Stefanho 0 Postad 26 April , 2008 Hej halluuu Skulle vilja att ni rekommenderar det ekolod, som ni tycker är bäst, under 5000kr. Ju billigare desto bättre, men vill inte ha nåt skit. Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 593 Postad 26 April , 2008 Humminbird 727x (3.800:-), eller om Du inte behöver så mycket djup 717x. Dubbla eller fyrdubbla lober beroende på givarval. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 26 April , 2008 Dubbla eller fyrdubbla lober Förtydliga gärna. Inte så kunnig inom ekolod. Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 26 April , 2008 Jag köpte mitt på Clas Ohlson för 2 330 kr. Humminbird Fishfinder 525x Jag är jättenöjd med det. Enkel montering i plastbåt. Jag brukar lägga givaren i en plastpåse (frys) med lite vatten och sedan lägger jag det emot botten invändigt. När jag sedan ser att det ger en klar mottagning så limmar jag fast givaren med Sicaflex i botten Enkelt och bra, men se till att det inte kommer in luftblåsor i Sican Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 26 April , 2008 De provar en hel del ekolod i senaste numret av Båtnytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 26 April , 2008 perkele, jag som precis kom från affäre. skulle köpt båtnytt alltså. Bara dricka upp groggen å börja vandra till affären igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uttern-6000 0 Postad 26 April , 2008 Lowrance X50DS blev bäst i test enligt Praktiskt Båtägande. Du kan läsa testet här Lowrance X125 om du vill ha större skärm. Garmin har även en ny liten modell med extremt hög upplösning och färgskärm. Det lod jag har erfarenhet av är Lowrance X125, suveränt lod om man nöjer sig med sv/vitt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco23 2 Postad 26 April , 2008 Hej. Vill du inte ha sill-tv utan bara djupet så kan Navman 2100 (998kr givare Hjertmans) rekomenderas. Har själv en den funkar bra upp till ca 15 knop men sen puckar den ur. (kör i saltvatten på västkusten) Hälsningar Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 26 April , 2008 Kan ju förtydliga mig lite: Den ska sitta i en albin 25 å där får man ju vara nöjd om man kommer upp i 8knop. Ska mest användas för att kolla djupet, men även enstaka gånger till fiske. Så bra som möjligt,så billigt som möjligt!!, fast det gäller väl för allt å alla Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uttern-6000 0 Postad 26 April , 2008 Då kan du köpa enklast möjliga ekolod. Dock utav ett välkänt märke. Köp ett Eagle Cuda 168. Kostar runt 1000 lappen. Finns här... Och här... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 26 April , 2008 Kolla i senaste nummret av Båtnytt (nr 5 april -08) där testar de 9 ekolod. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 593 Postad 26 April , 2008 Hade ett Humminbird 250DX i en precis likadan båt. Det gick utmärkt att sätta givaren i utrymmet under förarplatsen, lite snett bakom/nedanför batterierna. Alltså någon decimeter till höger om skottet mot motorn. Man tappar lite av djupförmågan om man monterar givaren inombords, men på min Albin 25 mätte den i alla fall ner till 50-75% av i databladet angivet djup (dvs klarade >100m). Även en akterspegelsgivare går att limma fast inombords (långsamhärdande epoxi, finns på Clas Ohlson), men det bästa är en vinklad givare avsedd för ändamålet. Gå gärna upp ett snäpp i uteffekt över de allra billigaste om Du tänker sätta givaren inombords och inte borra hål i skrovet. På Albin 25 kan Du nog inte få en bra funktion med akterspegelsgivare på aktern, eftersom propellern då ligger en bit framför givaren (till skillnad från med drev eller utombordare). Vattnet är så rörigt bakom och snett bakom propellern att funktionen nog blir tveksam. (det där med flera lober är att lodet har flera frekvenser - låg för bra djup men sämre upplösning, hög för bra upplösning men den går inte så djupt.). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 26 April , 2008 Har ett ekolod med gps.. kanonbra om man hittar något bra fiskeställe mitt ute i sjön. Bara att markera stället och ta fram nästa gång man vill dit. Sen ser man även hur snabbt man kör m.m... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 26 April , 2008 Vill du inte ha något billigt skit utan något som verkligen är värt pengarna ska du satsa på Lowrance X135. Har själv haft en sådan innan jag köpte färg kombiplotter. Med X135 har du ett fruktansvärt bra ekolod med stor uteffekt. Finns till bra pris här. http://www.olssonsfiske.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 27 April , 2008 Du kanske har lust att berätta vilket ekolod du har då, för det lät intressant? Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 April , 2008 tycker mitt duger kostar ca 1300 enl prisjakt, fördelar rejäla ljudlarm för allt man kan tänka sig, samt även batterivakt. silltven går att stänga av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uttern-6000 0 Postad 27 April , 2008 Här har du en med GPS och ekolod. Det är dock ingen plotter (du kan inte komplettera med ett elektroniskt sjökort). Men du har en inbyggd bakgrundskarta. Eagle Cuda 250 S/MAP Annars kan du gå upp en slant. Men du landar på 7000-8000 med sjökort. Garmin 420. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 27 April , 2008 Har en helt ny aldrig använd Eagle Cuda 250 GPS om du vill köpa kostar ca.2900:- ny ge mig bra pris så får du den båten jag ska köpa har framdragna Lowrence kablar annars skulle jag inte sälja den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanho 0 Postad 28 April , 2008 Nån som har nån uppfattning om Eagle FishElite 502C? Det ser intressant ut Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser