T_M_C 0 Postad 24 April , 2008 Hej! Jag skall byta alla genomföringar i skrovet under va-linjen och fick rådet att byta till brons i stället för mässing av åldersbeständighetsskäl. Är detta vettigt eller räcker det med mässing? Dessutom har jag inte funnit tillräckligt stor genomföring som skall ersätta den jag har för avgas/kylvatten, Hjertmans snackar om att idag har man dom i EPDM eller plast...? What? Vad har ni för råd att komma med (tar gärna emot demonteringsråd också...hehe) Hälsar T_M_C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 24 April , 2008 Matrial valet kan jag inte hjälpa till med, men ett tips på demontering har jag snappat upp i nån tråd här nånstans. Ta en liten multislip typ Dremel med en liten kaptrissa och kapa av dom inifrån.Jag provade själv på en i fjol och det gick som hejsan,man får vara lite rädd om skrovet bara så att man inte jackar det.Efter kapning så är det bara att ta ett stämjärn el.dyligt å slå bort ringen på utsidan och sen knacka bort stumpen på insidan lite försiktigt. Det går förstås inte på dom allra minsta genomföringarna.... Lycka till!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passada 0 Postad 24 April , 2008 Ba idé med att kapa genomföringen tätt intill skrovet på insidan, det ska jag prova. Har slitit som bara den med att få loss dem hela. Materialval: rostfritt/syrafast rekommenderar jag. Segla i frid/Passada Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 25 April , 2008 Tjena, Men guzzlon; du HAR ju en Maxim, var hittade du din genomföring till avgas/kylvatten någonstans? För du kör väl inte längre runt med gamla original genomföringar med exempelvis gamla livsfarliga rattar som kranar istället för moderna kulventiler? En fråga till förresten; när ni sätter i de nya genomföringarna, hur tätar ni - med vad och på vilken sida skrovet? Mvh T_M_C Senast ändrad av T_M_C | 25 april 2008 | 22:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 25 April , 2008 Du ska alltid täta på utsidan för att inte få in fukt/vatten i laminatet=mycket viktigt!!Ta bort gammal bottenfärg ner till gelcoaten och rengör noga med aceton.Förra vårrustningen så var jag inte ägare utav en Maxim utan en finskbyggd snipa Sea-Max 2, 23 fot från -75 som jag då byggde om lite,Maximen köpte jag i höstas, så nå bra svar på avgas genomföringen har jag inte.Och ja jag kör omkring med några äldre ventiler och genomföringar (vissa är bytta).Som den rörmokare jag är så är jag inte ett dugg orolig för ventilerna dom börjar på sin höjd att läka lite från spindeln men genomföringarna kan man ju ha lite bristande förtroende till.Men min båt har bara gått i sötvatten Vänern/Mälaren så jag är inte så orolig. Funderar dock på att blästra skrovet till hösten och köra på en epoxykörare nästa vår och då byta alla genomföringar,men inget beslut är taget.Ska du köra på epoxy?? Du bör använda Sikas produkt för tätning båtskrov under vattenlinjen till tätningen. Vad tycker du om mitt vattenlinje dilemma i en annan tråd?? Jobba lugnt!! Senast ändrad av guzzlon | 25 april 2008 | 23:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 25 April , 2008 Hej! Ok, täta på utsidan således, att bottenfärg skall bort och rengöring är viktigt är jag införstådd med, men vad tätar du med för något? Ja du, vattenlinjeproblemet har jag ett liknande även om det inte är samma; på vår båt har tidigare ägare ersatt stripen vid vattenlinjen med egenhändigt målade stripe av bottenfärg...synd att han varken maskerade eller målade rakt...kul, blir till att försöka få bort och sedan polera polera polera innan riktig stripe kommer som ersättning. För övrigt är all vår mörkblå dekorstripe uppe på överbyggnaden också risig, har spruckit sönder så den skall jag ta bort, man får väl köra försiktigt som attan med varmluftspistol antar jag? Ja att det skulle börja droppa vid kranarna vid genomföringarna kan jag nog leva med för ett läckage kommer väl inte raskt med fullt sprut antar jag, MEN; mina rattar sitter som berget, då är väl bara byte att välja på antar jag? I morgon skall presenningar och täckställning av och sedan skall kapellet på! Ny ugn, landström, laddare och två extra batterier på förbrukningen står på körschemat nu först förutom nya genomföringar! Vad tror du om genomföringsmaterial, Hjertmans har mässing och syrafast RF att välja på...? Hälsar T_M_C Senast ändrad av T_M_C | 25 april 2008 | 23:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 26 April , 2008 Gnid in Sika på laminatkanten i genomföringshålet också innan du sticker upp den nya genomföringen så att dom blir förseglade typ.Snåla inte med Sikan utan he på ordentligt och torka bort överflödet när du skruvat åt färdigt. Om dom gamla ventilerna är stumma så ska du absolut byta ut dom, jätte vettigt. Ang.matial valet så fråga vad dom rekommenderar och köp det som känns rätt,snåla inte..Tätnings medlet köper du också på Hjertmans, dom är ju proffs så dom vet vad som är bäst. Nu ska jag precis ner till båtklubben och riva bort mer stripes och gnida bort limrester.Använder Bostik lim och penseltvätt det funkar kanon till limresterna. Jobba lugnt! Senast ändrad av guzzlon | 26 april 2008 | 08:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 15 Maj , 2008 Hej igen, Då var alla genomföringarna och kranarna bytta - Hjertmans rådde mig att välja mässing eller brons; rostfria har dom också men det råder lite delade meningar om de rostfria avseende galvaniska strömmar...vet inte...men följde deras råd och tog mässing precis som de gamla var. Hälsar T_M_C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser