Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
edvin333

Halskyddsmatta

Rekommendera Poster

Hej,

Jag skall riva teakdäcket på min monsun 31. tänkte lägga Tbs matta eller annan halskyddmatta. Är det någon som gjort det på en monsun ? Verkar lite knepigt att räkna ut åtgång eftersom det blir en hel del spill. Är tacksam för bilder på liknande projekt.

Är dock inte helt övertygad om Matta vs halkskyddsfärg än så om någon har synpunkter på

pris beständighet fördelar naktdelar vore det trevligt om ni ville dela med er...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig rivit bort något teakdäck.

Däremot har vi ägnat många vinterdagar åt att riva bort en gammal (30 år) och utsliten Treadmaster. Och är äntligen klara med ett trista jobb.

Så när temperaturen stiger uppåt 10 grader nattetid blir det dags att limma nytt.

För omväxlings skull väljer vi TBS den här gången. Treadmaster och TBS verkar vara lika bra halkskyddsmässigt men TBS något lättare och drygare att lägga då det inte måste orienteras åt samma håll.

Bägge är klart överlägsna vanligt halkskyddsmönster och konventionell teak och är betydligt trevligar mot knän och skinn än halkskyddsfärg.

Läger du mattan i rutor och ägnar litet möda åt fördelningen så behöver det inte bli så mycket spill. Nu har vi turen att inte behöva tänka fullt ut utan kan följa den gamla fördelningen med minimalt spill, vi behöver 14 x 1,28 m och mattorna leverars i 5 och 10 metersrullar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

har under vintern fått lagt TBS matta på vår Cayenne. Vi bor inte i Sverige så jag kunde inte göra jobbet själv. Varvet är nöjda med sitt arbete men säger också att det här gör de aldrig om. Innan de startade så diskuterade vi hur det skulle kunna göras och var då åverens om att bitarna klipps till. lim stryks ut och sedan läggs bitarna på plats med tyngder (sandsäckar) - klart! Icke! Killen har slitit ut två brödkavlar på jobbet och har alltså kavlat ut alla ojömnheter.

Det ser fantatsiskt bra ut och halkskyddet är mycket bra och samtidigt relativt mjukt. Nu återstår montering av nya beslag och winschar. Sedan skall jag förhoppningsvis komma till Sverige för att segla henne från V-ås till hemmahamnen i Stockholm. Skall bli fantastiskt roligt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vart köper man TBS-matta? Skulle behöva en liten stump till fören.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...