28 April , 2008 Jag har en liknande motor (Archimedes penta -79). Det finns både 6 och 12V växelströms-belysningsuttag beroende på modell. Uttaget är avsett för att driva någon eller några lanternor men det går att få lite laddning om man kopplar in en likriktarbygga (regulator egentligen onödigt eftersom effekten är så klen), jag tvivlar dock på att det är värt besväret. Det är en trevlig motor med låg vikt omkring 13kg om man står ut med vibrationer, ljudnivå och avsaknad på friläge/växel. Enkel teknik som sällan krånglar (luftkyld motor och stänkkyld rigg gör att det inte är någon impeller att se efter). En normal service går ut på att göra ren förgasaren, kolla tändsystemet och byta växelhusolja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sysilaxviken 0 Postad 23 Augusti , 2009 Hej alla antiksamlare! Har en någorlunda fungerande A-P 39, inköpt våren 1973. Denna modell ger 6 V växelspänning, ca. 20 W, avsett för 4 st 5 W färdljus. Eftersom allt slocknar när motorn stannar är det kanske bättre att likrikta (en diod räcker, utan filter) och ladda ett 6 V batteri som sen får ta hand om lanternorna. A-P 39 är en seglivad liten sak som kräver väldigt lite underhåll, är relativt tystgående men föga bränslesnål, som en dåtida moppe ungefär. Orkar väl med en 4-5 meters båt. Ifall nån är intresserad så har jag instruktionsbok i original och sänder gärna kopior till facilt pris porto. Länge leve A-P! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Maxi 0 Postad 14 Februari , 2013 Hej! Nån som har en intruktionsbok till AP 390? Tacksam för svar: Hälsn Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 16 Februari , 2013 Jag hade en sån på 70 talet. Den hade 6V växelströmsbelysningsspole. Det gcik att likrikta och ladda 6V batteri med den. Någon skrev att det fanns 3.9Hkr med 12V spole med. Är det en så så sätt dit en likriktare , men sätt en sk likriktarbrygga som tål >10A så får du laddning. 10A för att den ska hålla bättre mot fummel och krotslutningar än mindre modeller. Sätt inte bara dit en diod för då kan du få problem dels med spikar i backriktningen som förströ dioden och en laddar dessutom sämre. Sk halvvågsikriktning Mina nyare motorer har 12V belysningsspolar och till de har jag satt likriktare. Sätt gärna säkring både på in och utgång så skyddas du mot kortslutningar, Passande likriktarbryggor finns hos ELFA, Kjell mfl. Se nedan Kjell brygga. Likriktarbrygga 100V 25A Art nr: 90054 Mer info 39:- 1 st 39:-/st 2- st 29:-/st Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PC- 0 Postad 13 Juni , 2017 Någon som köpt manual av nissen som postade om att han hade? Det var ju ett tag sedan och han har ju bara gjort det inlägget. Har PM'at honom, men inget svar än. Är intresserad av en manual till Archimedes 39 :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser