Thorre 0 Postad 28 April , 2008 Tjena Är på g att byta motor till en 50hk 4-takt 08:a nu ifrån en 40hk 2-takt. För den nuvarande motorn är för klen för båten som väger 400kg så med 3 pers i vill den knappt plana. Är det nån som har ett liknande ekipage som kan ge en synpunkt om det kommer räcka med 50hk eller om den oxå är för klen. Motorn väger ju ändå 40kg mer än vad min gamla 2-takt väger dessutom. Vill kunna åka 4-5 pers och plana i över 20knop iaf. Och dra en ring tex. Båten är en Askeladden 475 och nuvarande motorn yamaha 40hk 2-cyl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scrat 2 Postad 28 April , 2008 Jag har en Yamarin 490 (ca 440kg) med en 50hk 4-taktare (ca 110kg)... vilket jag tycker är i klenaste laget. Det fungerar bra när jag är ensam eller endast har en passagerare ombord, men blir man tre eller fler är går det tungt att få upp den i planing (trimmanskap). Problemet med 4-taktarna är ju att de är så f-rbaskat tunga, så att gå upp 20hk i motorstyrka innebär också en viktökning på ca 50-60kg på motorn... det motsvarar väl nästan en passagerare på bänken i aktern! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 28 April , 2008 De flesta Askeladden 475 Fighter har 50-60 hk 4-takt idag om man kollar på lite nyare beg på blocket. Men det är klart 40 kg mer på akterspegeln som i ditt fall är ganska mycket på en båt som är 4,75 meter. Viss risk att den gräver ner sig med aktern vid accelerartion. Dock om du trimmer in motorn mot akterspegeln helt innan du drar på så borde det funka ganska bra att snabbt komma upp i planing. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thorre 0 Postad 28 April , 2008 Lutar åt att det blir en 60hk istället . Är rädd för att jag kommer bli besviken annars. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser