Gäst Mariage Postad 28 April , 2008 Hur är det? Du går ganska hårt fram, känner att det är på gränsen. Provar att styra upp mot vinden men orkar knappt, inser misstaget att inte rullat in i tid. Faller du av nu kommer du att brotcha. (stavningen) Jag fick problemet med min förra båt då genoan var ute och inte hade som nu ett rev för förseglet, alltså ett egentillverkat rev. En lina som fästs för att hjälpa ner förseglet och som kan göras från sittbrunnen. Nu till frågan: Kan man rulla in förseglet under sådana omständigheter? Jag har aödrig haft rulle! /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 28 April , 2008 Det är svårt, mycket svårt att rulla in med tryck i seglet. Men om du inte kan styra upp mot vind så får du släppa på skotet och låta seglet fladdra och ta in på genoan, det går bra. Problemet som uppstår om du sen tar in för mycket är att du inte får ett bra segel att segla med. Har själv en relativt stor genoa på 55 kvm och när jag rullar in den så blir den inget vidare att segla med så jag har i år monterat en innre rulle med en kryssfock/hårdvindsegel som jag kan använda vid hård vind. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 April , 2008 Håller med att i hård vind får man släppa skotet och veva in snabb som bara den innan seglet tagit för mycket skada. Det är oftast i hård läns och slör som man blir överaskad av vindens styrka och när man lovar upp för att ta in seglen märker man att rodret inte biter eller att båten lägger sig och man får in sjö och får bada. Samtidigt har man släppt allt skot utan att få rätsida på misstaget. Då kan det vara bra att inte ha stoppknop på skotet och låta det löpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 28 April , 2008 Tackar för svaren. Får se om det blir rulle på denna, just nu går det bra att reva och man går väl inte på så hårt längre. Det är av misstagen man lär sig visst. Men jisses vad kul det är. Tack / M Senast ändrad av Mariage | 28 april 2008 | 09:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 28 April , 2008 Om du en gång monterat rulle så kommer du aldrig att gå tillbaka till tiden då du skall krypa på fördäck och bärga segel. Lycka till med ev nyinvestering. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 28 April , 2008 Jo antagligen, slöheten vinner som vanligt. Nej det får bli på nästa båt iaf. Ska även kolla upp eltoa till den så man slipper tömma septin på vintern. Kanske kan vara något, den där som packar i paket som man har i vissa sommarstugor. Undrar om det fungerar ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 April , 2008 Eller snikvarianten: Plastpåse med knut! Inget som marinbutikerna älskar precis. Man vart bär man påsen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 28 April , 2008 Det där sista är nog inget problem då vi är skrivna på ett reningsverk. Haha. Jo det blev så, skattemyndigheten undrade vart vi skulle ha båten och vi sa att hemmahamnen är ju den vi har den i nu. Men vi ville inte skriva oss på klubben. Då tog dom kontakt med kommunen och de sa att reningsverket i anslutningen till klubben kunde användas. Man kontaktade oss från myndigheten och frågade om det gick bra och det gjorde det så klart. Så nu har vi en fastighetsbeteckning och som i sin tur innebär att vi skattar i kommunen där vi är skrivna. c/o adress kan man ha varsomhelst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 April , 2008 Det är inte illa att ha nära till reningsverket när man ska bo i båten. Med en mast kan man ju kanske komma högre än reningsverket och med lite klurande kan ni få en självgående linbana för skitpåsarna. Hissa med fallet och låt påsarna med egen tyngd guppa iväg i linbanan mot gödselstacken. Så ni ska alltså bo i båten? Året runt eller är ni på väg snart? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 29 April , 2008 Ja inom något år så kommer vi att bosätta oss på båt. Om det blir jorden runt eller något i framtiden, nja det vet man aldrig. Men förberedelserna är många och någonstans måste man ju börja. Vi vet inte ens vad det blir för båt än, men vad det än blir så kommer den vara vältänkt, betald, mer än tillräckligt stor och viktigast, omtyckt av oss båda. Så än så länge snubblar vi omkring i vår vega och kommer att behålla henne tillsvidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser