Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
sigge_1

Styrtapp alpha one, hjälp! Hjälp!

Rekommendera Poster

Hej, finns här någon kunnig människa som vet om man måste borra upp hål enligt instruktionen

http://www.mercstuff.com/gimbalringinst.htm

För att komma åt att byta styrtappen på bilden.

Alternativet är tydligen att lyfta ur motorn ur båten vilket jag inte är jättesugen på.

Alla tips upskattas!

post-4587-1394235443,4682_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är borra hål och sedan gängar du in en plugg i hålet,så har jag oxå hört att det är vad som gäller.

mvh Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det finns TYVÄRR bara de två sätten att göra det på...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för svar, uppborrat men väldigt svårt att komma åt bulten, någon som vet vad det ät för storlek på den stora bulten uppe på styrtappen? Innan jag slipar ned alla mina nycklar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bytte en styrtapp alldeles nyligen och minns jag inte helt galet så var det 27 mm . Ja, alltså, egentligen är det tum, men vissa tumdimensioner sammanfaller med millimeter och 27 är en sån...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, det var 25 på den övre bulten, iallafall på alpha one. Kan vara bra för andra att veta eftersom man (iallafall i mitt fall) får slipa av käftarna på nyckeln för att komma åt.

Nu väntar beställning och ihopmontering. Tack för hjälp sålänge, Jag kanske blir tvungen att återkomma.....;)

Återigen, detta forum med alla kunniga medlemmar är ovärderligt.

Senast ändrad av sigge_1 | 27 april 2008 | 20:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rynkar Fan, minnet svek mej alltså... Men inget jag lägger på minnet när jag gör dom jobben eftersom man alltid har alla nycklar med ut. men då vet vi!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och Hjälp

Man kommer alltså åt att skruva loss mutern om man borrar ett hål där?

Jag skulle nämligen behöva byta gimbalring (tror den heter så) på min båt.

Den gick sönder efter  påhälsning på en sten.

Får man loss den styrpinnen borde gå att byta utan att ta lossa allt inkl motor.

Vad tror ni? Nån som har gjort det.

Nån som vet var det kan finnas begagnade fräsha bälghus gimbalring överhus.

mvh Mange 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej.jag har just gjort det du tänker göra.det är bara skriva ut det som finns klippa till mallen och sen borra och gänga.min mutter på styrtappen var 27 mm men det kan ju vara olika på olika drev..för jag har ett alpha one gen 1 drev men skölden och och det innanör är gen 2,det märte jag när jag skulle stoppa tillbaka packboxen(den nya) till styrtappen...beställde sen en ny till gen 2 och då passa det...sen fick jag höra att om båten är importerad från usa kan det vara blandat med delarför man kan ha gen2 på sköld och gimbald och gen1 på drev och det funkar men inte tvärt om!!!!!.vet inte vad för båt du har men det var trång och komma åt mutter till styrtappen..fick slipa av och värma och böja en nyckel för att alls få in den.det är lite pillrigt men det går om man inte har tumme mitt i handen..för det andra alterntivet än å borra är ju lyfta ut motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det inte små spår på muttern så att man kan använda en mejsel för att slå loss muttern så man inte behöver använda nyckel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det kan ju gå att slå på muttern,men du måste ju dit med den nya också,det är ju en låsmutter som sitter där...problemet är ju att fastän man gör hål så är det svårt att se muttern,hålen man gör är ju för att komma åt den bult som klämmer runt styrtappen lite svårt att förklara men styrarmen är ju slitzad en bit och där sitter det en bult som måste bort den gör att det klämmer på styrtappen,ser ut samma som där styrtappen sitter fast i gimbaldringen(tror den heter så)där sitter ju två bultar som klämmer i styrtappen..hoppas du förstår mig lite bättre.att det var så trångt på min var ju att hålet i akterspegeln inte var så stort,det var ju inte lika stort som hålet i skölden,vet ju inte hur det ser ut på din

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du att det inte går att få in den stora muttern till styrtappen igenom dom borrade hålen?

Om det går så vore det vell enklast om du skruvar på muttern på styrtappen innan du monterar tappen så att du får gängor i plasten på låsmutten, och sedan slå på plats den med mejsel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...