Gå till innehåll
fredag 04 april 2025
Sakkunnig

Hårda fönsterlister

Rekommendera Poster

Håller på att iordningsställa min båt inför sjösättningen. Finns en hel del plastjobb och målning i samband med att jag har kommit över en lös akterhytt som jag just nu har monterat i båten.

Fönstren nåste monteras ur inför målningen och här kommer mitt lilla problem. Fönsterlisterna är ganska hårda och inte det minsta samarbetsvilliga. Jag kommer säkert  kunna få ur fönstren så det är ett mindre problem men återmonteringen kan bli ett bekymmer.

Vet ni några tips på ifall man kan mjuka upp äldre gummi/plast-lister? Låter det sig göras över huvud taget? Kan man värma upp dessa eller blötlägga i något lämpligt?

post-10002363-1394235442,0126_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

prova med rakbladskniv och skär bort skiten. lister kostar inte mycket och att återmontera med nya mjuka lister gör att dels du inte knäcker någon ruta och sen blir det lättare tät.

Har nyligen glasat om badankan och så klart är alla lister bytta.

På veteranbilar där vissa lister inte gick att uppbringa mjukgjorde man dem med cellulosaförtunning, men fick de ligga i förlänge började de växa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, det lutar åt nya lister alltså när jag väl kommer dit. Först är det lite plastjobb kvar som måste fixas. Isen går upp om några veckor här så det börjar bli brottom! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...