Andreasp 3 Postad 23 April , 2008 Hej på Er Jag har just köpt en Wellcarft med en Mercrusier 165 (3,7l) och jag har hört att det sitter en brytare som dödar några cylindrar vid växling. Jag har hittat en brytare på sidan av motorn men hur kollar man att den funkar? Bryter den både när man lägger i och lägger ur växel. Jag hoppas någon kan hjälpa mig på rätt väg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 23 April , 2008 Jag har lite samma problem, men av det som jag har sökt och läst hitils så verkar det som att du kan testa att hålla in brytaren med tex skruvmejsel för att se om den funkar. Oftast så är det en justering som behövs göras, eller så kan det vara vajrarna ner i drevet som behöver bytas. Prova att sök på microbrytare så får du fram många trådar om detta. Lycka till Senast ändrad av christopheri | 23 april 2008 | 22:48 Senast ändrad av christopheri | 23 april 2008 | 23:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 23 April , 2008 Jag har instruktioner för justering av microbrytaren (pdf-fil) Skicka mail adress till mig så skickar jag den till er. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 23 April , 2008 Christopher din mail adress funkade inte mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7anne 0 Postad 23 April , 2008 Den ska endast bryta när du lägger ur växel. Detta då drivkraftens tryck på dreven kan orsaka att den inte går ur växel. Bryts kraften ngn, bråkdel av en sekund så faller den ur växel och man slipper bränna in i bryggan Det ska knappt märkas... Däremot märks det tydligt om det inte funkar, då bränner man in i bryggan Om den bryter vid i-läggning av växel är den feljusterad eller trögar vajrarna i höljena och det måste fixas. Kolla på konstruktionen, är ganska enkel... OMC däremot är annorlunda, används brytaren både vid i och urväxling, annars rasar dreven... Senast ändrad av 7anne | 23 april 2008 | 23:08 Senast ändrad av 7anne | 23 april 2008 | 23:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 23 April , 2008 där ser man, jag hade lite fel rättar detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7anne 0 Postad 23 April , 2008 Ooops, vet inte vad du hade skrivit, läste bara första frågan.... Sorry, var lite lat... Kom på en sak, trögar vajrarna i höljena som du beskriver får man även fenomenet att den bryter för länge vilket skapar motorstopp... Är en funktion som kan kräva lite omsorg, men har funkat bra på våra gamla spisar hittils... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser