VickeV 0 Postad 28 April , 2008 Hej! Undrar om någon kunnig vet vad jag ska göra. I höstas innan upptagning hade båten tappat ca 10-12 kn i maxfart och jag tänkte att det berodde på skit under båten. Nu när jag testar den igen är det samma sak (tvättad). Jag vet att jag toppat 45 enligt gps, men når nu typ 33?!?! Vad kan det bero på? Har 200hp på en 1100 kilo tung båt. Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 28 April , 2008 Utombordare? Fabrikat, modell och årgång? /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 28 April , 2008 Är varvtalet detsamma?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gondyh 0 Postad 28 April , 2008 Jag törs nästan sätta min högertumme på att det är något med propellern kanske har den fått en smäll under vintern, behövs bara en liten deformation för att det ska märkas själv så hade jag problem med stigningen på min propeller tappade då enormt i toppfart så mitt tips är att kolla skador på propellern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VickeV 0 Postad 28 April , 2008 Utombordare, Mercury 200EFI från 2001 med stålpropp som satt på när jag köpte den beg. av tidigare ägaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petsch 0 Postad 28 April , 2008 Har du kollat så att kylningen fungerar? Bytt impeller? Kan vara så att den inte kyller ordentligt och då tappar den varv/fart. Värt att kolla. Synns på sjön Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 28 April , 2008 Vilket max vartal på motorn kommer du upp i nu? Är du säker att den går på alla cylindrar? Har den servats nyligen eller i höstas utan nåt problem upptäcktes (om den servats på verkstad)? Långskott: kan det vara propellerns nav som slirar i gummiinfästningen? Kan faktikst hända att den går åt skogen. /Bo Senast ändrad av bossee | 28 april 2008 | 13:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 April , 2008 Det kan vara svårt att höra om en motor tappat en av 3 eller fyra cylindrar. Är det en sexa är det nästan omöjligt att höra. Det är ett troligt fel. Nu med transistortändning är det inte alltid bra att rycka tändhatt för tändhatt och höra om motorn ändrar gång och se om felet är en viss cylinder. Har förstört en transistortändning en gång på detta sätt. Troligen blev spänningen för hög utan gnistgapet från ett anslutet tändstift. Kolla med nån vad som gäller din motor eller vänta på svar här. Annars kan du med stoppad motor kolla med ett tändstift som du provar tändkabel för tändkabel att gnistan är sprakande blå och lika på alla stiften. Är det OK så byt alla stift och prova. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VickeV 0 Postad 29 April , 2008 Hmmm ok, de flesta verkar anta att det är något som är vaj så man får väl lämna in den på service då. Tror faktiskt att den varvar ur på max som förut, dvs. 5500 Själv är man lika teknisk som en fender, och lät bara vinterkonservera motorn via personen som la upp båten. Killen som anlitades sa att jag borde byta tändstift men att det inte var nån panik... Tack för alla tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Waveracing 0 Postad 29 April , 2008 Hej. Man kan väl demontera stiften och kolla om något avviker från de andra, om det är fallet så är det ett problem i den cylinder. Detta riskerar ju inte att förstöra tändningen eller ge en obehagliga stötar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 29 April , 2008 Den kan omöjligt tappa 10 knop om den varvar samma....då måste du ha byt båt eller propp!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ss2100 0 Postad 29 April , 2008 Om varvräknaren visar 5500rpm så skulle jag nog söka felet i propellern. Kanske vulkaniseringen släppt? så axeln snurrar inuti propellern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 29 April , 2008 Vad är det för båt? Det är inte så att din båt blivit tyngre? Den kanske är full med vatten i dubbelskrovet? Tagit ur dyvikan och tappat den eller har du självläns? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VickeV 0 Postad 30 April , 2008 Ouch det där lät intressant. Har faktiskt inte den blekaste. Båten är en Askeladden 635 WA. Eh...hur gör jag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 30 April , 2008 Hej, På de flesta båtar med upphöjd durk brukar det finnas en inspektionslucka för inspektion av insidan skrovet. Lys med en ficklampa om det är mörkt. Om du har (mycket) vatten där så skulle jag nog ta upp båten och via dyvikan låta vattnet rinna ut. Sen skulle detektivarbete vidtas för att utröna varför vatten kommit in. Du borde se på vattenlinjen om båten ligger ovanligt djupt i vattnet om du har en hum om hur djupt den brukat ligga förut. Ev jämför med andra Askeladden 635 WA. Om du vid inspektionen inte hittar nåt vatten så skulle jag nog ändå ta upp båten och få en genomgång av motorn hos en auktoriserad Mercury verkstad inkl koll att gummiinfästningen i propellerns nav inte släppt. Var noga att tala om för verkstan att de skall prova båten i vattnet om möjligt, ger större chans att du får tillbaka båten så den kommer upp i de farter du tidigare fått upp den i. Bättre att ta tjuren vid hornen nu innan sommaren börjar. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VickeV 0 Postad 30 April , 2008 Jo har nog kommit fram till det. Men när jag tänker på det så ligger hon inte djupare ivattnet än tidigare, så jag gissar att det är motorn det häxar med isåfall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hillis66 0 Postad 30 April , 2008 Dyvika = bottenproppen... Alltså en plugg/skruv el likn som kan vara monterad, oftast i aktern och/eller längst ner i botten på båten. Jag vet inte om din båt har en dyvika, OM det är så och om du tappat/förlorat den så kan du ha allvarliga problem med vattenskador/vatten lite på alla möjliga ställen i skrovet, typ... Ligger båten lika djupt i vattnet som förra året när den gick som bäst? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 30 April , 2008 Askeladden 635 WA har en inspektionslucka bak i stuvtoften ner mot kölsvinet. Däremot är kölsvinet litet och borde inte påverka även om det blir helt vattenfyllt, men det är bara vad jag tror. Att gumminavet slirar låter i mina öron ganska troligt. 33 kn på askeladden 635 med 200 kusar låter helt åt skogen, min toppade över 45 kn med 200, vilket stämmer ganska bra med uppskattningen av förra årets toppfart. Obs! Dyvikan är placerad längst ner på akterspegeln, mässingslock 3/8 med fiberpackning om jag inte minns fel. Senast ändrad av Sturgeon | 30 april 2008 | 23:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 30 April , 2008 Hur är accelerationen till planing jmf förra året? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 30 April , 2008 Vart står vattnet olastad på aktern av båten? Kommer det in vatten genom hålet till motorbrunnen så att det står vatten även där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 30 April , 2008 Rak fråga! Känns det som om det går långsammare, eller är det bara gps:n som visar det? 12 kn skillnad bör ju känns markant utan att hålla blicken på instrumenten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 1 Maj , 2008 tror jag kanske är inne på samma spår som ovanstående. Jag kan inte mycket om båtar, motorer m.m, men min första tanke var att det kanske skulle hänt nåt med gps:sen. Kanske kolla den? Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VickeV 0 Postad 1 Maj , 2008 Sturgeson från fisksnack? Själv gammal fnuare som tyvärr fått för mycket familj i relation till fiske... Det känns som att båten saknar den där sista kicken, farten som inte känns riktigt stabil infinner sig inte riktigt om du förstår vad jag menar. Det känns absolut inte som 45 knop. Vad skulle kunna häxa med gps:en när det gäller fart? Det finns alttså inget vatten i kölsvinet men det där med dyvika förstår jag inte riktigt. Något jag kan skruva på själv? Det sitter en manuell länspump men den går snustorr när jag pumpar, och båten ligger nog som sagt som den ska i vattenhöjd. Alltså motorn går bra, låter bra ingen skillnad på ax vad jag kan känna. Borde man inte märka om en cylinder lagt av? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 1 Maj , 2008 backtobasics! se citat, kontrollera propp/vulkning... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser