daviejones 0 Postad 23 April , 2008 hej! jag har nyss köpt en liten sportbåt närmare bestämt en ockelbo t14(4,1m lång ca 1,8meter bred) med en mercury thunderbolt 65 hästare, nu är min fråga hur mycket drar en sånn här motor om man ligger ca 20-25 knop? vore mycket tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 23 April , 2008 Hej, finns ju 9 st här på MG som har likadan båt (kanske inte motor) men varför inte fråga dom? Tills vidare hade jag nog räknat med 1 liter/nautisk mil. //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daviejones 0 Postad 23 April , 2008 ok tack, jag är ny här så jag är inte så innsatt, men tack för svaret iallafall:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahaa 2 Postad 23 April , 2008 1 liter låter mycket. Jag tror 0,5-0,8l/nm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 24 April , 2008 Kolla medlemmars båtar; länk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 24 April , 2008 Hejsan, Jag hade för ett par år sedan en finnspeed. Typ samma storlek med exakt likadan motor. Lekte ju ganska mkt med den båten men jag skulle tippa på att min låg mellan 1 - 1,,2ln Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nozer 0 Postad 5 Maj , 2008 Nu har jag bara snarlika grejer, men kan ge min erfarenhet iaf. Har en ockelbo T15 Riveria. Väldigt lik din, men lite större. O på den sitter det en Mercury 500 50hk. Jag räknade förra sommaren ut lite snabbt, att båten min drog ngnstans runt 0.5/0.6L sjömilen i farter runt 18-22 knop. Så det kan vara en vettig referens att utgå från. Din motor är juh lite större, men i gengäld har du en mindre båt. Så ngnstans däromkring borde du hamna. /Tobbe Senast ändrad av Nozer | 05 maj 2008 | 21:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ohbon 0 Postad 6 Maj , 2008 Mellan tummen och pekfingret brukar man räkna med att en planande båt drar ca 0,1 liter bensin/nm per 100 kg farkost totalvikt (båt motor last) i marsfart. //Jonte Senast ändrad av Ohbon | 06 maj 2008 | 14:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 6 Maj , 2008 Tyvärr brukar olika ägares beräkningar för förbrukning alltid ligga lägre än verkligheten.Detta beror på att man nästan alltid har en lägre snittfart än man trott beroende på krypfart in och ut ur hamnar, tilläggningar osv. Efter förra sommaren som jag bedömde som normal med vår båt (planande ca 25-27knop) så visade det sig att snittfarten via gps:en blev ca 10knop mätt över hela sommaren. Det är inte svindyrt att köpa en flödesmätare för utombordare, då kan du se förbrukningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser