Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
djivbento

Problem med planing/fart vid proppeller byte

Rekommendera Poster

Tjo!!

Jag har en Shetland 498 och på den sitter det en Suzuki 50hk. Förra hösten körde jag på grund, och bytte till ny proppeller via Proppeller trim i Stockholm. Testade inte båten i höstas efter detta byte och så nu när jag har lagt i båten med den nya proppellern så får jag bara upp båten i ca: 20kn men den planar däremot fortare än med den gammla proppen.

Egentligen så gör det inget att båten går långsammare, men det som stör mig mäst är att jag måste i princip köra båten på 90% gas för att bibehålla planingen.

Med den gammla proppen så tog det i och för sig längre tid att få upp båten i plan men när den väl kom upp i plan så kunde jag gå ner på ca: 75% gas och fortfarande behålla planingen.

Det jag är ute efter är att få mindre soppa förbruktning. Tanken är att jag skall få upp båten tidigt i plan och sedan kunna behålla det, för att sedan kunna dra ner på gasen  utan att tappa planingen.

Jag undrar om jag med fördel kan sätta på 2st trimfenor på motorn. Hittade dessa på Clas Ohlson.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=34229003

Om det finns någon med erfarenhet av dessa så kan du/ni gärna skriva vad du/ni tyckte om produkten.

Och samtidigt passa på att svara på om dessa skulle hjälpa mig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

clasohlson's hela sajt är nere just nu, så jag kan inte svara ang trimfenorna. Däremot tycker jag du ska kontakta propellertrim ang. propellern. Kanske skulle en annan stigning passa bättre. De brukar byta så länge du har kvitto, kartong och propeller fortfarande är i nyskick.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har trimfenor på min 70hk och det fungerar bra.. snabbare planing då den lyfter aktern men man tappar ett par knop på toppfarten. Själv använder jag dem för att min båt hade en tendens att åla sig fram i låga hastigheter (2-5 knop), vilket var väldigt jobbigt i kanaler med 4 knops gräns. Sen jag satte på trimplanen har den gått spikrakt. Skrattande

Men kolla först om du inte kan byta proppen.. fick du samma stigning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om stigningnen är proppens vinkel ?? Så ja då fick jag det. Eftersom han sa att det är svårt att få tag i en original propp och även dyrt. Det var därför han tog en pirat och hamrade om den, eller vad det heter.

Men det var ju ändå proppeller trim i Sthlm som gjorde jobbet, och dom lär väl kuna sin sak.

Men det som jag är mest intresserad av är att om jag skaffar dessa fenor, kan det bli så att jag slipper köra motorn på 90% och uppåt för at få båten i plan. Vissa säger att man bara behöver ligga på 50-60% gas. Och det är ju det jag är ute efter, topfarten struntar jag helt i, det jag är ute efter är att åka längre på varje liter bensin (soppan är ju så satans dyr, helt sjukt dyrt)

Tänk på att mitt skrov är lite katamaran format i aktern och en bit mot fören, har hört att båten kan bli överstyrd av trimfenor då ??

Blir nog till att fara till Clas Ohlson under morgon dagen och inhandla en sådan där trimfena, de kostar ju endast 195:- och i dessa dagar så är det 15 liter bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du va nöjd med båten före grundstötningen? 

Så skulle nog jag gå vägen över propellern.

Det är inte säkert att du har samma känsla i år som förra året, du kanske minns fel?

Vill inte på något sätt påstå att du inbillar dig.

Proppellertrim brukar va rediga att ha å göra med.

Jag åker Yammaha och kan bara säga att det skiljer väldigt mellan orginalpropellrar med samma stigning.

Har provat några.........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det kanske kan vara så att jag inte har samma känsla som förra året, men nu är det så här att jag har en gps som jag tror talar sanning, eftersom jag vet att jag vid vindstilla väder kom upp i ca:24-25knop men i onsdags när jag var ut så kom jag endast upp i 20-21knop, och det var endast 1-2 s/m ute på mälaren.

Och de egentliga frågan som jag vill ha svar på är:

Om jag testar en sådan här trimfena, finns det en chans att jag kan gå ner till 50-60% gas och ändå behålla planingen. För om sagt så är det bensinförbrukningen jag vill minska. Det är inte hastigheten jag vill öka.

Och det alltså dessa jag pratar om att investera i:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=34229003

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ut under söndagen (Idag) och förskte tilta motorn i olika lägen men det hjälpte inte det minsta.

Fick fortfarande köra båten på 90% gas för att kunna hålla den i plan.

Imorgon blir det jag som åker till Clabbe från Insjön och köper ett par trimfenor.

Annars så var det en underbar dag på mälaren/Enköping. Och till min förvåning så var det väldigt lite båtar som ens låg på sina hamn platser. Det var nästan helt tomt i vikar och runt bryggor.

En sak som gjorde mig väldigt förbryllad var det grummliga vattnet. Hela mälaren såg ut som en stor lerpöl... Kan det vara från alla åkrar ?? För det har ju inte varit så mycket till vårfloder runt om i mälardalen denna vår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter lite väl klent med 50 hk på en så pass stor och tung båt.

Vad är det för motor.

Är det inte katamaranskrov på en Shetland.

I så fall behöver dom ordentligt med motorstyrka.

Vad är båten klassad för motorstyrka.

Sen får du inte glömma att en äldre tvåtakt 50 hk inte längre är 50 hk.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg att det stod Suzuki. I sig självt en bra motor om allt komp finns kvar på alla cylindrar.

Kollade i min ärm.

Den är bara klassad upp till 50 hk.

Så då är det rätt motor. Kolla kompet, där ligger nog en del av problemet.

Och sen kan ju även vara problen med proppellern.

Aldrig fel att ha lite mer på akterspegeln. Bara vikten inyte blir för stor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla propellrar kan ha förlorat ganska mycket av både bladarea och bladtjocklek och därmed ha väldigt stort slip på grund av dess lilla bladarea och gå lätt i vattnet på grund av de tunna bladen. Med en ny propeller är det möjligt att din motor inte orkar varva som tidigare och då förlorar du toppfart även om propellern greppar bättre. Har du varvräknare så kolla att motorn varvar som förut. Annars är detta lite svårt att kolla.

Jag har liksom du en stor och tung båt med klen motor (crescent bamse med 50 trötta hästar) och har hunnit prova en del propellrar med varierat resultat. När man ligger nära planingsgränsen kan det vara otroligt lite skillnad på propellern som gör stor skillnad för hur båten går.

(Slip = skillnaden mellan propellerns stigning och hur mycket den i verkligheten rört sig frammåt i vattnet under ett varv.  Dvs hur mycket propellern slirar i vattnet.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte vet jag vad det kallas tittar du på båten akter ifrån så går kölinjen som ett Marabou M  Det är väl ungefär som ett katamaran skrov ??

Och båten är klassad för 50hk, har inte en aning om vad min motor väger. Är det någon som vet det så får ni gärna berätta det i denna tråd. Är det så att nyare båtmotorer är lättare. Då syftar jag på 2-taktare, för 4-taktare är väl i allmenhet tyngre är 2-taktare.

Kolla kompet i cyllarna, det är ju lättare sagt en gjort. Då måste man ta isär hela motorn nu.... Känns inte som om det vore så kul med tanke på att våren är här och båten ligger i vattnet och fisket börjar i dagarna.

I och för sig så kanske det skulle vara en idé att byta kolvringar, det kan göra en hel del bara det. Är det någon som har en aning om hur man får tag på nya kolvringar till en gammal Suzuki. Att byta kolvringar borde man väl kunna klara av utan att ta upp båten ur sjön. Har nämligen ingen kärra och det ostar ju ca: 500-600 dygnet att hyra kärra, känns som onödiga kostnader just nu.

Jag är tacksam för alla tips och ideér, men det var ju så att den egentliga frågan var om dessa trimfenor från Clas Ohlson skulle kunna få båten att plana på lägre varvtal/hastghet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stopp stopp stopp. Börja inte riva i motorn om du tycker den går lika bra som i fjol. En bekant till mig fick sin ena propeller knackad av propellertrim (som normalt är jätteduktiga), men den blev inte bra alls. Det var en båt med dubbelmontage så det var lätt att upptäcka skilnaden, så visst kan även proffsen göra fel. Kan du inte få låna proppeller av någon på klubben? Eller kanske någon som har en propulse att låna ut så kan du med den prova hur långt du kan komma i dina önskemål. Kan inte någon hjälpa dig med en propellerberäkning för båt och motor så du kan se hur det skiljer från den du nu har?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla kompet är lätt... skaffa/låna en kompmätare, varmkör motorn, stäng av motorn, skruva av ett tändstift, skruva i kompmätaren, dra runt motorn några varv, läs av värdet, fortsätt till nästa cylinder... ganska enkelt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har trimfenor, min båt planar på direkten nu, o mkt mer ax, dock tappade man en hel massa knop, så mina kommer ja nog plocka bort,,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, men känns det inte som att byta kolvringar är ett ganska enkelt och billigt ingrepp.

Och det är inte mycket som kan gå fel heller. Förmodligen så har dom nog aldrig blivit bytta innan min tid av ägande.

Och om det nu är så att det är dåligt komp så lär väl ett kolvringsbyte avhjälpa det problemet till störste del ???

Och jag upprepar igen, den fråga jag egentligen vill ha svar på är om det skulle löna sig att sätta på ett par trimfenor så att jag kan behålla planingen på endast 50-60% gaspådrag ????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

drar ju mindre bensin med trimfenor o du behöver inte hålla nära fullgas för att den ska stanna i plan läget, om du ska byta kolvar o ringarna, byt lagrena med då, dålig komp kan ha med dåliga lager o göra,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt svårt att säga vid vilken procentsats av gaspådraget planingen kan bibehållas. Enklast är väl att åka ner till Classe i sjön och köpa ett par och prova.
De är ju inte så hiskeligt dyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är ju det jag skall göra (köpa trimfenor).

Men har inte haft tid med det ännu. Alla jävlar skall ju stänga så fort en annan är ledig. Och på 1:a maj lär dom inte ha öppet. Men ingreppet med trimfenor är väl ganska enkelt, det är väl bara att borra 2x2 hål och sedan lite skruvande så är det klart.

Känns som att i dessa tider när bensinpriset är så jävla Skrikandes högt så är allt värt att testa för att försöka få ner förbrukningen.

Kännns som att den som kunde leverera en diesel utombordare som väger lättare än dagens bensin motorer kunde göra sig en mindre förmögenhet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det löst, jag skruvade dit fenorna och märkte en väsentlig skillnad. Som sagt kunde jag endst plana i ca:80% och uppåt tidigare. Men nu kan jag plana redan vid 50-60% gaspådrag.

Och jag märkte ingen större skillnad i hastighet, vissa sa att man skulle tappa lite i toppfart, tyckte inte stämma i min båt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...