Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
AxelH

Behöver lite info om innombordare!

Rekommendera Poster

Hej!

Jag skriver för min familj som nu planerar att köpa en båt. Vi är beredda att sattsa lite pengar för att få en båt med lite skydd från regnet och en starkare motor men också en motor som inte släpper ut så väldans mycket som våran gamla 2-taktare gör just nu.

När jag nu kollar runt på blocket och andra hemsidor för båtar mellan 5-6 meter med en liten ruff så är det oftast gamla volvo penta motorer på vilket gör mig och min pappa oroliga eftersom att vi vet att det är gamla motorer och vi vill inte behöva mecka så fasansfullt mycket, vi vill ha en säker motor som vi vet ska starta när vi kommer ut efter vinteruppehållet och ska dra igång kärran.

Så nu undrar jag alltså hur mycket meck det egentligen är med de gamla volvomotorerna? Kommer man inte ifrån att man ständigt måste byta delar? kommer den stanna mitt i drift för att någonting gått snett? som ni kan se så finns det många frågor. Så ett svar som sammanfattar erfarenheter med de gamla volvo penta modellerna skulle vara väldigt uppskattat! Tack så mycket!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du inte skruva köp en båt med ny motor. Har man en motor som är 25-30 år är det skruva och fixa som gäller. Jag la min sommar förra året med att skruva gamal diesel och nu är den bytt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med föregående inlägg. Gammal inombordare=meck. Ny inombordare=mycket pengar. Har du kollat något på MV-Marin 6600. Du får en hyfsat stor båt med modern utombordare=låg förbrukning och billigare i inköp/drift/underhåll än en inombordare.

Mv-marin

Själv har jag en nyinköpt Bella Falcon 26 med inombordare(diesel)

Senast ändrad av Treudd | 24 april 2008 | 21:56

Senast ändrad av Treudd | 24 april 2008 | 21:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla Örnvik 640 weekend (kolla bildspel på min sjöbod). Mycket fin båt för något mer än 300000. Inombordare, skydd från regnet och allt är nytt.

post-26611-1394235441,7554_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar ju som att det är ett enigt svar, tack så mycket för hjälpen!

Det blir nog mer jakt efter en relativt fin båt med en 4-taktare isf, innombordare verkar inte vara något för oss!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...