zappe 1 Postad 25 April , 2008 Vad säger ni om att ligga med landström hela sommaren. Det är ju bekvämt att vara inkopplad hela tiden. man kan ha kylskåp och varmvattenberedare påslaget. Men hur går det med galvaniska strömmar. Äter dom upp offeranoderna på noll tid. Det är första sommaren som jag ligger vid brygga med el. /zappe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skywalker 0 Postad 25 April , 2008 kolla här... http://www.sxk.se/tekniska/btf/el/landans.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Need4Speed 0 Postad 25 April , 2008 Ligga med landström... låter inte det som om det gör lite ont liksom? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 25 April , 2008 Det hade nog varit gott, men vad säger Landström själv, då??? Är det någon som frågat? Kan ju bli jobbigt hela sommaren och vad säger sambon/partnern om denne nu inte heter Landström? BOT: Är allt rätt kopplat ska det inte vara några problem att ha landströmmen kopplad hela sommaren! Senast ändrad av Rovarn | 25 april 2008 | 18:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 25 April , 2008 Nja så enkelt är det inte. Om jag har rätt kopplat och grannen har något fel så kan min båt skadas. Det enda säkra sättet är att koppla in en skiljetransformator 230/230 Volt. Först då är min båt isolerad från omgivningen. Drevet på bilden helt förstört av galvaniska strömmar efter en vinter i sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 25 April , 2008 Allt rätt kopplat betyder väl just det. En laddare med dubbelisolering (switchad primär = isolationstransformator) utan någon elekrisk/galvanisk kontakt på 220-sidan med båtens delar blir väl samma sak som exempelvis solpanel eller vindgenerator..inga oönskade strömmar uppstår, ingen korrosion möjlig ? Senast ändrad av Gunnar_ | 25 april 2008 | 19:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 25 April , 2008 Pust grabbar, det är jobbigt med el........men blir dyrt om det inte blir rätt!!!Inga 2 hål i väggen där integäller att kolla grannen oxå, mycke nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 25 April , 2008 ..hellre ligga med Landström än min kärring , för hos hon henne pirrar det inget alls ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 26 April , 2008 Det är varmvattenberedarens jordanslutning som ställer till de flesta galvaniska strömmarna mellan båtarna och landströmmens jord. Rätt kopplat (i min båt) är ingen garanti! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser