Gå till innehåll
onsdag 18 september 2024
Strega

SWE eller S ?

Rekommendera Poster

Jag vill ha mitt segelnummer i min nya rullgenua, nu har jag S-776 i stor och spinacker.
Numera ska det vara SWE säger Gransegel, men är inte det en skyddad nummerserie ?
(och varför ska det stå SWE på båten men S på bilen ?)



Senast ändrad av Strega | 23 april 2008 | 23:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I internationella båtsammanhang använder man numera nästan alltid 3-bokstäver för landsbeteckningen så segelmakaren har rätt. SWE är inte skyddat på något sätt, du kanske tänker på K-?

Står det S- i seglet så antar jag att det är 15-20år gammalt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någongång i början av 90-talet (var det inför OS i Barcelona -92..??) bestämdes det att S skulle ersättas med SWE.

Osäker på vad du menar med skyddad nummerserie ?

Din båt har tilldelats ett segelnummer av byggare, nationell myndighet (SSF) eller klassförbund, i det här fallet 776.

Vill du ha nummer i din nya genua så skall det givetvis stå SWE 776.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte nya segel till min Rock 20 på Royal Marine -06 o valde då till segelnummer i storen o fick den uppmärkt S 297.

/Peppe 

post-9775-1394235442,6261_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..Förvånad.. S eller SWE .. ?  klart du ska lita på din segelmakare . Dom gissar inte , blir för dyrt annars för dom när jobbet får göras om !  ..eller hur !

 

 

Känns lite som ..''dagens ilandsfråga '' .. Flört



Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 26 april 2008 | 07:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jocke

 

Är inte all vi diskuterar här på MG och liknade forum egentligen onödiga i-landsfrågor

 

 När jag köppte nytt storsegel till min havsfidar omkr 1993-94 så märkte segelmakarn seglet med havsfidramärket och SWE 318

post-945-1394235443,3154_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.. blir det inte lite överdrivet  att skapa problem som inte finns.

 (och varför ska det stå SWE på båten men S på bilen ?)

Om du vill vara motvalskärring så sätt dit  EU både på båt och bil . Skrattande

 

Jag fattar fortfarande inte ditt problem med S eller SWE på segel, vill du inte ha SWE eller kan du inte ha SWE ?  Säger Gransegel att du SKA ha SWE eller BÖR ha SWE ..

Då blir det en viss skillnad !!!!

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det får bli SWE 776 även om det är fult, tydligen godkänt för kappsegling enligt SSF. Förstår däremot inte varför SSF tar betalt för nummer, när man kan hitta på ett själv ??  jag skrev alltså dit men fick bara knapphändigt svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet ju inte varför Royal Marine märkte mitt segel med S o inte SWE det kan ju varit för att det stog S på mitt gamla eller så är det så att en del segelmakare märker S o en del märker SWE , hur som helst så är ju inte jag någon kappseglare så mig gör det inte så mycket iofs . För min del var det bara för att visa båtens tillverkningsnr o logga som jag valde till segelnummret .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kappseglar inte just nu men det kan bli aktuellt (igen) när lusten faller på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja funderar man på att kappsegla så är det väll bäst att ta reda på vilka regler som gäller beträffande segelnr mm så att allt är okej . jag har eventuellt tänkt att börja kappsegla i klubben men på klubbseglingar brukar det väll gå bra ändå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska ha S tycker jag.

Varför välja det andra alternativet som är en förkortning av ett engelskt ord? Bättre då med den vedertagna förkortningen av vårt eget ord för vårt land.

L

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

S är OK men skall du segla internationella regattor skall du ha SWE.
Semesterseglar du spelare det ingen roll...
Se segelmakaren som konsult, kan de kränga några extra bokstäver per kund så blir det mer i plånboken när lönen kommer...

Så gör vad du vill och tycker är snyggast / Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...