fjollberg 1 Postad 28 April , 2008 Jag har ingen aning, men det låter lite mysko. Det är inte så enkelt att det är svårare att styra när båten kränger åt babord om man har styråra på styrbordssidan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rock 0 Postad 28 April , 2008 Jag gjorde en egen regel för styrbord o babord när jag gick förarbeviset för jag fann ingen logik i dom regler som läraren använde sig av . Min regel är att på en gammal styrpulpetare sitter ratten på höger sida dvs styrbord = höger . /Peppe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 28 April , 2008 Det var inget påstånde utan ett fakta. Titta på Vikingabåt så ser du det utanpåliggande rodret. /C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 28 April , 2008 Jovisst, det var ju inte den biten jag ifrågasatte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars_J 0 Postad 29 April , 2008 Här är en engelsk: Red sky at night, sailors delight. Red sky in morning, sailors warning Kan den vara sann? /LArs J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 29 April , 2008 Red over white fishingmans light! Senast ändrad av Crona | 29 april 2008 | 13:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonatan_M 0 Postad 30 April , 2008 För att hålla reda på gröna och röda bojar, prickar m.m. så finns en superbra: Grön ser ut som en gran (grön gran). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 15 Maj , 2008 Håller absolut inte med om att höger och vänster går lika bra som styrbord och babord. Om du står med näsan mot fören så är höger=styrbord men om du står med näsan mot aktern så är höger=babord. Dvs mycket stor risk för missförstånd. Medan babord är babord och styrbord är styrbrd oavsett var på båten du befinner dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 15 Maj , 2008 Behöver man veta hur lång en sjömil är på sjön (förutom om man skall impa på någon landkrabba i Sandhamn dvs)? Själv använder jag uteslutande distans och knop. Det räcket för att beräkna hur lång tid det tar att åka en viss sträcka. När man sedan är hemma och kanske vill se hur många landmil man har åkt kan man lika bra slå upp omvandlingskonstanten på nätet/i en bok. Har svårt att förstå mitten neriftån och upp 852. Någon som kan förklara för en trögtänkt seglare? /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 15 Maj , 2008 Som siffrorna sitter arrangerade på (de flesta) telefoner sitter siffrorna 2, 5 och 8 i den mittersta kolumnen, nerifrån alltså 852. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Papz 0 Postad 16 Maj , 2008 Döm om min förvåning när jag imorse fick reda på att Amerika och några fler ställen har ombytta färger på prickarna! Grönt på babordssidan och rött på styrbord. Jag som inte seglat så långt bort trodde inte det var sant, men kolla in wikipedia t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Lateral_mark Så hur blir det då med minnesreglerna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 16 Maj , 2008 Har inte läst några minnesregler om farledsprickar. Våra farleder går utifrån och in. Amerika´ s mfl. går innifrån och ut. När jag kommer dit får jag lära om Det är inte ovanligt att farleden byter färg när man väljer en annan led, fast jag kör innåt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Papz 0 Postad 17 Maj , 2008 Nej, du har rätt. Det var bara en regel om farledsprickar. Inte flera. Men reglerna om färger passar utmärkt på farledsprickarna. Utom i Amerika. Amerikas farleder går också utifrån och in, men de har de gröna prickarna på babordssidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser