arkivdykarn_lw 1 Postad 23 April , 2008 ... berätta gärna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbe 0 Postad 23 April , 2008 Fortfarande 30 cm snö på land och 40 cm is på havet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 23 April , 2008 Var ute i söndags full sol å spegelblankt hav..........behöver inte skriva mer // Denne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passada 0 Postad 23 April , 2008 Ska ut 2-4 maj, första turen hemsegling av nyinköpt segelbåt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alfken 0 Postad 24 April , 2008 Skulle ut idag, blev väckt i natt av dotter 6 år med ont i örat. Så nu slipper jag premiärturen. Klarblå himmel, 14 grader, omkring 4 m/sek. Jag älskar henne i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alfken 0 Postad 24 April , 2008 Vad för båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 24 April , 2008 Glömde du inte kommatecknet mellan full och sol? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 26 April , 2008 jo........förlåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuppen_ericson 1 Postad 26 April , 2008 Varit ute med jollen och fått blodad tand. Nu blir det nog en stor triss igen. Lagade bryggan med föreningen idag. Så nu får det bli dags. god forts på er Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ebzet 0 Postad 26 April , 2008 Jag tog premiärturen idag! Gick från sjösättningsrampen till hemmahamn genom sol, regn & hagel. Var helt underbart!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuppen_ericson 1 Postad 26 April , 2008 Glömde 2april eller 3. så go bild det blev Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 26 April , 2008 Jag tog en premiärtur för 2 veckor sen. Det svettigaste var att få av båten från kärran. Jag hade vevat upp den för långt i höstas så den rullade över de bakersta rullarna på vagnen. Nåväl jag var ju ensam i hamnen, så efter ca en timmes svettigt knuffande och puffande fick jag ner båten i sitt rätta element. Turen då? Jo den var fin fin; ensam på fjärden och fina vågor och medhavd fika. OCH allting fungerar som det ska Nu är båten uppe igen och vinschen flyttat bakåt så att inte samma misstag görs om igen. Undrar varför inte förra ägaren ställde in vagnen bättre under de 5 föregående åren... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 27 April , 2008 Var ute en rejäl sväng igår då båten kördes från vinterhamn till sommarhamn, härligt som tusan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Papz 0 Postad 28 April , 2008 bjorn_o skrev: Det svettigaste var att få av båten från kärran. Jag hade vevat upp den för långt i höstas så den rullade över de bakersta rullarna på vagnen. Nåväl jag var ju ensam i hamnen, så efter ca en timmes svettigt knuffande och puffande fick jag ner båten i sitt rätta element. Tips: sätt en tamp från båten till något träd eller annat fast bakom släpet. Släpp på wiren. Kör fram bilen försiktigt tills tampen spänns och sen lite till, så drar du båten upp på rullarna igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SaraTommy 0 Postad 28 April , 2008 1 mars kastade vi loss från Danmark och sen dess har vi varit både ute på sjön och inne i hamn. Nu verkar det som om sommaren närmar sig med stormsteg! För just nu är det storm... Några kulingar på Kattegatt och Sundet och nu är det bohuskusten som ska intas ; Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 30 April , 2008 Vi sjösatte 11 april och har småpysslat sedan dess. Idag sticker vi till Läsö över Kristi Himmelsfärdshelgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passada 0 Postad 30 April , 2008 En Passad, 12,3 meter skönhet med ståhöjd i öppen rufflucka. Passada Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 1 Maj , 2008 Toppenbild! så ska sjölivet se ut! kontrar med mina skodon! Inga luffarturer än, men har ju legat i hela vintern så man är ju bortskämd med att trampa durk. Mest snurrbåtande den senaste månaden, när snipamotorn varit på service&impellerbyte. Så i nästa vecka får det bli att segla ut bland skären nåra dar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 1 Maj , 2008 Jag sjösatte 11 april, har varit ute flertalet gånger och även sovit några nätter i båten. Det är så härligt. Vid åtminstone två tillfällen har det varit riktigt varmt ute på vattnet fast det blåst utifrån havet. I lördags var det så svinkallt och sån dimma att jag tog nödhamn i Sandarne. Dan efter var det 15 grader varmt redan nio på morron. Typiskt april. Och man får ha öar och fjärdar för sig själv. Här seglar jag med dottern vid rodret från Branthäll mot Söderhamn. Dagen efter var det tvärtjock isdimma där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 1 Maj , 2008 Det här en av favoritvikarna på Branthäll i Söderhamns skärgård, tagen i motsatt riktning, mot för det förra kortet. Vi seglar alltså åt det hållet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 1 Maj , 2008 På Branthäll tittade vi, och lyssnade på honkande kanadagäss. En hane (tror jag) jagade runt andra gäss medans honan låg still på ett rede. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 1 Maj , 2008 Här ligger frugan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 1 Maj , 2008 En sista Branthällsbild. Så här ser det ut på sidan mot NO. Det finns gamla inknackningar i hällarna från fartyg daterade 1700-tal. Här låg förr segelskutor i mängder och väntade på att få lasta bräder från alla sågverk som fanns här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 2 Maj , 2008 Hallå där!! Sandarne, där har man ju bott nåra månader -på 70-talet -hos min salig vän Bosse-Döden* som köpte tandläkarns villa längst ut mot farleden/utloppet. Nåra andra av traktens profiler var Körv-Arne å Skinn-Kalle. I möra bär det ut till skären igen, för här på landbacken får man ju ialla fall inte mycke gjort. *han fick namnet då ett rykte spreds att han dött, fast han bara va hos sina maoriska vänner på Nya Zealand (som givetvis heter nåt annat på inbyggarnas språk). Bild/ Nästgårds Nya Zealand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 2 Maj , 2008 Jag önskade att jag varit ute idag. Fan vad man längtar ut nu. Båten ligger på land 22 dagar till sen ska hon i. Ska polera färdigt båten i helgen, sätta i termostat och byta impeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Maj , 2008 Jo nu kom vi ut igen! Gick in i Marstrand för ett par timmar sen och tog en förtöjning med fören in mot bryggan. Sol och moln under seglingen med bara storen uppe. Genuan sätter vi imorron då vi hade akterlig vind vid bryggan. Man är ju inte så van att dra upp seglen då det görs bara en gång per säsong. Kul att så många kommit sig iväg efter den lite kalla våren. Nu är det 13-14 grader skulle jag tro och med lite vin och ost i sittbrunnen efter en promenad efter Hamngatan känns livet lätt att leva igen. Kul att man överlevde en mörk vinter igen. Har ingen bild att visa men möjligen har jag en kamerasladd med mig. Ska kolla. Fint är det här i vilket fall. Sol, Marstrands färstning, båtar, folk på bryggor och sittbrunnar. En sprillans stor Najad kom just in i hamnen. Holländsk flagg vilket vi tyder som hemsegling av nyleverans. Det är en höjdare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 2 Maj , 2008 Ligger just nu på vår klubbholme i en varm och go båt. Här är bara vi och en båt till. Lite kluck i aktern och inne i magen kluckar en Irish coffey. Bredvid mig sover en uttröttad katt som i dag för första gången tordes vara i sittbrunnen. Lugnet lägrar sig och vi har två dagar till på sjön innan arbetsveckan tar vid. Det är vår fjärde natt i båten för denna säsong. Vi bor ombord så mycket vi kan så länge den ligger i sjön. Senast ändrad av ciaraud | 02 maj 2008 | 21:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 3 Maj , 2008 Och var är klubbholmen då? Här hemma på landbacken är det sol nu halvåtta på lördamorrn. Blir nog segling idag! Senast ändrad av Luffarn | 03 maj 2008 | 07:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser