Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
netsplit

Tomgång/trolling dåligt för motorn?

Rekommendera Poster

Jag har en 60hk mercury 2005 2-takt (utan elektronisk insprutning). Min motor går mycket på tomgång när jag fiskar då jag sällan stänger av den när jag är uppankrad. Mellan fiskeplatser osv så bränner jag ju iväg som vanligt. Jag undrar hur skadligt det är för motorn att stå på tomgång så pass mycket som den gör. Sotar den igen? Eller behöver jag inte oroa mig så länge jag gasar på mellan fiskeplatserna och hemmahamnen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur det är med din men 4-taktare med slungsmörjning ska man vara försiktig med att köra på tomgång för länge. Får otillräcklig smörjning då...

Ska ha varit en del Mercury som har skurit pga, det. Vilka årsmodeller och storlekar vet jag inte, men det var längesen jag hörde det. Förhoppningsvis är det fixat på nyare modeller...

Detta var vid många timmars tomgångskörning vid trollingfiske..

Storryn var att dom med riktig oljepump klarar det men inte dom med slungsmörjning...

Lite konstigt är att vi har själva en äldre Yamaha 10hk, den har ju oljetrycksindikering och jag hade för mej att Yamaha och Mercurys 4-taktare var samma motorer i början på 90. Jadu, jag blir bara mer förvirrad ju mer jag tänker på det...

Men kolla om den har slungsmörjning el, inte... Tror inte det är ngt, problem med en så pass ny...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, tack! Det ska jag helt klart kolla upp. Hur är det angående igensotning då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ska ju inte vara några problem med en 4-taktare.... Blåser ur den då och då med lite fulgaskörning....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I regel så mår inte stora 2 taktsmotoer bra av att du kör dom
för länge på tomgång. Efter ett tag så har dom en förmåga att
börja rycka på låga varv. Troligen så beror det på att dom då
håller på att sota igen, Om du skall trolla så förselår jag att du
tittar efter en liten 4 taktare (helst) alternativt 2-t vilka mer
är anpassade för att gå på låg fart.

//Iggy

Jag har själv en Mercury 4-t från 99 som går utmärkt att trolla med.

Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glöm allt jag har skrivit, todde det gällde 4-taktare....

Sorry, läste inte ordentligt... Visst 2-taktare sotar igen och börjar gå ojämt efter en stund. Till sist finns det risk att dom stannar och kan sen vara svårstartade.

När man märker att den börjar sura igen så får man rusa den lite sen funkar det ett tag igen..

Det ska inte kunna ge några skador på motorn...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Yamaha 200 hk 2T V6. Kör inte så mycket på tomgång men dock en hel del på låga varv runt 1000-1500 rpm då jag gillar att ligga och puttra när jag inte bränner på i 40 knop. Är det risk att motorn sotar igen även när man kör i så låga varv? Min motor dör ibland på låga varv och är svårstartad och undrar om det är för att jag kört på låga varv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...