tyyra_ 0 Postad 27 April , 2008 Hej kära medlemmar! Vi har en båt med en Yamah 15HK motor. Motorn har inte fungerat på 2 år och vi har inte lagt någon större energi på att kika på den, dock hade vi tänkt att ta tillfället i akt och laga den nu till sommaren, för det är ju underbart att åka båt. Motorn är en Yamaha KOD: 651 ÅR: 1972-1978 MODELL: P250A/15A (15HK) Motorn bara dog helt pltösligt, jag har gått igenom förgasare och dyl. Nu är det dock så att en hel del kablar sitter lösa, tror ni att man kan få tag på något elscema till motorn och isåfall var? Ska gå igenom motorn under morgondagen så kan komma att använda tråden till fler frågor. Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
djivbento 0 Postad 27 April , 2008 Det går att goggla efter ett el-schema på internet. Sök på blueprint, kopplings schem, el-schema etc. Gå även till Yamaha`s hemsida. Förmodligen så vill dom ha betalt, men då vet du i alla fall att det finns. Jag har renoverat en hel del gammla plåtvespor och lite båtmotorer. Och mitt tips till dig är att riv ut allt gammalt och börja om från början. Åk till närmaste Ö&B eller liknande köp ett gäng med tejprullar i olika färger sen är det bara att sätta i gång. Märk upp alla kablar i olika färger gör ett schema, leta på internet om du hittar en beskrivning på hur det skall se ut i verkligheten, om du inte hittar det så är det bara att försöka lösa det på egen hand genom detta forum eller om du kan få tag på en gammal yamaha motor från samma år och se om du kan se på den hur det är kopplat. Det är oftast svårt att försöka lösa sådant här genom att bara ställa frågor i forumet, försök att ta lite kort på hur det ser ut så kanske det finns fler här som kan hjälpa till. /Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tyyra_ 0 Postad 27 April , 2008 Nu ska vi se. Jag kollade igenom elen ordentligt och tror att jag fått iordning på allt. Båda spolarna fungerar, varje spole har en kabel till dig. Båda spolarna funkar på ena kabeln, ingen av spolarna fungerar på den andra kabeln. Allt är enkelt och ingen el är fel på utsidan. Dock går det in kablar i motorn, och resten är förmodligen över min kompetens. Tror inte att elen utanpå är felkopplad för det är såpass enkelt. Frågan är hur man ska lösa att ena kabeln inte får ström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 27 April , 2008 Vaddå ena kabeln inte får ström? det ska ju vara PLUS på ena o MINUS på andra! Får du gnista så är den biten ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
djivbento 0 Postad 27 April , 2008 Nu förstår jag inte riktigt hur du menar... Om du låter det vara som det är nu. Finns det ström till ena spolen men inte på den andra ?? Är fallet detta så har du förmodligen ett kabelbrott på vägen fram till den andra spolen. Eftersom det uppenbarligen är ström fram till motorn (ena spolen funkar om jag fattar dig rätt). Har du testat om det kommer spänning fram till spolen som inte fungerar ?? Det är ganska knepigt att lösa åt dig när man inte ser hur det ser ut. Hoppas att det löser sig för dig ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tyyra_ 0 Postad 28 April , 2008 Alltså. Det är 2 cylindrar, 2 ständstift, 2 spolar. Och ja, pluskabeln är rätt för minuskabel finns ingen utan det är skruvar som jordar i motorn. Men jag har redan testat den fungerande kabeln på båda spolarna och båda fungerar, även testat båda spolarna på den icke fungerande och ingen av spolarna fungerar då. Ja, det är förmodligen ett kabelbrott på vägen till ena pluskabeln eller så har någonting gått sönder. Är dock ganska säker på att det är inuti motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 April , 2008 Det låter som du löst problemet då. Men för att underlätta - skaffa en multimeter så kan du lätt mäta fram om en ledare har avbrott. Eller om det är vid en kontaktpunkt. När man mäter med multimetern på Ohmrådet ser man om det är avbrott eller ledning (närmare 0 Ohm). Kostar en hundring och du har den hela livet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tyyra_ 0 Postad 28 April , 2008 Nej, alltså kabeln får inte ström överhuvudtaget, det ligger inne i motorn. Det finns ingenstans på vägen det kan vara brott om inte kabeln är trasig och kablarna är nybytta. En bild på spolarna och div. som ger er lite mer klarhethttp://img135.imageshack.us/img135/337/img1267lm8.jpg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZilSwe 1 Postad 28 April , 2008 finns det något dödmansgreppskontakt som glappar kanske? //P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tyyra_ 0 Postad 28 April , 2008 Ja, det finns ju det men isåfall borde ju ingen av kablarna fungera eller? tror dock inte felet ligger där då jag kollat igenom det mesta, inkl det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZilSwe 1 Postad 28 April , 2008 En motor behöver inte så mycket för att gå... Gnista Syre Bensin Har du alla 3? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tyyra_ 0 Postad 28 April , 2008 Kolla bilden jag postade. Gnista - Ja, på ena kabeln till ena spolen, andra kabeln till andra spolen = död Bensin - Ja Syre - Ja Senast ändrad av tyyra_ | 28 april 2008 | 12:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser