Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Sardaukar

Bojfäste

Rekommendera Poster

Min båt har väldigt smala skarndäck, vilket gör att man drar sig för att gå fram i fören.
Dessutom när man är själv ute på sjön och ska förtöja gör det än mer komplicerat. Man ska både backa och förtöja samtidigt.

Hur gör ni? Jag håller på att fundera ut en bra anordning för att slippa gå fram i fören för att haka i bojen (jag backar in mot bryggan).

Typ någon styv lina som går längs med sidan på båten från stävöglan och bakåt, där man hakar i en krok och som sedan glider längs med linan när man fortsätter backa in mot bryggan.
Kan man utveckla detta på något sätt tro? Kom gärna med idéer!  Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fäst en lina mellan boj och brygga.  Då driver du inte iväg heller när det blåser från sidan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har jag ju redan, men det hjälper ju inte mot sidvindar förrän jag sträckt upp linan. Problemet ligger ju i parkeringsmomentet. Man ska hinna gå fram i fören och haka på bojen, sen tillbaka och fortsätta backa in mot bryggan, förtöja aktern i bryggan, och sedan sträcka upp båten, innan man blåst in i grannens båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte möjligt att låta en lina löpa från sittbrunnen fram till knapen i fören och i änden fästa en bojfångare/kabinhake som du sen drar bak till sittbrunnen. När du backar in och passerar bojen så hakar du fast bojfångaren/kabinhake i bojen och sen är det bara att hala hem linan som löper fram om knapen i fören. Då kan du sträcka upp den förliga linan i från aktern och i lugn och ro fixa aktern för att sen göra en mer fast förtöjning i fören.

Jag har själv segelbåt och jag har bla linan till min rullfock löpande längs mantågsstöttorna i små block som är fästa i stöttorna. Du bör kunna ha samma småblock i dina pullpit ben.

Det räcker ju med en small lina typ 8-10 mm för att göra en sådan här tillfällig förtöjning.

Per

Senast ändrad av oceanis | 25 april 2008 | 12:02

Senast ändrad av oceanis | 25 april 2008 | 12:26

Senast ändrad av oceanis | 25 april 2008 | 12:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...