johan455 0 Postad 24 April , 2008 Hejsan ! Jag håller på att jagar en styrpulpet. Jag har funderat på modeller som Ryds 480 , Höga rodd 465 osv. Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av dessa båtar mång RYDS 480 verkar ha 30 hästars motor vilket jag tycker verkar vara klent på en så stor båt ? , någon som har erfarenhet av vilken motorstyrka man ska ha på RYS 480 ? Kom gärna med andra förslag på bra styrpulpetera i 50 - 60000 krs klassen som går bra att på östkusten. Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan455 0 Postad 24 April , 2008 ingen ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbechampions 0 Postad 24 April , 2008 -hade en ryds 440 Gt med 60/hp på.......... och den funkade klockrent...bra bottendrag för vattenlekar...mm. De är aldrig fel att ha' lite mer power änn vad fabrikanten uppger på akterspegeln!! 30/hp verkar klent........ Senast ändrad av ubbechampions | 24 april 2008 | 18:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 24 April , 2008 Höga rodd för de priset blir svårt att hitta om du inte går ner till 435 har själv beställt en ny HR 465 med suzuki 50hk borde komma nästa vecka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 24 April , 2008 Hej! På en Ryds 480 ska man ha större motor än 30 hk!!Köpte själv i början av 2000 talet ett nytt båtpaket, en Ryds 480Rsi med en 30hk 2-takts Johnson. Billigt var det 59000kr men då var det fjolårsmodeller på både båten och motorn. Med 2 pers och lite fiskegrejer gick det hyffsat(dock ingen fartmaskin ca 22-23 knop) men så fort man blev 3 så gick det alldeles för tungt. Minst 40hk bör man ha och en 50 hk skulle nog vara smaskens. I övrigt så var det en bra båt, stabil i sjön och bra med stuvfack.. Lycka till med båtköpet!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7anne 0 Postad 25 April , 2008 Återigen, Ockelbo B16. Finns nog ingen under 5m som kan jämföra sej med den... I synnerhet här på O-kusten med sin korta krabbiga sjö så ställs det ju stora krav på båtskrovet... Den är enormt stadig. Låg planingsfart så man kan hålla igen i hög sjö. Hyfsat hög reling och torpedvägg från motorbrunn. Rejäl och öppen durkyta. inga problem att sitta tre pers, på aktertoft (behagligaste platsen vid sjögång) Har bara en nackdel, bristen på torra stuvfack i dom äldre modellerna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magne 1 Postad 25 April , 2008 Hej Har en Ryds480 RSI med en mercury 30HK, vilket är max vad båten är godkänd för, så mer bör man nog inte ha. Erfarenheten är att det är en OK båt för kortare turer på västkusten, men relativt känslig om det är lite sjö och vind. På väg att uppgradera mig till en Ryds 568 i år eller nästa. En erfarenhet som jag tror många delar, är att man ganska snabbt önskar sig en båt som är ett nummer större. Så tänk stort även om det kan ta emot. Lycka till /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HR435 0 Postad 25 April , 2008 Tjena! Har en HR 435 med Suzuki DF 25 som jag är väldigt nöjd med. Två vuxna och två barn funkar riktigt bra både till fiske och badutflykter. Mycket båt för pengarna med bra garantier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser