Jonbeee 7 Postad 23 April , 2008 Som ni säkert har hört på tv/radio så skall försvaret spara pengar igen och några förband har räknats upp för nerläggning. Som allt annat finns det ju fördelar och nackdelar. Det funkar väl så länge det inte händer något. Men samtidigt så kan ju FM´ s redan sargade budget på 37 miljarder verka ganska lite i förhållande till andra kostnader. Hörde t ex att Försäkringskassan förlorar 20 Miljarder per år i form av fusk och felaktiga betalningar. Jag som FM-anställd är ju partisk och börjar trötta rejält på de här nerdragningarna som sker hela tiden. Men vad tycker ni? Är försvaret onödigt dyrt? Skall vi lägga ner hela skiten i stället och bara satsa om internationella styrkor.. Eller skita i allt? Eller skall vi dubblera budgeten och få tillbaka de fornstora dagarna? Det vore intressant och höra vad ni civila tycker om det här... Våran ÖB gav för övrigt ett ganska bra svar på kommentaren Men vi har ju inte skurit i försvarsbudgeten på 12 år (S). - Nej, men med tanke på inflationen (bensinpriser, löner materielkostnader etc) så har ju budgeten ändå minskat avsevärt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 24 April , 2008 Är vi nu med i eu och har ett gemensamt intresse att hålla fi borta, så tycker jag att det räcker med mindre insatsstyrkor som vi kan skicka iväg. Men då ska vi skicka karlar och inte skitstövlar som vi nyligen gjorde. (Se misshandelsfrågan utförd av fransk militär, medan svenkar tittar på och sedan mörklägger i fyra år). Nej försvaret är onödigt och dyrt, en bra uppfostrings enhet har det varit i forna dagar. Men vill man laka dagis, nej tror inte det. Kommer fi? Tror inte det heller och skulle dom komma, för det är väl den röda faran som spökar igen. Ja vad ska vi då göra? Poff. Oavsett om vi har en miljon cyklar, hjälper inte det. Vill vi/ni ha makt, så satsa på kärnvapen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonbeee 7 Postad 24 April , 2008 Intressant svar, tackar för det. Men jag håller inte med dig på alla punkter. Skitstövlar finns i alla organisationer. Synd, men det går inte att komma ifrån. Ibland märks dom, ibland inte. Att försvaret leker dagis blir jag lessen av att höra. Dom jobbar hårt med lite pengar för att utbilda mot utlandstjänst (tanken på att kunna försvara sig själv gick FM ifrån för länge sedan). Cyklar?... När gjorde du lumpen? Kärnvapen? Sverige hade ju faktiskt ett kärnvapenprogram efter andra världskriget men om inte jag minns fel så lade man ner det pga moraliska skäl. Kärnvapen är smutsigt och jag tycker inte om dem. Gärna mer åsikter... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 24 April , 2008 Skitstövlar finns i alla organisationer. Synd, men det går inte att komma ifrån. Ibland märks dom, ibland inte. Största samlingen skitstövlar som i allra högsta grad märks, finns väl i organisationer med starka kopplingar till Rosenbad! Dessutom verkar det som att ju skitigare de är desto högre upp i hirarkin kommer de. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 24 April , 2008 Jag tycker det är katastrof! Det är snudd på kriminellt. Man kan ju vid ett politiskt töväder avrusta till en viss gräns, men man får inte låta viktig kompetens gå förlorad. Och som det ser ut nu så lär det väl ta ett decennium innan försvaret blir värt namnet igen om den politiska situationen i omvärlden skulle förändras till det sämre. Alla som kan historia vet att Sverige (och många andra Europeiska länder) nedrustade totalt efter första världskriget. (Kriget som skulle göra slut på alla krig, jojo) För vår del innebar det att vi blev tvungna att acceptera de förnedrande tyska trupptransporterna genom Sverige under andra världskriget. För exempelvis Danmarks och Norges del innebar det flera års ockupasion (hur fan stavas det egentligen? =)) Jag ser försvaret som en försäkring, och som vanligt får man vad man betalar för! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 24 April , 2008 Tycker du själv har gett svaret. Vi har inte haft kapacitet att försvara/fördröja en invasion (tillräckligt länge) sedan 70-talet. Att återigen komma upp till den kapaciteten är inte bara en fördubbling av nuvarande försvarsbudget utan betydligt mer pengar än så. Vi hade en gång i tiden en av världens mest generösa försvarsbudgetar per capita (var väl bara Israel som var värre, av lite mer naturliga skäl). Förresten, försvardoktrinen har väl hela tiden byggt på att vi blir en sidokonflikt mellan WP/NATO, där den senare tvingas (av egenintresse) komma till undsättning. Hur länge beräknas vi klara en fördröjande strategi idag? Vi är inte och har aldrig varit ett första hands mål för angrepp. Numera finns även ett fritt Baltikum vilket försvårar direktangrepp. Tycker med andra ord att det räcker alleles utmärkt med insatsstyrkor. Personligen tycker jag också att vi borde vara riktiga medlemmar i NATO. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dessin 0 Postad 25 April , 2008 Efter ett antal år i uniform, så vill jag påstå att regeringen gör rätt som lägger ner en del förband. Det finns ingen traditionell hotbild mot Sverige och det kommer inte finnas någon under överskådlig tid. Försvaret måste förändras och det här är ett steg i rätt riktning, ett bantat försvar som främst utbildar personal för utlandstjänstgöring (inom alla vapengrenar) och en stamanställd instatsstyrka (SSG). Mvh Dessin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 25 April , 2008 Varför inte ge delar av försvarsanställda nödvändig utbildning för sjöfartsövervakning under sommarmånaderna? Då får vi ju en form av återbetalning av insatta medel, säkrare sjöliv och ytterligare en praktisk nytta av försvarets resurser. Jag tror hela försvarsorganisationen måste inriktas mycket mer på civila uppgifter om den ska överleva sig själv, man kan inte hela tiden bara gå och öva, öva, öva på ett krig som förhoppningsvis aldrig kommer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 25 April , 2008 Först har dom fått lära sig att skjuta människor, sedan vaddå? Blir det ju vi som är fi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 25 April , 2008 Försvaret deltar ju redan i dag t. ex. vid eftersök av försvunna personer och transporthjälp vid extrema vädersituaioner, de av dessa som kommit i kontakt med försvarsorganisationen har mig veterligen inte blivit beskjutna! Annars vore det väl perfekt för en militär att t. ex. få skjuta fartdårar med en laserpistol! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 25 April , 2008 Ja en laserstråle, poff Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonbeee 7 Postad 25 April , 2008 Du har helt rätt och det är precis så försvaret gör. Problemet är bara att nu har vi skurit ner så mycket innan att man överväger att överge vissa förmågor helt t ex att lägga ner U-båtarna för gott eller luftvärnet helt eller Ingengörtrupperna etc etc. Har man en gång lagt ner något så här så tar det oändligt lång tid (och pengar) att ta tillbaka förmågan. Jag håller med dig att förändring är nödvändigt. Men det beror på hur. (I September vet vi hur det blir....) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonbeee 7 Postad 25 April , 2008 Jag håller med dig. Militär personal besitter en del kompetens som kan komma till nytta inom andra områden. Något som har varit på tapeten är att bistå polisen med hjälp mot terroristhot. Men efter Ådalen 1931 så är man rädd för att historien skall upprepa sig. (för er som inte kan denna delen av historien så slutade en demonstration med ett antal döda efter det att militären öppnade eld). Ett sådant samarbete skulle gynna såväl polis som FM... Tack för intressanta svar hittils. Alltid spännande att höra vad folk utanför tycker... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iron_eagel2 0 Postad 27 April , 2008 Det är väl nödvändig att lägga ner förband så att dom har råd att köpa nya Super Gripen som dom sen inte har råd att låta flyga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 27 April , 2008 Hörde t ex att Försäkringskassan förlorar 20 Miljarder per år i form av fusk och felaktiga betalningar. Jag som FM-anställd är ju partisk och börjar trötta rejält på de här nerdragningarna som sker hela tiden. Utdrag från inlägget här ovan. Försäkringskassan är AB Bluff och Bång. Dessa styrs av våra politokrar. Här anställs troligtvis personer som inte klarar av ett arbete på den öppna arbetsmarknaden, vilket är konstaterat. FK blir av med mijoner på en massa döskallar som jobbar för sin egen grav. Dom arbetar på att arbeta bort sig själva och det begriper dom inte men politokrarna begriper det och piskar på dumdjävlarna. Hahahahaha Häri ligger miljardförlusterna. Hela Sveriges onödiga kostnader står i huvudsak till våra politokrar och underlydande sådana. Vore bättre om alla slantarna gick till uppfostringsanstalter typ militär för där kan dom göra folk av alla drägg. I armen får man lära sig vad kamratskap innebär och av ovanstående så framgår det nog att det finns ingen politoker som har gjort sin militäplikt. Inte dom som jobbar på FK heller för det är några djävla lögnhalsar det åxå och dom är som två tummar i en röv tillsammans med politokeländet. Fan minns ni kärringen som bleb ÖB. Hon tillfrågades om och vad hon visste om försvaret. Svaret blev jag vet inget men jag ska hem och läsa på Där ser ni vad det är för djävla stolpskott som styr och ställer och dessa ormar när vi vid vår barm. Fy faen. Rösta för armen för, så kanske nästa generation får hår på bröstet och det djävla slöseriet som politokrarna håller på med, är värre än Ebberöds Bank. Tack för ordet och tack för att du la fram bollen på straffpunkten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 13 Augusti , 2008 Färdigsparat i försvaret nu kanske? Man får hoppas att det finns nån vettig människa i regeringen som ser vart det barkar hän! http://svd.sesam.se/boomerang/category=results;pos=2/http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_1551493.svd http://svd.sesam.se/boomerang/category=results;pos=1/http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_1556805.svd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xyz123 1 Postad 17 Augusti , 2008 Det finns inget försvar kvar i landet. Så det finns inget att dra ner på! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 19 Augusti , 2008 Eftersom kustbevakningen har tagit över polisens sysslor, så kan dom väl lika gärna ta över försvarets sysslor oxå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 28 Augusti , 2008 Håller med Orven till 2000 procent och litte te.. Finns bra mycket bättre saker att lägga pengar på än statens meningslösa utredningar av olika arter som alla rinner ut i närmsta avlopp och aldrig blir något av.. Sedan så har vi dom riktigt besvärliga skitkorvarna som inte går att spola ner, dvs alla dessa tonvis med meningslösa myndigheter som bara har en uppgift att kosta pengar utan att leverera något.. Det är dylika myndigheter som oxå sitter med meningslösa utredningar, utredningar som dom tvingas handhava för att berättiga sin egen existens.. Båtkörkortsutredningen har väl kostat skattebetalarna några miljarder vid d här laget och kommer att fortsätta att kosta skattebetalarna pengar tills den slutligen självdör.. Detta är ett typexempel på 1 utav 1000 meningslösa utredningar som kostar oss arbetarjävlar massor av kosing om året.. Sedan när man själv blir sjuk eller likande då finns d inga pengar och man får iaf pynta själv för läkarvård.. Och allt detta för att någon gniden pajas gubbe inte kan tänka själv.. Mycket bättre att pengar går till Armen, polis, brankår sjukhus, etc än att några jävla soffligande,slöa,tjyvaktiga politiker lägger vantarna på stålarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser