Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
ZilSwe

B20 mot disel

Rekommendera Poster

Hej! Idag sitter det en B20 motor i min båt. Om jag vill byta ut den mot en ny Disel vad tycker ni då att jag skall välja med tanke på storlek och vikt! Gör ju inget om jag kan återanvända drev Sköld!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du namnat på motorn i marint utförande (ex Aq145) och vilken båt sitter den i samt vilket drev, mått och vikt på båten, samt nuvarande fart och önskad fart. Mycket frågor, men för att ge ett bra förslag så måste man väga in vad du önskar för egenskaper. Slutligen, vad får det kosta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  • AQ 130C med dubbla solex förgasare
  • Båten är en Alfa 24 med en vikt av c:a 1600 kg
  • Måtten är 7,5 x 2,5 meter (c:a)
  • 280 drev
  • Nuvarande maxfart c:a 15 knop
  • Önskad fart 25-30 knop.

Hoppas nu på svar :)

 

Senast ändrad av ZilSwe | 23 april 2008 | 16:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit inne på samma tankegångar som du. Eftersom jag har en B20 i båten

Men kollar man så kostar en renoverad B20 runt 20 tusen och en ny diesel 100 så även om det är en modernare motor vete-tusan om det är värt pengarna,

I alla fall inte så länge som en ny marinmotor inte har en vettig avgasrening, med ngn form av katalysator partikelfilter etc.  Men på sin hemsida har Penta en simulator där man får förslag på lämplig motor utifrån båt och önskad fart mm.

MVH


Marre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den enda motor som jag kan se är pro 40 eller 41 eller 31. 31 är ju bara 4 cylindrig så den skulle väl vara bäst, tyvärr vart den aldrig samma storsäljare som pro 40 ,41 så den blir nog svårare att hitta beg. Bortsett från det är det en jädrans bra motor med bra kraft, tror den skulle sitta fint i en Alfa. Men det är väl sannolikare att du får tag i en pro 40, 41 och då måste man bygga om motor täckningen rätt mycket, så att bak sätet blir mer säng än säte. Men jag tror du skulle få bra sprutt i båten med en tvåhundra hästars pro 41, jag skulle inte bli förvånad om du kommer upp i 30,32 knop. jag hadde volvo pentas 150 hästars gamla v6 i min och den har jag toppat i 27 enligt sumloggen. Alla nämda motorer borde gå att köra med 280 drev dock måste du byta utväxlingen till samma som v8. Lycka till (jag trodde du höll på att sälja din båt) //Jocke  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt beror ju på hur länge man avser att behålla båten. En begagnad 41 motor som är riktigt fräsch kostar nog mellan 80'-120' och med lite tur kan man då få med drev. En sprillans ny modern commonrail motor på ca 200hk kostar ca 150', men då har man garantier och en motor som väger ca 200kg mindre. Alla nya dieslar har en gång mer likt en bensinare med en omedelbar respons, dessutom otroligt vibrationsfria. Men prisskilnaden finns där och den kan man inte bortse ifrån.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sälja å sälja... har du kollat ut vilket fint väder vi har! :)

Jag sitter å funderar lite på om jag skall sälja eller behålla. B20 som sitter i fungerar fint men om jag skall behålla kanske man borde byta ut till något mer modernt, men frågan är om man får tillbaka pengarna....

//P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Om du inte bestämt dig absolut för en diesel snurra så tycker jag du ska kolla lite på dom v6 or som finns. Både volvo penta och mercruiser har sammamotorer alltså 4,3 liters v6 på mellan 170 och tror jag 220 hästar. kostar förvänansvärt lite pengar både som ny och begagnad. såg en sprillans med duopropp drev för 98 lakan på blocket. Annars har du 16 ventils volvo b23 heter väl 171 eller nåt på penta språk men den verkar det vara mera drag efter som beg. vilket ger förhålladevis höga priser men en sån vore också helt ok tycker jag. Det är helt sant att dom moderna dislarna faktiskt är bättre och rappare än bensinarna men jag har svårt att leva nästan dubbla priset,nåt som ibland tas ut för gammalt skräp som md 29-32 och md 21 or som bara är skräp! I alla fall om man ska åka planande båt, dom håller inte det bara är så. 

 

Och det är klart att du ska behålla båten!!! det är ju för bövelen en ALFA 24. //Jocke

Edit: Lessen om jag trampar nån volvopenta disel ägare på tårna men det är faktiskt mina erfarenheter av volvo/peugot dislarna.



Senast ändrad av Tjingeling | 24 april 2008 | 11:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man valmöjligheten är diesel på många sätt trevligare. Men kostnadsskillnaden mot att renovera befintlig maskin är ingenting annat än enorm så att räkna hem saken kan du glömma. Tråden anger ganska låga nypriser - saxar ett exempel:

'En sprillans ny modern commonrail motor på ca 200hk kostar ca 150'

En ny VP D3 på 190 hästar, ett bra exempel på modern commonrail och förmodligen som klippt och skuren för båten, listas till 262601 kronor hos Drevia just nu. Andra fabrikat är väl som vanligt mindre svindyra men kalkylen blir oaktat vilket svår att få ihop. Så frågan är väl hur mycket du är beredd att betala för nöjet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som svar på frågan om man får tillbaka pengarna vid byte till diesel tror jag svaret är enkelt: inte en chans! Däremot känns en nyare bensin-V6a som nämnts tidigare som ett bra val om den får plats och motorn måste bytas. Vanlig motor, lätt att få tag på delar, beprövad, relativt billig osv osv.

Kolla denna. Ny motor, nytt duoproppdrev för under 100 kkr. Säger en hel del om vad begpriserna bör ligga på.

http://www.blocket.se/vi/15994644.htm?ca=11_s

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm... Man kanske skulle ta och köpa sig en gammal B20 motor som man marinkonverterar och ev trimmar... kan ju inte vara så svårt... eller?

svårt att motivera ett motorbyte för över 100 000 kr då båten inte kommer att stiga 100 000....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lombardini 194 JMT 4cyl 160hk 130000:-

Lombardini 245 JMT 5cyl 200hk 150000:-

FNM liggar i samma prisklass, finns säkert fler. Köper man en ny VP D3 tex så ingår drev, oavsett om du vill eller ej, därav den stora prisskilnaden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om trådskaparen gärna skulle behålla det befintliga 280-drevet såg jag det inte som något realistiskt alternativ vid byte till en fabriksny maskin. Frågan är inte bara om motorerna rent fysiskt går att passa ihop med drevet utan också om det alls håller för dubblerat vrid och betydligt högre effekt.

Ska man dessutom försöka räkna hem åtminstone en del av motorbytet i andrahandsvärdet, ja, då lär inte hemmasnickrat pussel mot ett 30-årigt drev utan grundläggande funktioner som powertrim (?) vara någon fördel.

Edit: det är också osannolikt att det existerande drevet är ett duoprop, i mina ögon ett måste med de nya motorerna.



Senast ändrad av flying | 24 april 2008 | 23:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byter man till en modern maskin (bensin eller diesel) med fabriksanpssad sprängkåpa så blir det inget hemsnickeri. För att anpassa red i dreven byter du bara underhuset. Duopropp är naturligtvis en smaksak, bra men dyrt, dessutom jättedyrt om du råkar slå i en sten med propellern och därmed kröker axlarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaä det skulle jag nog inte lägga så mycket slantar om jag vore du. en b20 är och förblir en b20, visst en jätte bra och driftsäker och pålitlig motor men en riktig slöhög i alla väder. hellre då byta upp mig till en b23 dom är väl på en sisådär 140 hästar med samma driftsäkerhet som b20. Då får du dessutom sötvattens kylning på köpet med möjlighet till gångvärme och defroster, mumma. Om du ska behålla b20 tycker jag att du först och främst orginal renovera motorn, alltså kosta på en om borrning av cylinder lopp och nya kolvar så du får en stabil botten att stå på. det där med trimma är alltid lite kinkigt tycker jag om du vill använda båten som familjebåt, men det är klart en lite vassare kam än orginal typ k kam och en väl bestyckad weber 36/36 så får du lite mer drag i spisen. Men det får man se som marginell skillnad. Kanske skulle du satsa på ett duo propp underhus det ger ju i bästa fall en dragökning på 20 %, kanske en totalrenoverad snurra plus ett duopropp drev får dig över 20 knops gränsen men tveksamt.

Du säger att det är svårt att räkna hem ett motorbyte på hundra lök, jovisst är det så. Men om du vänder på myntet och säljer din pärla med halvdassig motor vad får du för den? 60-80 lökar? vad får du för annan båt för dom pengarna? en halvdan styrpulla med en halvdassig tvåtakts pappsmälla. Jag säger så här: vad kostar en 24 fots kabinbåt i dag ny 300-400 kkr? igentligen sitter du på en förmögehet, och en pelle petterson ritad båt som Alfan är nästan tidlös och med aluminium skrov behöver du aldrig bekymra dig för plast pest, det enda farliga är om du får ström i slagvattnet i båten. jag vet inte vilken ålder du har men man lungnar ner sig med åren. Kanske kan du lära dig att åka 15 knop med tiden, även om det inte låter så kul idag, du har alla fall din alfa i sjön, det är mer än jag kan skryta med ha ha.//Jocke  (snart 50 bast hjälp)



Senast ändrad av Tjingeling | 25 april 2008 | 09:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hänger verkligen inte med i argumentationen här. Ok, ponera att det finns nya maskiner med sprängkåpa, drivplatta, avgasutlopp och kylintagsplacering anpassat för 280. Då står båtägaren efter 150 kkr montering med en Lombardini/280 utan trim, utan servo och utan dp som dessutom löper viss risk för haveri pga den ökade kraften mot ett gammalt drev.

Ett komplett nytt paket blir fortfarande ohemult dyrt men är iaf attraktivt på ett helt annat sätt. I mina ögon är isf ett mer vettigt alternativ - fast jag är partisk :-) - som någon tidigare nämnt en beggad 41/290. Kring 100 kkr för ett fräscht paket och då ingår alla funktioner man kräver av nya drev. Men visst, monteringen kostar också där och man får fortsätta att ta någon (pentadyr) reparation med jämna mellanrum. Det fina med den kombinationen är dock totalekonomin - jag gissar att utväxlingen på andrahandsvärdet blir oslagbar.

Fast jag kanske borde sluta tjata om andrahandsvärde, det är ju inte säkert att ägaren någonsin tänker sälja sin båt...

Slutligen: visst kostar det att sätta ett dp-drev på grund. Det kostar alltid att ha sönder saker och det bästa är förstås att låta bli - men nog borde självrisken vara samma, oavsett drev, om olyckan ändå är framme?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att ni är lite väl stygga mot 280 drevet. det är inte så många år sedan det var det bästa som fanns på marknaden, och det klarar lätt en bigblock cheva på 350 hästar. bara för att det har kommit nyare drev betyder det inte att 280 drevet är odugligt!

Edit: det finns iofs. både starkare och hållbarare drev men då heter dom inte volvo penta längre utan mercruiser eller zf.



Senast ändrad av Tjingeling | 25 april 2008 | 12:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det sitter idag en sötvattenkyld B20 med dubbla solexförgasare i båten. Eftersom jag vill slippa bygga om så mycket i båten, utan bara slänga i en ny motor ville jag se ifall det fanns några bra och billiga allternativ till B20:n. Efter att ha kollat runt på marknaden lutar det åt en nyrenoverad B20 om jag nu byter....

Jag är 30 år och hör å häpna så är det inte farten som jag primärt är ute efter! Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...