Gå till innehåll
onsdag 18 september 2024
Lars_J

Minnesregler

Rekommendera Poster

Jag har ingen aning, men det låter lite mysko. Det är inte så enkelt att det är svårare att styra när båten kränger åt babord om man har styråra på styrbordssidan?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en egen regel för styrbord o babord när jag gick förarbeviset för jag fann ingen logik i dom regler som läraren använde sig av . Min regel är att på en gammal styrpulpetare sitter ratten på höger sida dvs styrbord = höger .

/Peppe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inget påstånde utan ett fakta. Titta på Vikingabåt så ser du det utanpåliggande rodret.

 

/C 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en engelsk:

Red sky at night, sailors delight. Red sky in morning, sailors warning

Kan den vara sann?

/LArs J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Red over white fishingmans light!



Senast ändrad av Crona | 29 april 2008 | 13:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att hålla reda på gröna och röda bojar, prickar m.m. så finns en superbra:

 

Grön ser ut som en gran (grön gran). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller absolut inte med om att höger och vänster går lika bra som styrbord och babord.

Om du står med näsan mot fören så är höger=styrbord men om du står med näsan mot aktern så är höger=babord. Dvs mycket stor risk för missförstånd. Medan babord är babord och styrbord är styrbrd oavsett var på båten du befinner dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver man veta hur lång en sjömil är på sjön (förutom om man skall impa på någon landkrabba i Sandhamn dvs)? Själv använder jag uteslutande distans och knop. Det räcket för att beräkna hur lång tid det tar att åka en viss sträcka. När man sedan är hemma och kanske vill se hur många landmil man har åkt kan man lika bra slå upp omvandlingskonstanten på nätet/i en bok.

Har svårt att förstå mitten neriftån och upp 852. Någon som kan förklara för en trögtänkt seglare?

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som siffrorna sitter arrangerade på (de flesta) telefoner sitter siffrorna 2, 5 och 8 i den mittersta kolumnen, nerifrån alltså 852.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Döm om min förvåning när jag imorse fick reda på att Amerika och några fler ställen har ombytta färger på prickarna! Grönt på babordssidan och rött på styrbord. Jag som inte seglat  långt bort trodde inte det var sant, men kolla in wikipedia t.ex.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lateral_mark

Så hur blir det då med minnesreglerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte läst några minnesregler om farledsprickar.

Våra farleder går utifrån och in.

Amerika´ s mfl. går innifrån och ut.

När jag kommer dit får jag lära om

Det är inte ovanligt att farleden byter färg när man väljer en annan led, fast jag kör innåt

post-571-1394235474,304_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, du har rätt. Det var bara en regel om farledsprickar. Inte flera. Men reglerna om färger passar utmärkt på farledsprickarna. Utom i Amerika.

Amerikas farleder går också utifrån och in, men de har de gröna prickarna på babordssidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...