Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
bollem

Nimo 22 bensinförbrukning

Rekommendera Poster

Är spekulant på en nimo 22 ifrån 1978 med en aq 130.

Funderar vad en sådan kan dra per distans om kör lugnt med 4personer.

Har idag en crescent 535 med en 40hk utombordare(1989) som det går lite tungt med 4 personer.

Kommer nimon att dra väsentligt mycket mer bensin?

Tacksam för ideer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har en nimo22 med b0 som vet sin förbrukning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Hade en Nimo22 med aq145A i och vi förde loggbok under nästa alla år (27) som vi hade båten och den drog runt 1,2 liter per distans i genomsnitt oavsett om du puttrar i 5 knop eller planar i dryga 20. Undvik sedan allt där mellan ( 6 till 20 knop) då drar den bara ännu mer.

Nimon har en markerad planingströskel så se till att den har ordentliga trimplan och/eller tilt.

Mvh. Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anledningen att jag frågar här är att ägaren påstod att den drog ca 0.8 l/nm vid lugn körning. det lät ju bra men jag ville kolla omhär om det verkligen stämmer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..0.8 ... in my dreams  !

Då kontrar du med att säga , har du lika dålig koll på båten som på förbrukningen  , så ska jag inte köpa den !

0.8 är på 17-18fotsbåtar med en 3.0L 130hp .. och inte på en 22fotare på nästan 2 ton .

1.5 L borde nog vara en sanning !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen !

Jag är också mycket skeptisk till 0,8 l/nm. För det första så har motorn ingen extra kraft som gör att du kan köra lugnt, den har precis vad som behövs för att komma i plan och sedan kan du sänka några hundra hundra varv innan den faller ner igen. Behöver du trimma ner stäven med trimplanen så drar den mera.

Jag har åkt i en Nimo 22:a med V8 och den kunde man köra lugnt med vilket gjorde att den drog runt 1,2 l/nm vid marschfart på dryga 25 knop. 

Nimo 22 har visserligen ett lättdrivet skrov då den är ganska platt i botten, så den kan vara snålare än motsvarande båtar.

Naturligtvis är bränslekostnaderna viktiga och det är skönt o slippa tanka hela tiden, men gör en kalkyl över dina kostnader för hela båten en säsong och se om det verkligen har någon större ekonomisk inverkan om den drar 0,8 eller 1,2 eller 1,5.

Mvh. Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...