Hjorth 0 Postad 25 April , 2008 Har köp en uttern 510ht som aldrig har vart botten målad. Den förre ägaren sa till mig att man inte behöver botten måla när man har båten i insjö,min kommer att ligga i klarälven och vänern och där finns det massor med båtar som är bottenmålade....Vill gärna ha råd på vad ni tycker man ska göra?? Båten toppar 40 knop har detta nån betydelse varför det är bättre att låta bli,nån som vet?? Finns det fördelar och nackdelar med detta målande?? skriv gärna och berätta vad ni gör och vad ni vet... Ha D!! Senast ändrad av Hjorth | 25 april 2008 | 09:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 25 April , 2008 Behövs inte bottenmålas i insjöar. Du kommer få lite beväxtning men inget som inte går att tvätta bort ganska enkelt. Tvätta någongång i sommar när båten ligger i sjön så har du gjort det ännu lättare... På våren så vaxar du båten istället för att måla. Den stora anledningen till att inte bottenmåla heter miljö. Visst kan du bottenmåla men varför? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 25 April , 2008 För att slippa beväxtning som drar ner farten markant, för att slippa tvätta botten sommartid och en hård kopparfärg innebär inget miljöskadande utan snarare att man slipper måla varje år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjingeling 1 Postad 25 April , 2008 Ja du därom tvistar de lärde. Med dom icke giftiga botten färger vi är hänvisade till i dag kan man nog lika gärna vara utan. Att måla botten är en så starkt traditions bunden gärning så det blir nog hopplöst svårt att få folk att sluta även om man blir tvungen att måla med vatten färger. är du rask ock rörlig kan du passa på att bada med båten alltså tvätta båten i sjön med en bilsvamp, alternativt traila upp den och blåsa av den med högtrycks tvätten ett par gånger per sesång. jag hadde förut en Flipper 570 med en 115 hästars baksmälla som var botten målad med vc17 teflon färg. Trots detta tappade den ca 2 knop över sesången på grund av beväxtning (stockholms norra skärgård). Jag tror att båt botten tvättarna som finns på marknaden kommer att bli vanligare i alla fall på stora båtklubbar, det blir nog snart tvunget. Hadde jag varit du hadde jag åtminstånde provat utan botten färg ett år, blir det förjävligt mycke beväxtning får du väl botten måla. Det står även lite i relation till hur mycket du använder båten. En stillaligande omålad båt blir beväxt fortare än en som snurrar jämt. Ha en trvlig båtsommar! //Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 25 April , 2008 http://skargardsbryggan.com/index.lasso?f=0&s=0&n=20&a=449669283&o=&oo= Medan man tar så här stort ansvar här http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=762&a=415912 Senast ändrad av Mariage | 25 april 2008 | 10:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser